FIT.nl

Ik val niet meer af: meer of minder eten?

Ik volg al enige tijd jullie website met grote interesse met name de blogs. Sterk in de onderbouwing en met duidelijke bewoordingen. De bronvermeldingen zijn accuraat waardoor het voor mij een betrouwbare site is geworden. Vanuit daar gekomen tot dit schrijven. De situatie in een notendop; al jaren bezig met voeding, zowel op interesse gebied qua lezen en volgen van onderzoeken maar ook zelf qua diëten. Van alles gedaan (if, ifym, ww, south beach, suikervrij, vetvrij) en dit alles met vier a vijf keer sporten (waaronder groepslessen, attack, x core, steppen en combat).
Vorig jaar afgevallen van 74 naar 63 kilo. Helaas met een crashdieet. Eenmaal 63 kilo gestopt met roken. Dit resulteerde erin dat ik weer terugviel naar 75 kilogram. Sinds december gestart met wekelijks calorieën verlagen, geen effect tot eind februari. Ik zit inmiddels op 1435 calorieën. Ik ben gestopt met cardio en gestart met krachttraining drie a vier keer per week. Daarnaast iedere dag half uur fietsen of stevig doorlopen. Effect; 1,5 kilo eraf qua gewicht, en lichaamsomtrek weinig verschil merk ook weinig aan mijn kleding.

Nog minder eten lukt me niet, meer trainen ook niet. Ik eet gevarieerd, veel vezels en weinig bewerkt voedsel. Ik geloof niet in bepaalde ‘diëten’ maar in een leefstijl die ik lang vol kan houden. Die heb ik nu gevonden voel me fit en vol energie. Ik slaap goed, en ben gewend aan deze manier van eten en keuzes maken.

Als ik uitreken wat ik in theorie nodig heb kijkend naar mijn leefstijl zit ik rond de 2200 calorieën (1,73 en 74 kilo). Nou zit ik daar enorm onder (track alles via fitnesspal) en tel er standaard iedere dag 150 calorieën bij op zodat ik niks te weinig invoer.

Kortom; ik wil terug naar de 66 kilo, maar ik sta inmiddels 3,5 week stil. Wat is nu wijsheid om te doen? Zijn er überhaupt opties? Waar zou het aan kunnen liggen?

2 likes

Wat leuk dat je onze website als bron gebruikt!

Wat zou je zelf als voorstel doen?

1 like

Hmm goede vraag. Ik zat te denken om nu nog twee weken zo door te gaan en daarna de IER methode toe te passen voor twee a drie weken. Starten met 1500 calorieën en uiteindelijk op de 1850 uitkomen. Vooral
aangevuld met kh en eiwit. (Kev is nu 45/30/25)
Daarna weer terug naar de 1450 calorieën per week. Goed voorstel?

Wat is de IER methode?

Kev is nu 45/30/25) Wat bedoel je hier presies mee?
Dat ziet er uit als een macro percentage.

Waarom als doel 1450kcal per dag, ik denk 1450 per week zoals jij aangeeft moet een foutje zijn?

De IER methode is afgeleid van een ‘dieet oauze’. Wanneer je structureel een energie tekort creëert gaat je metabolisme zich aanpassen (adaptieve aanpassing). Hier op fit.nl is een ook al het 1 en ander over geschrevene met sterke bronnen.

In 2017 is we in Australië een onderzoek geweest met interessante resultaten (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28925405).
Het is eigenlijk een soort calorie cycling maar niet gericht op wel/geen trainingsstage maar hierbij ligt de focus op het in tact houden van je metabolisme. Een soort dieet pauze dus.

Het klinkt allemaal aannemelijk maar ergens is het toch lastig, merk ik, om hierin een stap te zetten. Uit angst om vet aan te zetten, iets wat ik juist niet wil. Nog minder eten lukt me echt niet en meer trainen is ook geen optie.

Die percentages die ik noem zijn inderdaad de macroverdelingen per dag. Ik voel me bij deze verhoudingen het prettigst en is het makkelijkste te combineren met mijn gezin.

Doel van 1450 per week is ook waar ik nu op zit.
Dus ik dacht; vanaf volgende week langzaam opbouwen naar, in een dag of zes, 1750/1800 calorieën per dag. Dit twee weken doen om vervolgens om op die manier mijn metabolisme een boost te geven en daarna weer rustig af te vallen door weer 1450 calorieën per dag te eten.
In alle gevallen vier keer per week blijven trainen.

1 like

Ik ben bekend met een dieët pauze alleen niet met deze benaming. Het klopt inderdaad dat dit een hele goed manier is om je metabolisme te herstellen.

Misschien handig om presies je onderhoud te vinden, op die manier zul je haast geen vet opslaan,maar geef je het lichaam wel voldoende voedingsstoffen om te kunnen herstellen/repareren.

Je maakt nogmaals de fout om te zeggen dat je doel 1450kcal per week zijn, dat zou betekenen dat je dus dagelijks 207kcal zal eten en dit bedoel je vast niet.

Misschien nadat je metabolisme hersteld is hoef je helemaal niet 1450kcal te eten,dat is nog maar afwachten hoe je lichaam daar dan op reageerd.

Ps na het na lezen van je vorige post mbt
Kev is nu 45/30/25
Snap ik nu dat je met kev bedoeld koolhydraten eiwitten en vetten.
Is het niet handiger om dat volgende keer voluit te schrijven voor mensen die het niet meteen snappen zoals mij.
Ik wist dat je het over je macro verhouding had,maar snapte niet meteen wat je met kev bedoelde. Na nog een keer lezen snapte ik het meteen. Het kan ook zijn dat ik nu een mierenn**k aangezien ik zelf over macro’s praat in plaats van macro nutriënten dus voel je niet aangevallen!

