FIT.nl

Krachttraining in combinatie met hardlopen en zwemmen


#1

Beste FITters

Ik heb een vraag over training, frequentie en welk schema ik het beste kan aanhouden. Door een medische ingreep is mijn stofwisseling veranderd. Daarnaast ben ik door de ingreep ook 10 kilo afgevallen en ik wil graag op een goede manier weer wat aankomen. Tijdens mijn herstel periode ben ik gestart met fysiotherapie en uiteindelijk weer gewoon naar de sportschool. Daarnaast zwem ik 1x in de week (maandag) en loop ik in het weekend 1x hard (ca. 8 km)

Ik wil graag 2x krachttraining toevoegen.

Welk schema is handig? Split, full-body of upper lower body split. Rekening houdend met het hardlopen en zwemmen?

Wie kan mij helpen, zodat ik progressie boek.

Ik weeg nu 68kg, ik wil graag naar de 75kg, ben 1,78 lang.

Voor wat betreft voeding heb ik begeleiding van een diƫtiste, zij houdt ook rekening met mijn training.


#2

Mooi doel! Goed dat je zo om hulp vraagt!

Twee keer per week full body :slight_smile:

Ah fijn!


#3

Jeroen, dank voor je feedback.

Is twee keer in de week full body voldoende om ook in (spier)massa aan te komen? Belast ik dan bijvoorbeeld mijn benen niet teveel als ik na een full body training (rust van ca 24) weer ga hardlopen?


#4

Dat kan prima, mits je niet te zwaar je benen traint. Meestal heb je wel wat meer rust nodig na een heel zware training.

Je kunt spiermassa opbouwen met 2 lange full body trainingen per week. Maar verwacht geen wonderen er van. Het is effectiever om vaker te trainen/lees meer trainingsvolume.

In principe maakt het niet uit hoevaak je traint. Maar is het trainingsvolume doorslaggevend. Ik raad je aan om dat artikel even door te lezen, dan wordt het punt duidelijker denk ik.


#5

Ik heb ook als doel om aan te komen wat voor mij een hele opgaven is maar van vorig jaar maart 58 kilo tot vandaag de dag naar 65.8 kilo kan ik wel zeggen dat ik goed op weg ben. Mijn lengte is 1.75 en 39 jaar
Ben 3x in de week krachttraining aan het doen.
Verder moet ik erbij vermelden dat ik een maandje tijdens de zomer en in december 1x in de week kracht deed ivm vakantie en prive situatie.

Maar ook ik vind hardlopen en sinds vorig jaar (race) fietsen leuk dus dat is passen en meten.
Mijn ervaring nu is dat als ik vol 3x in de week kracht doe en dan ook nog echt fanatiek 6 km wil hardlopen of 2,5 uur wil fietsen dit wel impact heeft. En dus moet je goed naar je lichaam luisteren en eventueel concessies doen door minder snel of minder lange afstand te pakken of minder of op andere manier de kracht training uit oefenen.
Ik heb bijvoorbeeld als ik kies om in het weekend flink te gaan fietsen of hardlopen de maandag mijn benen oversla met kracht. Of de maandag verschuiven naar dinsdag omdat die extra rust dag nodig is.
Maar ook minder lange afstand of rustig aan lopen fietsen helpt primaā€¦
het is voor iedereen anders en de een kan meer aan dan de andere.
Mijn doel is kracht om aan te komen dus de cardio sporten zijn erbij en kies ik sneller om daar rustig aan te doen, immers doe ik niet aan competitie dus who careā€™s :):wink:


#6

@D-Vine mooi dat je zo hebt geleerd welke belasting en belastbaarheid bij jou past. Professionele hardlopers doen er vaak ook vaak krachttraining naast. Er is namelijk wetenschappelijke ondersteuning dat dit kan helpen om sneller te lopen.

Zij doen vaak eerst de hardloopsessie en dan (de volgende dag) krachtoefeningen. Maar wat Jeroen ook aangaf niet te zwaar en voldoende rust tussen de trainingen.


#7

Goed te lezen hoe jij je training oppakt. Het hardlopen en zwemmen combineren gaat tot nu toe best goed, alleen het luisteren naar mijn eigen lichaam blijft lastig.

Ik ben nog wel op zoek naar een afwisselend full-body schema zodat ik het trainen ook leuk blijf vinden en niet teveel ā€˜iedere keer hetzelfdeā€™ doe op de sportschool.


#8

@RV78 zit je toevallig ook in de FIT Methode-app?


#9

Nee, nog niet, ik maak nu gebruik van meerdere apps om mijn trainingen, voeding en vooruitgang bij te houden.