FIT.nl

Is volume killing your gains

Ik zie deze discussie de laatste paar weken steeds heviger worden. Dan bedoel ik de discussies tussen Mike israetel en Greg doucette en Jeff cavaliere en Jeff nippard enz enz.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Persoonlijk lijkt me dit een leuk en leerzaam onderwerp voor een artikel in het Nederlands.

Hoe kijk jij hier tegen aan Jeroen?
Wat vind jij van deze stelling?

2 likes

Heb je iets meer context?

Misschien handig om even naar youtube van bovenstaande personen te kijken naar de discussie die gaande is. Dan snap je meteen wat ik bedoel.

Ja misschien heel in het kort? :slight_smile:

Voor diegene die geen tijd heeft om die video’s te kijken?

Ik ben ook wel benieuwd!

Kort gezegd of het killing is voor je spieren om bijv 24sets in 1 training te doen voor 1 spiergroep of dat je beter je volume kan delen over een aantal traningsdagen. Kan je beter je meer volume draaien of beter je freqentie omhoog gooien.
Maar dit is heel kort uit gelegd, er speelt nog wel meer mbt wel of niet tot falen trainen enz.

2 likes

Interessant! Bestaat ook geen goed of fout!

Wat zijn de afwegingen van beide kampen? Of zijn er geen kampen?

1 like

Jawel je hebt duidelijk kamp Mike israetel en kamp Greg doucette!

Hoe bedoel je presies wat zijn de afwegingen?

Zoals jezelf weet van Mike israetel is dat je volume het best op kan bouwen binnen een aantal weken tot je MRV. En dat je 1of2reps in reserve houd. Greg doucette is het hier niet mee eens. Maar nu ga ik te diep op de hele discussie in.

1 like

Mm ik ben wel van het opbouwen en reps in reserve te houden. Dit om overbelasting te voorkomen.

Je ziet dat topathleten ook nooit op de maximale belasting trainen. Dat is met een reden.

Het gaat hier wel om een dunne belasting, tussen belasting en belastbaarheid.

Je wilt zowel onderbelasting als overbelasting voorkomen.

1 like

Klopt helemaal daarom ben ik het zelf eens met Mike israetel en Jeff cavelier enz enz en niet met Greg doucette. Ik vind de opbouw van Mike opzich wel goed. Alhoewel ik Greg doucette wel gelijk geef in de kwestie van de reps in reserve bijv. Vaak als je een beginnende sporter als voorbeeld neemt en zegt hou 1of 2 reps in reserve en je pusht ze dat ze zo nog wel bijv 8reps eruit duwen. Dus de reps in reserve is vaak lastig in te schatten. Ik ben wel van mening dat zwaar trainen de sleutel tot suc6 is en natuurlijk conseqent trainen.
Al met al heeft Mike israetel voor mij een streepje voor op Greg doucette.

1 like

Couldn’t agree more :muscle:

1 like