FIT.nl

Imago van het Voedingscentrum

Hoe kijk jij aan tegen het imago van het Voedingscentrum? Er is veel kritiek geweest door bloggers en websites. Bijna altijd onterecht, maar dit is erg schadelijk geweest voor het imago en de betrouwbaarheid.

De laatste twee jaren lijkt het wat gekeerd te zijn en denken mensen positiever over het VC.

Hoe kijk jij naar deze ontwikkelingen? Ik ben benieuwd!

Interessant topic. Weet je ook wat de belangrijkste verklaringen zijn voor dat negatieve imago?

Ik zie het VC vooral als een eerlijke bron in een wereld vol met bloggers die vooral maar wat roepen …

Het VC word net zo hard gemanipuleerd door de industrie als de rest.
De belangen zijn veel te groot.

Oeh, ik heb hier nog nooit bewijs voor gevonden/gezien.

Even een korte samenvatting: het is een onafhankelijke organisatie die uitgaat van de documenten van de Gezondheidsraad. Deze raad is gevormd door allerlei hoogleraren en vooraanstaande onderzoekers. Kortom de adviezen van het VC zijn gebaseerd op de wetenschappelijke consensus met een licht Nederlands tintje.

Uitspraken zoals je doet, zou ik eerst staven met bewijs voordat je een partij zo wegzet.

4 likes

Ik zie het VC als het bereken van een BMI.

Beide zijn enorm globaal.

Toch kan het een eerste stap zijn richting bewuster denken

1 like

De bloggers die negatief zijn over het Voedingscentrum lijken te ‘onderbouwen’ met een eigen mening of fabeltjes die ze elders van het internet hebben geplukt. Zonde

2 likes

Er word hier en daar wel wat getrokken door belanghebbende denk ik.

Meer dan tien jaar geleden was de mogelijkheid om leerstoelen te subsidiëren voor wetenschappelijk onderzoek. Dit is inmiddels 10 jaar geleden en ze zijn hier mee gestopt omdat er commentaar kwam van zulke blogs. Subsidiëren betekent niet dat je onderzoek kunt sturen. Het is niet A, is B.

Wat ik over zulke websites en bloggers heb te zeggen:

Ze doen hun research niet goed en schrijven zelf geen onafhankelijke artikel, het is geschreven vanuit een vooringenomen standpunt. Erg schadelijk. Dit zorg voor misinformatie. Ook het superfood debat in het artikel is vreemd belicht. Het lijkt wel alsof de schrijver het niet helemaal snapt.

Er zijn 2 opties:

• de schrijver is onnozel
  • de schrijver wil bewust een clickbait artikel maken om bezoekers te trekken.

Beide zijn schadelijk.

4 likes

https://www.nieuwsvoordietisten.nl/vrede-sluiten-met-het-voedingscentrum/
NOg een interessante column over het Voedingscentrum

1 like

Interessant onderwerp. Het is zo lastig om te bepalen wie je wel en niet kunt vertrouwen.

1 like

Ik denk dat de Unilevers en Campina achtige bedrijven meer te zeggen hebben en meer invloed uitoefenen dan wij denken en dat draait enkel om geld zo ook bij de overheid.
Die is niet gebaad bij een gezonde samenleving, die willen alleen maar een gezonde economie.

Je moet echt voor jezelf zorgen, want een ander doet het niet voor je.

@j.vandermark, hoe kijk jij hier tegen aan nu je ervaring hebt met een lange tijd in het buitenland wonen?

Maar Unilever en Campina hebben ook duurzaamheid en gezondere producten steeds meer op de agenda staan geloof.

Dat is de marktwerking, consumenten vragen er steeds meer om.

Gelukkig zijn ze ook steeds meer bezig met het ontwikkelen van vega producten :slight_smile: laatste broodje vega shoarma gemaakt. Smaakt prima :slight_smile: . Bij de jumbo hebben ze vega shoarma

1 like

Ik denk inderdaad wel dat er altijd meer speelt dan je denkt. Je hebt altijd lobby en marktinvloed.

Maar ik denk wel dat die kleiner is dan je denkt.

Ja interessante vraag :slight_smile:

Leuk dat je deze stelt.

Ik heb de eerste week wel echt even moeite om aan te passen. 8 maanden weggeweest en merk dat het wel heel veel om geld en status draait.

In Azie gaat het bij sommige mensen om echt andere dingen in het leven. Dat vind ik echt te gek. Familie is ook veel belangrijker en mensen lijken wat meer in het moment te zijn.

Beide hebben ze voor- en nadelen. Maar ik vind NL toch wel heel erg gedreven op economische groei. Meer meer meer.

Hoe kijk jij daar tegenaan? @wouterduijndam @erikhuizenga

1 like

Mooi verwoord. Ik heb ook het idee dat mensen op sommige plekken (met name platteland) veel meer bezig zijn om te overleven. En meer van dag tot dag leven.

Ik ben mij de laatste jaren steeds meer bewust aan het worden te investeren in ervaringen in plaats van spullen.
Dit kun je overal ter wereld doen. Mijn vraag sloeg meer op alle invloeden vanuit de regering en de grote corporate bedrijven.
Ik spreek weleens expats en die geven aan dat wij het echt goed hebben hier in Nederland.
Ondanks dat onze zorg voor ouderen zwaar achteruit holt en de pensioenen ook niet meer zijn wat ze zijn geweest is Nederland nog steeds een paradijs.

@j.vandermark, nog aanvullingen als ervaring deskundige?

1 like

haha zeker een paradijs. Alleen geen palmbomen en 30+ graden. :stuck_out_tongue:

De rest is prima. Behalve ik vind dat mensen zo gehaast, gestresst en met sociale vergelijking bezig zijn.

TOF! #metoo