FIT.nl

Klopt mijn gedachte?


#1

Hallo,

Voorheen had ik meer focus om duursport en cardio. Sinds twee jaar dicht ik mij meer op spierconditie door 2x in de week te gaan BodyPumpen. Daarbij doe ik 3x week kracht. Ik ben 1.86 en weeg 95 kg met een vetpercentage van 21.9% Mijn doel is om op 15% vetpercentage uit te komen aan het einde van de zomer en meer spiermassa te krijgen. Daarbij wil ik als het weer wat aangenamer wordt wekelijks weer wat gaan hardlopen. (mooi weer loper). Verder is mijn leeftijd 59 jaar. (daar praat ik niet graag over)

Hiervoor heb ik nu een voedingsschema van 2000-2200 kcal. Verdeel in 50% koolhydraten, 35% eiwitten en 15% vet. Mijn gedachte achter het hoge percentage koolhydraten is dat het overschot wordt omgezet in vet wat nu wat laag staat.

Mijn vraag is concreet of de aanpak juist is en wellicht opmerkingen en adviezen.

Groet
Hans


#2

Hoi Hans,

Welkom en leuk dat je zo bezig bent. Je bedoelt overschot qua koolhydraten dat omgezet wordt in vet? Dat geldt vooral bij een calorieoverschot. Maar elke macronutrient wordt omgezet in vet als er een overschot is. Alleen de ene kost net iets meer energie dan de ander (verschil is meestal niet groot). Ik zou je vetten verhogen naar 25 procent, vooral omdat je ook vet nodig hebt. Met name onverzadigde vetten, dat zit in olijfolie, zalm en noten.

Kan je hier wat mee?


#3

Hoeveel calorieƫn zit je onder je onderhoud @HansDoeve?

Leuk dat je aan krachttraining doet!

Waarom zou je nu niet gaan starten met hardlopen. Krijg je geen spijt van. :slight_smile:

Van uitstel komt afstel. :wink:


#4

Goedemorgen,

Eerlijk gezegd niet zo heel veel. 200 kcal. Dat kist mij erg veel moeite er qua koolhydraten onder te blijven. Zeker nu ik de vetten war heb verhoogd ten koste van de koolhydraten.

Lopen is voor mij een marteling. Duurt met kou relatief lang voor ik lekker loop. Als het warm is gaat het eenvoudiger.

Kracht is echt nieuw voor mij. Doe drie trainingen per week. Ongeveer 60 min. Excl. warming up. Ik voel wekelijks dat het beter gaat. BodyPump is voor de gezelligheid en spierconditieā€¦

Groet
Hans


#5

Hallo Erik,

Ik heb mijn vetten verhoogd en de koolhydraten verlaagd. Daarbij zal ik mij goed verdiepen in de goede en slechte vetten. Eerlijk gezegd heb ik mij daar nooit echt mee bezig gehouden. Dat zal ongetwijfeld bijgedragen hebben aan het vetpercentage wat nu verlaagd moet worden.

Ik heb hierop nog een kleine vraag. Als ik train dan krijg ik daarvoor extra calorieĆ«n. Moet ik die nou opeten. Ik vraag dat omdat ik na het trainen altijd een enorme honger heb. Mijn gevoel en verstand zeggen van niet. Maar mijn lijf schreeuwt om voedselā€¦

Hans Doeve


#6

Hoi @HansDoeve

Als je veel honger hebt dan is dat vaak een teken dat je te weinig energie binnenkrijgt. Ik zou vooral rondom de training voldoende eten.

Handig is om je voeding bij te houden in een app en jezelf te wegen. Zo zie je beter of je ook afvalt. Ik zou er wel opletten dat je niet te veel eet als je hebt gesport. Wij zijn namelijk onbewust geneigd om te gaan compenseren (en zo toch te veel calorieƫn binnen te krijgen)


#7

Of je afvalt of aankomt ligt niet zozeer aan het soort vet, maar aan je totale calorie-inname. Als je meer calorieƫn eet dan je nodig hebt, dan kom je aan.

Wil je meer weten over vetten, dan raad ik je dit artikel aan: https://www.fit.nl/voeding/vet-informatie