FIT.nl

Is een warme appel gezond?


#1

In de winter heb ik altijd moeite met het feit dat fruit zo ‘koud’ is. Nu stond de ‘warme appel’ als gezonde snack omschreven op internet. Appelpartjes (ik doe het met schil!), wat noten en kaneel erover. Kwartiertje in de oven op 180 graden.
Nu heb ik wel eens gehoord dat vitaminen en vezels verloren gaan bij verhitting. Is mijn appeltje nu nog wel zo gezond?

En weet er iemand misschien nog een tip om toch genoeg fruit binnen te krijgen op koude dagen?


#2

Goede vraag Malinya, @Neekesmit1992 weet jij hier toevallig meer over :slight_smile:


#3

Jazeker :slight_smile: Vitamine C is erg gevoelig voor verhitting. Dit gaat dus snel verloren bij warmte. Daarnaast raakt het ook snel verloren als het gesneden wordt. Dus des te meer bereiding, des te meer voedingsstoffen verloren gaan. Als je een appel in stukjes snijdt en verhit, of 1 van beide, zit er een stuk minder vitamine C in helaas… Ik zou het niet ongezond noemen, appel, noten, kaneel zijn prima ingrediënten. Maar het bevat dus wel minder vitamines…

Een tip voor de koude dagen… goede vraag. Je kan het altijd ook als broodbeleg gebruiken, een fruitsoort kiezen die je ook koud lekker vindt, of wat fruit door je toetje te doen. Ik weet niet of iets hiervan je aanspreekt?


#4

Bedankt voor je antwoord.
Gebeurt er ook wat met de vezels? Of blijven die wel grotendeels in tact?


#5

Interessante vraag en heel specifieke vraag.

Specifiek over de appel op 180 graden is denk ik geen onderzoek bekend.

Maar wat ik snel kon vinden is dat bijvoorbeeld bij een aardappel tijdens verhitting de vezelsamenstelling verandert/toeneemt.

Ik heb nog een aantal gerelateerde artikelen gevonden, die zijdelings dit onderwerp bespreken:


Maar om heel eerlijk te zijn zou ik je niet druk maken over al deze ‘minor’ dingen. Focus je op de energiebalans en macro’s + gevarieerd eten. Consistentie is veel belangrijker in een voedingspatroon dan een klein detail als vezelafname tijdens het koken.


#6

Het gaat me denk ik ook niet specifiek om deze appel. Ik ga het bij mijn volgende afspraak met de diëtiste ook bespreken.
We zijn bezig met verkennen in hoeverre ik wel of niet last van mijn maag krijg wanneer ik suikers binnen krijg. Suikers in fruit zijn in principe goed, maar dat komt vooral ook door de combinatie met vezels en andere voedingsstoffen. In die zin hoop ik dus niet bij het verwarmen van een appel dat ik met teveel aan suiker blijf zitten. (Smoothies worden mij bijvoorbeeld afgeraden vanwege de bewerking van het fruit.)
Ik heb het gisteren gewoon gegeten en gisteren geen klachten ondervonden, dus op zich lijkt me dat wel een goede graadmeter!


#7

En bedankt voor de artikelen! Interessant leesvoer!


#8

Als je appel lang genoeg verwarmt krijg je appelmoes. Hitte breekt complexe moleculen af en maakt er kleinere, makkelijker verwerkbare, moleculen van. Je lichaam hoeft minder werk te doen en de suikers zijn directer beschikbaar. Daarom smaakt een gebakken banaan (naast caramelisatie), zonder suiker, ook zoeter.

Maar zoals Jeroen zegt, dit zijn details. De grote lijnen in het schema zijn veel belangrijker.