FIT.nl

Isokinetisch trainen

Sinds een paar dagen ben ik gestart met isokinetisch trainen op e Milon Cirkel
Ik zou graag eens willen weten hoe jullie denken over deze manier van trainen

Ik train 6 dagen in de week ( 4 dagen kracht, 1 x per week kickboksen en 1 keer per week een circuittraining)

Ik wil nog steeds spieren opbouwen maar heb de laatste 2 maanden geen progressie gemaakt, vandaat het advies van mijn coach om isokinetisch te proberen, maar ik heb moeite met het uitvoeren op de juiste manier waardoor ik met minder gewicht train dan op de "normale"manier

1 like

Wat is dat? Klinkt spannend!

Isokinetische training is een manier van training waarbij de weerstand en de beweging door het apparaat worden geregeld. Je zet maximaal kracht, maar dit heeft geen invloed op het tempo of de bewegingsuitslag, want het apparaat houdt je beweging tegen. Het gewicht dat je kan hanteren is daardoor ook anders. De milon cirkel wordt vooral gebruikt door werkenden en oudere mensen. Het is simpel, kost weinig tijd en het effect is bewezen voor algemene verbetering van kracht.

Wat maakt dat de oefeningen je moeite kosten? Wat is er nu anders dan normaal? Ook als alles goed is ingesteld, kan het gek voelen omdat het er ander soort aanspanning van je spieren vraagt dan je gewend bent. Dat is ook de gedachte geweest van je trainer waarschijnlijk, de reden om je in de eerste plaats op deze manier te laten trainen.

2 likes

Ik wilde eens iets anders proberen, omdat ik een beetje apparaten moe was geworden.
Maar ik ben ermee gestopt, ik had het gevoel dat ik niks gedaan had, zelfs na 4 ronden niet.

Nu train ik weer gewoon zwaar, dus met hoge gewichten en dan in tempo 1 op 5 neer ( 8 tot 10 herhalingen per ronde) Ik doe gemiddeld 4 rondes

Op de 2e cirkel train ik nu adaptief (meer controle) en dat voelt ook goed omdat ik dan met zwaardere gewichten kan trainen en toch 10 herhalingen haal gemiddeld.