FIT.nl

Krachtafname / Snel uitgeput zijn

Hi,

Mijn naam is Levi ik ben 21 jaar en fitness al ruim 2-3 jaar. (1.5 jaar serieus)
Wat info: 180cm 82kg 18-20% vetpercentage

Laatste 2 maanden zit ik met een kwaaltje, dat mij steeds erger begint te irriteren.
Ik heb last van krachtafname tijdens het fitnessen, en dan specefiek de compound oefeningen. Waarbij ik merk dat ik bij mijn huidige pr niet eens meer in de beurt kom. Dit geldt voor meerdere oefeningen.

Voorbeeld: Deadlift pr was: 160 kg, momenteel heb ik moeite met 3-4x 140 kg te deadliften.
Squat: 120 kg, ik krijg nu amper 100kg 1x gesquat.
Ook ben ik erg snel uitgeput tijdens het fitnessen, waar ik voorheen amper last van had. Nu bijna bij de 2-3 oefening voor een spiergroep ben ik kapot…

Voor de rest let ik niet heel erg op mijn eten, ik zorg dat ik 4-5x op een dag eet, met genoeg eiwitten.
Wel eet ik niet erg gevarieerd. het is vaak de kwark, kip en volkoren brood, bananen, noten. Waarmee ik de dag door kom.
Heeft er iemand enig idee, waarmee dit te maken kan hebben? Of waar dit probleem, vandaan zou kunnen komen? En wat ik er eventueel aan kan doen…

Bedankt voor jullie hulp en tips alvast!

Misschien een goede deload toe passen, om daar na miss sterker terug te komen. Missien is je lichaam over vermoeid? Zwz voldoende eten liefst meer dan je onderhoud is zal er aan bijdrage weer sterker te worden. En balans tussen training en voldoende rust te vinden is belangrijk.

1 like

Thx voor de snelle reactie! Meestal om de 8 weken, neem ik ook altijd een rust week. Zal volgende week weer een rust week pakken en kijken of het daarna beter is.
Ik werk overdag van 07:30 tot 16:30 in de podiumbouw, maar dat werk doe ik pas recentelijk al is het wel zwaar werk. Misschien inderdaad iets meer rust.

1 like

Het zou idd ook door je werk kunnen komen, dat je daardoor minder hersteld. Ik ben benieuwd hoe het na je deload gaat. Wil je ons iets laten weten dan?

Hoi @Levitati0n goed da tje hier zo mee bezig bent.

Ben je de laatste tijd ook slapper geworden. Je geeft aan dat je nu ander werk doet (fysiek zwaar werk). Hoe slaap je verder? Heb je last van stress? Ben je overdag uitgerust?

Ik raad je aan om dit artikel door te lezen:

En dan punt voor punt langs te gaan:

• slaap ik goed genoeg?
  • hoe is mijn stress?
  • PAst mijn huidige trainingsfrequentie, trainingsvolume en intensiteit (denk ook aan hoe diep je gaat. Misschien goed om wat meer in de tank te houden) nog bij mijn nieuwe leefstijl. Miss je daar ook aan wennen. Ik heb vroeger ook regelmatig fysiek zwaar vakantiewerk gedaan. In de gym had ik dan soms weinig energie meer.

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

1 like

Hoi jongens,

Na enige tijd toch even terug komen op dit onderwerp, (sorry dat ik er niet meer op gereageerd heb jongens) omdat ik er nog steeds mee aan het worstelen ben. Ik merk voor mezelf echt, dat ik gewoon acheruit ga met mijn kracht.
Voorbeel Deadliften: (4 weken geleden) 140 kg kon ik eerst gemakkelijk 6-8x reppen, nu tijdens mijn training kreeg ik het niet eens omhoog, het lukt me gewoon niet.

Ik word er ook een beetje geirriteerd door, tijdens het trainen. Bepaalde gewichten voor vooral de compound oefeningen die ik eerst gemakkelijk kon reppen, waar ik nu gewoon mee struggle om er zelfs 1 of 2 herhalingen uit te krijgen. Het is niet zo dat ik echt merk, dat ik met gewichten elke week achteruit ga, maar wel dat het niet beter worrdt en dat ik het aantal herhalingen voor een bepaald gewicht wat ik eerst wel kon, nu minder kan.

