FIT.nl

Ik stel mij ook maar eens voor


#1

Hallo allemaal,

Ik ben Grumpy, en jongen van 20 jaar.

Lees al een jaar of wat aandachtig artikelen op jullie website, en een aantal maanden geleden heb ik ook dit forum ontdekt.

Ik dacht, laat ik mijn verhaal ook eens met jullie delen :stuck_out_tongue:

Ik sport nu al een jaar of 6/7, een aantal jaar niet echt serieus en zonder goed te weten wat te doen.

Maar sinds een jaar of 2 vrij fanatiek sportend met naar mijn idee voldoende kennis om resultaat te kunnen boeken… maar dat resultaat blijft uit.

Ik sukkel al jaren op hetzelfde gewicht, mede door een razendsnelle stofwisseling. Ik kan mij helemaal scheel eten zonder aan te komen. (en dan zowel gezondere als ongezondere manieren van eten).

Ondertussen heb ik mij er al een beetje bij neergelegd dat het voor mij gewoon amper te doen is om echt mijn droomlichaam te bereiken.

Ondanks dat alles vind ik het sporten zelf erg leuk, en ga ik vaak toch wel tussen de 3 en 5 maal in de week naar de sportschool, met een goed gesplitst schema.
Ik heb in het verleden verschillende manieren van trainen geprobeerd, met mensen samen trainen, alleen, schema’s maar heb het ideale voor mij zelf nog niet kunnen vinden helaas.

Ik kan nu nog veel meer blijven schrijven, maar dat zal weinig nieuws meer toevoegen aan mijn verhaal. Ik hoop dat ik met wat advies van jullie wellicht tot wat nieuwe inzichten kan komen.

Grumpy


#2

Wat leuk dat je je voorstelt. Mooi dat je zo actief sport en een goede weg in hebt ingeslagen.

Heb je een idee hoe dit kan? Train je effectief?

Heb je dit vast laten stellen door een arts? Vaak is er sprake van over of onderraportage qua aantal kcal. Het is dan meer beleving ipv aanleg. Het makkelijkste is om je calorieën eens een week af te wegen en echt te kijken wat je energie-inname is. En probeer je dan elke dag te wegen zodat je weet of je echt veel kcal binnenkrijgt zonder aan te komen. Je mag ons hier wel van op de hoogt houden. Ben daar wel benieuwd naar.

Ah leuk, flink fanatiek :muscle:


#3

Ik heb verschillende schema’s gebruikt, er is altijd ruimte voor verbetering, ik voer de oefeningen correct uit, heb alleen problemen met het opbouwen van gewichten (vind dat erg lastig, vaak heb ik ook dat ik de ene dag erg veel kan tillen en de training erna plots weer veel lager)

Heb zo’n beetje alle artikelen van het laatste jaar wel gelezen die over krachttraining gingen, dus heb daar wel veel informatie uit kunnen halen.

Nee dat is niet vastgesteld, is meer een vermoeden van mijzelf als ik kijk naar wat ik kan eten zonder zwaarder te worden.

Ik ga het wel een week of wat bijhouden wat ik binnenkrijg qua voeding,
Wegen doe ik al standaard elke dag en dat schommelt standaard, als ik denk dat ik eindelijk 2 kilo ben aangekomen kan dat een dag later weer 2 kilo minder zijn.


#4

Kun je dit herleiden? :slight_smile:

Is het misschien handig om en coach in te schakelen die je 1 op 1 helpt met je programmering? Uit mijn eigen ervaring bij mezelf en bij klanten die ik coach weet ik dat dit enorm veel inzicht kan geven.

Dat vraag ik mij ten zeerst af. Houd je voeding eens nauwkurig bij tijdens een week en week je de gehele weeg. Eet dan de week erop 700 kcal meer en weeg je dagelijks.

Zoals ik al eerder aangaf is het vaak overraportage en hebben sporters geen goed beeld van hun inname. Heel soms is het een medische afwijking. Maar ik zou dit even voor jezelf uitsluiten door het bovenstaande te doen. Of een diëtiste in te schakelen die je hierbij kan helpen. @Neekesmit1992 kan je hierbij helpen als je dat wilt.

Weeg je je op vaste momenten?

Gewichtschommelingen zijn heel normaal.


#5

Je bedoelt dan om te kijken of mijn schema volstaat?

Ik ga vanaf morgen eerst weer eens een week tracken wat ik nou eigenlijk binnenkrijg, zal dat vergelijken met mijn gewicht, en kijken wat dit met elkaar doet.

Ik weeg mij standaard elke morgen, al zal de schommeling dan wel te maken met vocht, wat in het artikel staat omschrijven.


#6

Ja aankomen kan heel lastig zijn, maar het is inderdaad goed een duidelijk beeld te hebben van je inname. Mijn man wilde aankomen en moest uiteindelijk bijna 4000kcal per dag eten. Maar dat is uiteindelijk ook wel te doen als je een beetje weet hoe het te verdelen.


#7

Yes :slight_smile:

Super, hoe gaat het nu? Weet je hoeveel je moet eten om aan te komen?


#8

Ik ben nu bezig met 3300 te eten, en dat is nog een beste opgave, en dan met name om de juiste voedingstoffen binnen te krijgen, maar hier kan ik wel aan werken. Gewicht schommelt nog altijd maar zakt verder niet. Dus als dat over een aantal dagen nog altijd zo is eens gaan zien of ik mijn dagelijkse inname ga verhogen om te kijken wat dat met mijn gewicht doet.

En met mijn schema ben ik ook wat meer aan de slag gegaan, is met name dat ik zwaarder moet trainen denk ik, maar beetje lastig om daar de juiste oefeningen en gewichten bij te vinden, start altijd met een compound oefening, en als ik daar goed klaar mee ben, is er nog maar weinig kracht over voor de isolatie oefening, dus wellicht even opzoek gaan naar een schema die voor mij gemaakt kan worden, beschik zelf dus niet over de juiste kennis om de beste volgorde, en de juiste oefeningen achter elkaar te plakken.


#9

Mm je kunt toch ook minder compoundoefeningen doen? Tenminste als je wel je weekvolume haalt? :slight_smile:

Leuk dat je er zo bewust mee bezig bent! Misschien heb je nog wat aan deze tips? Staan wel een aantal calorierijke snacks in.


#10

Is wellicht een idee, al zijn dat wel de oefeningen waar ik de meeste progressie in wil en kan halen.

Gelezen, goed artikel. En een deel ervan deed ik al. In de rest ga ik mij nog eens verdiepen. Bedankt!