FIT.nl

Komen jullie aan je macronutriënten of hebben jullie tips?

Hallo,

Na het aanschaffen van de FIT. Methode ben ik gaan uitzoeken hoeveel macrovoedingsstoffen ik nodig had, uitgaand van 2300 kcal en rekening gehouden met krachttraining. Nu was ik zelf bij gaan houden of ik aan die richtlijnen kwam van:

287g - koolhydragen
143g - eiwit
63g - vet

Maar zelf kom ik soms nog niet eens aan de 200g koolhydraten of 100g eiwit (vet zit meestal rond de 50g). Hoe doen jullie dit? Helpt het om meer eet momenten over de dag te hebben of is het verstandiger om voor bepaalde producten te kiezen.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik vaak maar aan de 2000 kcal kom. Ook al zou ik van 2000 kcal uitgaan dan mis ik nog steeds een hoop macrovoedingsstoffen.
Alle tips zijn welkom!

mvg
Iris

1 like

Kun je een voorbeeld dagmenu als plaatje uploaden hieronder? Kunnen we je tips geven. Bij voorkeur 2 of 3 dagen.

dit zijn de dagmenu´s van mijn afgelopen 3 dagen, hoop dat het goed te lezen is!

Je voedingspatroon ziet er al redelijk gezond uit :slight_smile:

Wat is je doel precies? Wil je afvallen, aankomen? Dit is belangrijk om de hoeveelheid kcal in te schatten.

Om je eiwitten te verhogen kan je een aantal producten extra invoegen, zie bijvoorbeeld: https://www.fit.nl/voeding/eiwitten-informatie/wat-is-eiwitrijk-voedsel

Je zou bijvoorbeeld iets minder vaak eieren kunnen eten en dit vervangen door vleeswaren, zodat je sneller iets hoger in eiwitten zit.

Verder er op letten dat je 250 gram groente per dag neemt + 2-3 stuk fruit.

Je eet verder voldoende koolhydraten, dus dat ziet er goed uit.

Eigenlijk is je dieet al vrij gezond, gaat goed :slight_smile:

Dat is goed om te horen, ben ik in ieder geval goed op weg :innocent:
Ik kan inderdaad meer gaan letten op de hoeveelheid groenten en fruit lukt me vaak nog wel.

maar ik zou graag wel wat af willen vallen, maar ik kamp nog met een kruisbandrevalidatie wat nu voorop staat.
Dus ik richt me nu meer op het herstellen en de bijbehorende krachttraining. Ik wil dus graag op gewicht blijven of juist aankomen in spieren.

Ik heb dan nog wel een vraag, als ik boven mijn energie behoefte ga eten. Helpt het dan om meer spierkracht te krijgen en ook om de trainingen goed af te kunnen maken? Want ik zou me eventueel daarna weer kunnen richten op afvallen.

Alvast bedankt!

Meer eten = aankomen = meestal sterker worden

Minder eten = afvallen