Heb jij zelfs ervaring met een pauze? Of mensen om jou heen?
Ja het vinden van mijn onderhoud is hard nodig maar kijkend naar mijn huidige inname van 1450 per dag waarbij ik niet afval is er weinig keuze. Vandaar mijn idee rondom de de dieet pauze.

Klopt ik bedoel inderdaad 1450 per dag, excuus dat was tot twee keer toe onduidelijk. In min hoofd klopte het wel maar op papier niet :innocent:

Ik hoop zelfs dat ik uiteindelijk hoger uitkom dan die 1450 want het is best weinig en iets meer zou fijn zijn!

Goeie tip rondom het uitschrijven in plaats van afkortingen te gebruiken. EN nee ik voel me totaal niet aangevallen, kan wel wat hebben en ga uit het van de goede intentie van 1 ieder die hier schrijft :+1:t2:

1 like

Nee zelf gelukkog niet,maar mijn vrouw is hier nu mee bezig en het gaat vermoedelijke de goede kant op. Even afwachten natuurlijk of het gaat werken zoals we hebben ingepland.
Ik kan het je wel aanraden om te proberen,verder zakken in kcal is niet de bedoeling.

Als je inderdaad maar 1450 kcal per weel zou eten dan moest je per direct aan een dieët pauze beginnen,en rade ik je aan dat dieët nooit meer te volgen😆

Presies hopen dat je meer mag eten dan 1450 want dat is echt nog wel laag,maar mijn vrouw heeft presies het zelfde probleem. Erg lastig om te zien, ze wilt alles goed doen en in kcal zakken maar als dan het gewicht niet zakt of teveel honger ervaard is dat niet leuk.

Fijn dat je niet snel aangevallen voeld, misschien was het ook wel een fout van mij om kev/koolhydraten eiwitten en vetten niet meteen te snappen.

Hoe bouwt zij haar inname op dan? Zit zij nu ook heel erg laag?

Ik merk, los daarvan, dat mijn cyclus ook erg bepalend is als het gaat om gewicht. Er zijn dagen dat ik enorm veel vocht vasthou dus probeer hierdoor niet te veel de focus te leggen op gewicht.

Er te obsessief mee bezig zijn is ook wel een valkuil. Ik probeer daardoor niet het eten als een verplichte activiteit te zien maar als moment samen met mijn gezin.

Hoe gaan jullie daar mee om? Je geeft aan dat het lastig is om te zien. Wat bedoel je daarmee?

1 like

Klopt,zei zat ook te laag waardoor ze niet meer op een verantwoorde manier kon afvallen. Ze is nu van 1500kcal na 1750kcal gegaan en kijken we hoe dit nu verder gaat.

Obsessief ermee bezig zijn hebben we gelukkig geen last, dat scheelt een boel.

Ik bedoel dat ik het lastig vind om te zien dat ze tegen een slecht metabolisme aanloopt terwijl ze alles zo goed mogelijk wil doen. Bij mij zelf gaat alles presies zoals ik wil en zei heeft er meer moeite mee, vind ik niet leuk om te zien haha. Maar links om of rechts om dat komt wel weer helemaal goed. Ze heeft eigenlijk niks te klagen kwa gewicht en figuur,maar je blijft altijd perfectioneren.

Ja het kan allemaal soms erg frustrerend zijn.
Ook herkenbaar qua fysiek, mensen zeggen tegen mij ook dat ik ‘goed’ ben en een mooi figuur heb. Helaas werkt dat niet zo in mijn hoofd. Ik voel me beter en zelfverzekerder met 7/8 kilo lichter. Daar is niks mis mee. Die weerstand van anderen is dan soms wel vermoeiend. Helemaal als je voor de zoveelste keer je taartje afslaat bij een verjaardag maar dus ziet dat het weinig effect heeft :smirk:

Maar goed; ik moet wel iets want dit schiet niet op. Ik ga ook verhogen vanaf vandaag, langzaam met 100 cal. per drie dagen.

Bedankt voor de informatie en de snelle reactie!

2 likes

Houd ons de hoogte. We zijn benieuwd!

2 likes

Ik heb precies ook dit!
Ik zit rond de 1400-1500 kcal per dag in en per dag uit gemiddeld 2000. Ook ik ben bang om meer te gaan eten/ meer kcal binnen te krijgen en daardoor juist nog meer aan te komen.
Overal zie je ook tegengestelde berichten; meer eten betekent meer spieren wat op lange termijn betekent dat je meer kan eten, maar je kan niet tegelijk vet verliezen en spieren aanmaken. Tenminste dat is wat ik hier lees. Ergens anders lees ik dan weer dat het wel kan etc.
Ik denk dat ik toch ook eens ga proberen om een week wat meer te eten en dan 2 weken weer minder, kijken of dat goed vol te houden is!

Succes iig!

Hai!

Even een update:
Ik heb gekozen om dit aan te pakken met een diëtist. Alles doorlopen/besproken. Volgens haar eet ik veel te weinig en ben ik totaal ondervoed als het gaat om vitamines en mineralen.
Dát wat ik eet is wel prima en variërend echter van alles dus te weinig.

Mijn eet schema is dus aangepast en ik ga minder vaak trainen de komende periode.
Ik heb haar echt even nodig om hierin keuzes te maken. Ook slik ik extra magnesium (malaat) en omega 3 en foliumzuur.

Het idee is om nu mijn lijf te voeden en rust te geven om vanuit daar weer te kunnen afvallen.

1 like