FIT.nl

Koffie of een cafeïnesupplement: wat kun je beter gebruiken? [Artikel]


#1

Gebruik jij een kop koffie of een cafeïnepil voor betere sportprestaties? :coffee:VS. :pill:

Merk jij een verschil?

@Neekesmit1992 schreef er een artikel over:


#2

koffie :slight_smile: 4 per dag


#3

Dosering

Qua dosering is het advies om 30 tot 60 minuten voor het sporten 3-6 mg/kg lichaamsgewicht cafeïne binnen te krijgen. Voor iemand van 70 kg komt dit neer op 210 tot 420 mg cafeïne [5]. Dit kan zowel via de voeding, bijvoorbeeld met koffie, als in de vorm van een supplement. Hoe een sporter de cafeïne binnenkrijgt is niet van invloed op het effect [3].

Dan is mijn pre workout toch echt (kinder) pre workout met maar liefst 150mg caffeine… ik gebruik de c4 van cellucor… misschien eens over wegen om een andere te pakken aangezien ik geen koffie of andere caffeine houdende dranken drink??


#4

Yes let wel op dat de ander stoffen in je pre-workout mogelijk wel een overdosering geven. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van om je eigen pre-workout samen te stellen, als je dit denkt nodig te hebben.

Los daarvan ben ik geen groot van van pre-workouts: https://www.fit.nl/voedingssupplementen/pre-workout-kopen


#5

Nee dat je er geen voorstander van bent weet ik.
Samen stellen met caffeine beta alanine enz… welke stoffen raad je aan dan om te gebruiken en in welke hoeveelheid, of is dit te veel gevraagd? En moet ik gewoon de etiketten lezen?


#6

Tsjah, om heel eerlijk te zijn zou ik niet zo focussen op supplementen. En gewoon eerst een paar jaar consistent en hard trainen. Daar valt vele meer te halen qua focus.

Verdiep je in de trainingsleer, steek je tijd in het volgen van de juiste Youtube-kanalen. Schakel een ervaren coach in. Dat is 10x meer je geld waar dan het zoeken naar een pre-workout formule.


#7

Ja pre-workout is echt geldverspilling. Wat veel beter is, is om eerder naar bed te gaan. Gainz are made in bed


#8

Daar verschillen we dan wel een beetje in. Tuurlijk is een goede slaap belangrijk zelfde als goed eten enz. Maar als je in de ochtend traint is het wel fijn om wat energie te krijgen doormiddel van ceffeine, en toch zal het wel bijdrage om verzuring tegen te gaan e.d.


#9

Ben verdorie net van m’n verslaving af en sta in het weekend zonder hoofdpijn op.
Moet ik er weer aan :persevere:


#10

Dit ben ik zeker met je eens :slight_smile: