FIT.nl

Kracht en Cardio tegelijk of alleen cardio?

Hallo,

Ik zou graag in spiermassa willen aankomen, maar graag zou ik daarbij ook mijn ‘buikje’ weg willen krijgen.

Is het verstandig om dit tegelijk te doen (krachttraining + cardio)? Of is het beter om eerst mijn buikvet weg te trainen met alleen maar cardio? Ik heb hier namelijk totaal geen ervaring mee en zou dus ook niet weten wat het best/snelst werkt.

Ik heb thuis een weegschaal waarbij verschillende zaken worden aangegeven. Uiteraard weet ik dat dit niet geheel accuraat is maar het is ten minste een schatting. Zojuist heb ik me gewogen en hieruit zijn de volgende gegevens uit voortgekomen:

Gewicht: 68.4 kg
BMI: 21.1
BFR: 20.4%
Spiersnelheid: 48.7%
Lichaamswater: 58.4%
Botmassa: 2.8 kg
BMR: 1486 kcal
Eiwit tarief: 16.9%
Viscerale vetindex: 5
Onderhuids vet: 18.3%
Vetmassa: 14 kg
Spiermassa: 33.3 kg
Eiwit massa: 11.6 kg

Mijn leeftijd is 24 jaar en mijn lengte is 1.79m.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Max!

buik|375x500

Hi @Maxjek95 Je kunt prima afvallen en dit combineren met krachttraining. Daar zijn wij ook een voorstander van, omdat je dan je spiermassa grotendeels beschermt. Helaas is het lastig om spiermassa op te bouwen als je afvallen. Bij beginners zie je nog wel eens dat spiermassa opbouwen en vetmassa verliezen tegelijk plaatsvindt. Maar ik zou hier niet van uitgaan en voor 1 van de doelen kiezen.

In dit artikel lees je meer over dit onderwerp.

Kan je hier wat mee?

2 likes

Toch ben ik het hier niet mee eens, als je tussen de 100 en 150 kcal onder je onderhoud zit dan kan je afvallen en toch nog wel spieren opbouwen, en sowieso veel beter behouden. Dan als je bijv 10% onder je onderhoud gaat eten. Tuurlijk met de methode die ik hier boven bedoel duurt het wel langer, maar kan je toch nog wel wat spiermassa bouwen en veel beter behouden.