FIT.nl

Kuiten trainen?


#1

Hallo,
Hoe ke train je uit kuiten het best (voor kracht en massa? Is dit hetzelde als bij de andere spiergroepen (4 sets van 6) of moet je deze zwaarder trainen?


#2

Ik ga er vanuit dat je in je schema sowieso squats/lunges/leg press doet. Per week is zo’n 60 herhalingen (het mag ook ietsje meer nog) voor je kuiten wel voldoende. Als kracht/massa zou je doel is zou ik het ongeveer zo trainen, bijvoorbeeld binnen een vierdaagse boven/beneden split:

Training A: een staande calf raise met gewicht (bijvoorbeeld in de smith machine). Herhalingen: 6 tot 8 over 4 sets.
Training B: je kuiten trainen op de leg press. Herhalingen: 10 tot 12 over 3-4 sets.

En dit wissel je steeds af. Mis je een keer een training of heb je tijdgebrek en sla je de kuiten over; combineer dan A en B bij de volgende training.


#3

Die is heerlijk! :smiley:

Vooral als je hem boven even explosief doet.

@Floris merk jij dat je kuiten zijn gegroeid door krachttraining?


#4

Ja, Ik merk wel dat deze manier van trainen resultaat geeft. In de periode dat ik het niet zo deed - kuiten maar af en toe en vooral squat/lunges/deadlift/etc - ging het minder.


#5

Bedankt voor de info, mijn doel is inderdaad kracht en massa.
Wat vinden jullie van barbbel calf raise?


#6

Dit is hetzelfde principe als de oefening in de smith machine, dus prima. Ik vind dat alleen iets handiger. Je staat met flink gewicht op een verhoging en de smith machine geeft stabiliteit terwijl je toch explosief kunt zijn.
Tip: leg een gewicht op de verhoging zodat deze niet omklapt tijdens de uitvoering.


#7

Goede tip, ook wel eens last van gehad :stuck_out_tongue:


#8

zijn er ook goede oefeningen dat je thuis zonder machine kunt doen?


#9

Zeker! Heb je dumbbells en gewichten?

Je kunt de standing calve raise doen met dumbbells langs je zij in je handen.
Of de seating calf raise met een gewicht bovenop je bovenbenen.

Of explosieve calf raises door te springen.

Zelfs zonder gewicht kun je de standing calf raise goed doen, als je echt je kuiten goed aanspant, specifiek hierop let in plaats van het vluchtig te doen.


#10

En maakt ze extra diep door op een traptrede te gaan staan met je tenen!