FIT.nl

Is mijn nieuwe schema een probleem?

Ik ben nu een half jaar bezig met krachttraining en dat gaat goed. Ik doe nu 3x per week split (armen, borst/benen, buik).
Maandag: borst/benen
Woensdag: buik
Donderdag: armen

Ik wil naar 4x per week zodat mijn trainingsfrequentie iets hoger wordt per spiergroep, ik hoop dat dat zal helpen met groeien. Het probleem is, is dat ik dan soms 2 dagen achter elkaar mijn triceps zal trainen (1x per 3 weken), omdat borst en armen dan na elkaar komen.
Mijn trainingsschema wordt dan namelijk

M borst/benen
W buik
D armen
Z borst/benen

M buik
W armen
D borst/benen
Z buik

M armen
W borst/benen
D buik
Z armen
En dan weer opnieuw.

Bij borst trainen train ik mijn triceps ook gelijk, maar niet zo nadrukkelijk als met armen trainen. Zal dit een heel groot probleem worden? Ik gebruik mijn triceps bij 2 oefeningen (dips en chest press machine). Bij armen train ik specifieker op mijn triceps

Waarom vind je dit schema fijn?
Waarom kies je niet eerder voor upperbody/lowerbody split en dat 2x per week. Dus dan train je 2x per week upper en 2x per week lower.
Of gewoon fullbody 4x in de week, als je het volume goed doseerd is dat ook goed te doen.
En dan zou ik ook minimaal 1 rug oefening toevoegen, maar het liefst 2
Dan zou ik kiezen voor 1verticale pull beweging een row bijvoorbeeld, en 1 horziontale pull beweging denk aan pull ups of latt pulldown.

1 like

Dat ben ik er vergeten bij te melden, ik doe wel 2 rugoefeningen, dat zijn de seated row en lat pulldown. Dus dat zit wel goed. Misschien moet ik wel overgaan naar upper en lowerbody, fullbody vind ik niet fijn. Maar wat zou er onder lowerbody vallen? Benen, buik en rug? En dan upperbody bi-, triceps, schouders en borst?

Lowerbody zou ik geen rug doen. Ik zou alleen buik, benen en dus ook kuiten doen.

1 like

Maar de stiff legged deadlifts kan je wel meepakken als onderrug toch? Aangezien je dan oa je hamstrings en de onderrug meetraint? Of zou dat de dag daarna te zwaar worden?

2 likes

Die kan je idd doen, ik zou die zelf mee pakken op een lower day.

1 like