Wat informatie over mezelf, ik train meestal 6x in de week. Waarbij ik elke dag 2 spiergroepen train.
ma: Borst/bicep
di: Rug/tricep
wo:benen schouders
do:Rust
Vrij:Borst/bicep
za:Rug/tricep
zo:Benen schouders
Zo ziet mijn week eruit als ik allen dagen train. Natuurlijk lukt het me niet altijd, maar ik probeer minstens 4x in de week te gaan. Dit houd ik meestal zon 8 weken aan en daarna houd ik een rustweek van 7 dagen.

momenteel rook ik wel wat vaker. Het eten houd ik goed bij het is niet dat ik slechter ben gaan eten. Wat betreft het slapen, ik maak soms korten nachten van gemiddeld 5-6 uur slaap. Stress heb ik soms last van, maar het overheerst niet.

Ik hoop dat jullie mij misschien iets meer indicatie kunnen geven, waar dit probleem nou echt vandaan zou kunnen komen, want het maakt me echt een beetje deprimerend…

Kan het niet een teken van overtraining zijn? Dat je lichaam niet genoeg kan herstellen tijdens de 5 a 6u slaap? Hoelang train je al met dit schema? Je merkt het sinds een aantal weken, herken je ergens waar het omslagpunt is gekomen? Is iets gebeurd waardoor je progressie op dit moment ff stil staat? Heeft het roken meer invloed?

Het zijn een boel vragen maar het komt zeker goed! Succes in ieder geval!:muscle::muscle::muscle:

Succes in ieder geval

Vervelend dat je dit hebt :slight_smile:

Kun je hier wat meer structuur in vinden? Zorg ervoor dat je uitgerust wakker wordt.

1 like

Thx voor allen tips! En medeleven haha.

Volgende week neem ik weer een rustweek van 7 dagen, daarna ga ik voor mijzelf 2-3 weken op hypertrofie trainnen en minder op kracht. Misschien dat een aanpassing aan mijn trainingschema eventueel zou kunnen werken.

Dit schema train ik nu al zo’n 1.5 jaar mee. Ik varier alleen af en toe, door andere oefeningen te gebruiken voor een bepaalde spiergroep. Het omslagpunt is gekomen (na mijn weten) rond eind juni begin juli, toen begon ik echt te merken dat ik soms achteruit ging.Het roken kan zeker invloed hebben, maar ik rook al redelijk lang (niet veel, maar af en toe) en al toen ik rookte had ik er weinig last van.

Het enige wat er sinds kort veranderd (2 maanden) is: dat mijn relatie uit is van 7 maanden. Geen idee of dit zware input heeft op het trainen.

Heel erg bedankt voor de snelle reacties! Ik probeer jullie een beetje op de hoogte te houden, super fijn dat jullie mij er mee willen helpen.

1 like

Ik weet niet wat je rookt, maar ik zelf heb nog nooit gehoord dat roken invloed heeft op kracht, wel op conditie… maar ik weet ook niet alles natuurlijk.

1 like

Zet hem op! En ik hoop dat je meer balans weet te vinden :blue_heart:

Hey jongens,

Kleine update: Ik ben na een rustweek, vandaag weer aan de gang gegaan. Het ging erg goed, had nergens last van. Sterker nog heb vandaag mijn squat pr verbeterd naar 130kg en dit ging me nog redelijk gemakkelijk af. Vorige week zondag had ik nog moeite met 100kg 3x te squatten…

Na vandaag, wil ik voor mezelf ook een klein logboekje bijhouden met het progressie bij vooral de compound oefeningen. Enige tips hiervoor wat het handigst is? Laatse vraag: Bij rug train ik vaak, met weighted pull ups als afsluiter voor de rug doe ik meestal ook nog deadliften. Is het misschien beter om 1 dag pull ups te doen bij rug day en dag 2 deadlifts? Ik merk vaak dat ik na weighted pull ups al erg ben uitgeput, daarna gaan deadliften is echt killing. Hier mischien ook nog tips voor?

Alvast bedankt!

Gr

1 like

Yes :slight_smile:

Je kunt hiervoor Google docs of excel gebruiken en je progressie bijhouden. Dit kan ook op je telefoon. Of kijk eens naar onze FIT Methode-app. Daarin kun je je training en voeding bijhouden.

Misschien een idee om eerst je deadlifts te doen en pas daarna je pull-ups? Dat is wat veel mensen doen/gangbaar is.

1 like

Thx! Erg bedankt voor de hulp!

En bouw je voor vervolg ook deload weken in? :slight_smile: