FIT.nl

Kracht en Cardio tegelijk of alleen cardio?

Hallo,

Ik zou graag in spiermassa willen aankomen, maar graag zou ik daarbij ook mijn ‘buikje’ weg willen krijgen.

Is het verstandig om dit tegelijk te doen (krachttraining + cardio)? Of is het beter om eerst mijn buikvet weg te trainen met alleen maar cardio? Ik heb hier namelijk totaal geen ervaring mee en zou dus ook niet weten wat het best/snelst werkt.

Ik heb thuis een weegschaal waarbij verschillende zaken worden aangegeven. Uiteraard weet ik dat dit niet geheel accuraat is maar het is ten minste een schatting. Zojuist heb ik me gewogen en hieruit zijn de volgende gegevens uit voortgekomen:

Gewicht: 68.4 kg
BMI: 21.1
BFR: 20.4%
Spiersnelheid: 48.7%
Lichaamswater: 58.4%
Botmassa: 2.8 kg
BMR: 1486 kcal
Eiwit tarief: 16.9%
Viscerale vetindex: 5
Onderhuids vet: 18.3%
Vetmassa: 14 kg
Spiermassa: 33.3 kg
Eiwit massa: 11.6 kg

Mijn leeftijd is 24 jaar en mijn lengte is 1.79m.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Max!

buik|375x500

Hi @Maxjek95 Je kunt prima afvallen en dit combineren met krachttraining. Daar zijn wij ook een voorstander van, omdat je dan je spiermassa grotendeels beschermt. Helaas is het lastig om spiermassa op te bouwen als je afvallen. Bij beginners zie je nog wel eens dat spiermassa opbouwen en vetmassa verliezen tegelijk plaatsvindt. Maar ik zou hier niet van uitgaan en voor 1 van de doelen kiezen.

In dit artikel lees je meer over dit onderwerp.

Kan je hier wat mee?

2 likes

Toch ben ik het hier niet mee eens, als je tussen de 100 en 150 kcal onder je onderhoud zit dan kan je afvallen en toch nog wel spieren opbouwen, en sowieso veel beter behouden. Dan als je bijv 10% onder je onderhoud gaat eten. Tuurlijk met de methode die ik hier boven bedoel duurt het wel langer, maar kan je toch nog wel wat spiermassa bouwen en veel beter behouden.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat een aantal dingen op orde zijn, zoals je eiwit inname je water inname voldoende koolhydraten om voldoende energie te leveren en met voldoende volume trainen met progressieve overload enz.

Zelf zit ik nu ongeveer 140 calorieën onder mijn onderhoud en merk dat ik geen krachtverlies heb, zelfs dat ik sterker word. Dat ik toch de volle spieren behoud wat ik niet zou hebben als ik 500kcal onder mijn onderhoud zit. Ik heb meer dan voldoende energie omdat ik niet in een te groot te kort zit plus ik bouw nog wel spieren op ondanks ik geen newby meer ben.

Maar het is een langere weg die ik bewandel dan andere die voor de fast way kiezen.

Hoe kijk je hier verder tegen aan?

1 like

Ik geloof ook dat het kan @Omerta.

Als je alle lichten in het groen hebt. En dat heeft bijna niemand. :smiley:

1 like

Dan hoop ik maar dat ik alle lichten in het groen heb😀
Maar ik vermoed dat ik er niet ver vanaf zal zitten, aangezien ik gewicht verlies,sterker word en spieren opbouw. Voor mij is het eerder een marathon dan een sprint. Ik neem de tijd om zoveel mogelijk kwaliteit over te houden en zelfs op te bouwen.
Plus het is een voordeel dat je een dieët van 100kcal of 150kcal te kort heel makkelijk kan volhouden zonder enkele moeite.

Bedankt voor jullie reacties.

Is het dus mogelijk om op onderhoud te eten en hierbij 3-4x per week krachttraining te doen en 1-2x hardlopen per week?

Dat is zeker mogelijk. Het is ook mogelijk om af te vallen of om bij te komen, waarom zal op onderhoud eten dan niet kunnen?

Niet te moeilijk denken, dat is nergens voor nodig.

Ik zal je wel aanraden om voldoende eiwitten enzovoorts binnen te krijgen om en goed te herstellen/spieren op te bouwen. Maar je koolhydraten en vetten zijn natuurlijk ook heel belangrijk! Die leveren namelijk energie en dat zal je hard nodig hebben denk ik.

Thanks!

Als ik dus op onderhoud eet en ik hou de volgende macro’s aan, is dit dan goed?

  • Eiwitten 2 gram per kilogram lichaamsgewicht
  • Vetten 1 gram per kilogram lichaamsgewicht
  • Rest aangevuld met koolhydraten

Die macro’s kun je idd aanhouden,maar daar kan je ook mee switchen.
Als je het niet fijn vindt om zoveel eiwit binnen te krijgen dan kan je ook je koolhydraten wat verhogen en je eiwitten iets verlagen.

Sommige dingen is een kwestie van smaak, aanvoelen hoe het gaat en of het goed vol te houden is.

Top. Dan begin ik met die macro’s. Heb thuis toch nog genoeg whey staan en voor de rest zorg ik wel dat ik genoeg eiwit binnenkrijg, dus dat komt helemaal goed

1 like

Onthoud wel dat vloeibaar voedsel sneller verteerd dan vast voedsel. Zolang je geen honger ervaard is dat geen probleem,maar ga je te veel trek ervaren dan kan je beter vast voedsel eten met voldoende eiwitten.

1 like