FIT.nl

Intermittent fasting autophagy

Ik vond het wel een interessant artikel en misschien eens het proberen waard…
Loop zelf namelijk een beetje vast.

Ah tof dat je dit deelt! :slight_smile:

Vind het vervelend om het gelijk af te schieten. Maar intermittent fasting biedt weinig voordelen boven een gewone negatieve energiebalans.

De claims die gemaakt worden in het artikel zijn heel speculatief en worden niet ondersteund door de huidige wetenschappelijke consensus. Lees hier de laatste genuanceerde inzichten over intermittent fasting.

Trouwens; even heel belangrijk om te vermelden. Als je even vastloopt met afslanken: dat is heel normaal :slight_smile: Afslanken kost veel tijd. Dat gaat niet 1 2 3. Soms pikt het later weer op. Geef het dus ook de tijd.

De belangrijkste dingen wat ik je adviseer: ga actief met opdrachten voor gewoonteverandering bezig + monitor je eetgedrag. En accepteer dus up’s en downs.

Side note: max 10-15% van de mensen lukt het om succesvol af te vallen op de lange termijn. Omdat afvallen zo lastig is, komen altijd makkelijke oplossing als IF, Sonja Bakker, Keto-dieet, Koolhydraatarm dieet naar boven. Als je het mij vraagt: misleidend en vervelend om te zien. Het gaat om je gewoonteverandering, maar dat is niet wat mensen willen horen. Dat kost vaak veel tijd, geld en coaching.

Haha ergens in mn achterhoofd wist ik dit wel…
Misschien ook wel opzoek naar de bevestiging dit ook niet zal gaan werken. Hoef ik niet op deze manier mn energie erin te gaan stoppen iig.

Ja ik weet dat vastlopen er wel bijhoort maar het duurt nu best wel maanden en het monitoren lukt me eigenlijk niet… elke week probeer ik een voedingsdagboek bij te houden maar er komt op dag 2 of 3 altijd het moment van te slecht om goed bij te houden en dan houdt t weer even op.
Ik weet dat ik nu zelf gewoon door moet zetten en het wel eens gewoon precies bij moet houden om te zien waar het nu fout gaat. Ergens ben ik alleen geneigd minder te eten als ik het op moet schrijven en dan gaat het in de middag weer fout (logisch…).

Bedankt voor je reactie en het wordt dus gewoon vanaf morgen weer eens goed monitoren en bijhouden :slight_smile:

Het artikel wat je linkt is bijzonder en de vraag of dit nou werkt, maar ook of het goed voor je is.
Ook las ik het artikel wat @j.vandermark linkt over intermittent fasting. Er worden eigenlijk maar weinig nadelen beschreven. Voor mij zijn ze ook niet van toepassing of juist niet. Al meer dan een jaar eet ik tussen 13-21u. Ik vind juist dat ik hier minder doorzettingsvermogen voor nodig heb dan bij wat voor ander voedingspatroon dan ook. Omdat ik nogal zwart-wit ben is het fijner niet te eten dan een beetje, en als ik eenmaal begin heb ik sneller honger de rest van de dag. Terwijl niet beginnen goed te doen is. Daarnaast geldt voor mij dat als je wil letten op je intake, ik normaal gesproken de maaltijden zo klein vind. De calorieën die je mag eten kan je bij IF in minder tijd eten. Zo kunnen het toch substantiële maaltijden zijn. Doordat ik 1500kcal kon verdelen over 8uur vond ik afvallen veel makkelijker dan daarvoor.
Voor mij is het plannen hetzelde als voordat ik IF deed: naar mijn werk neem ik lunch en een middagsnack mee. Thuis eet ik avondeten en een avondsnack. Mbt gelegenheden zijn een stuk taart of iets vaak goed in te plannen, en lunchen of eten met anderen kan dus ook makkelijk. Het enige probleem is ontbijten met anderen. Persoonlijk doe ik dat toch weinig, op familieweekend zit ik er gewoon bij en voor bijvoorbeeld een paasontbijt maak ik gerust een uitzondering. Het is ook maar zo moeilijk als je het jezelf maakt!
Ik train zelf direct na opstaan. Dat deed ik altijd al zonder ontbijten, nu is de eerste maaltijd vrij lang na het sporten maar voor mij persoonlijk is dat geen probleem en presteren gaat ook prima.
@Myrthe mocht je het overwegen: ik ben het ooit gewoon een week gaan proberen (en nooit meer gestopt).
Groetjes!

Hmm dit is toch wel weer interessant…
Misschien toch eens een weekje proberen zoals je zegt en kijken hoe het voelt. Benieuwd of ik dan ook nooit meer stop haha