FIT.nl

Ik ben joa en in de af gelopen jaar personal body plan gevolgd

Hi ik ben joa en in het afgelopen jaar heb ik het PBP gevold.
Helaas, was voldeed dit niet wat ik verwachte.
Ik loop nog steeds met vragen betreft met voeding en trainingen. Helaas heeft PBP daarop niet een antwoordt opgegeven.
Aankomende november ga ik de marathon van Newyork lopen. Deze maand heb ik voor de 8 keer de vierdaagse gelopen.
Afgelopen week het boek fit gekocht. Eindelijk kreeg ik meer inzicht in mijn traingings programma van PBP. Vragen die ik had stonden precies in het boek FIT.

Hoi Joa,

Welkom! :wink:

Fijn dat je nu wel de antwoorden die je zocht begint te vinden! Wat voor vragen had je zoal en zijn er ook nog vragen die nog niet beantwoord zijn?

Was het met name qua informatie dat PBP niet aan je verwachtingen voldeed, of ook op andere vlakken? Als oud-PBP coach (inmiddels alweer 2 jaar geleden) ben ik altijd wel benieuwd :wink: Heb je wel het gevoel vooruit te zijn gegaan (fysiek of mentaal) in die periode?

Ik hoop dat de nieuwe aanpak met FIT wel voor je gaat werken! :slight_smile:

Mooi dat je je zelf kan helpen om de vragen te beantwoorden, dat is het doel van het boek!
Mocht je ergens niet uitkomen dan kan je vragen hier stellen

Heb je al eerder marathons gelopen? :slight_smile:

Hoi Jasper,
ja heb al vaker een.
Twee jaar terug marathon van Rotterdam. We zitten nu op ongeveer 21 km. Nog 3 maanden te gaan en nog wat kilo’s afvallen.

Wat goed! Flink eindje lopen :muscle:

Hoeveel wil je afvallen?

He Joa,

Ik heb ook pbp gevolgd. Heb wel het een en ander geleerd maar kan niet zeggen dat ik mijn doelen heb bereikt. Zat ook nog met veel vragen. Eigenlijk zijn alle vragen wel beantwoord met artikelen hier op de website. De FIT Methode is voor mij misschien ook wel handig om aan te schaffen. lijkt mij een leerzaam boek :slight_smile:

Gr. Erik

Ik wil nog even inhaken op het punt dat gemaakt werd over partijen die tegen een lage prijs ‘coaching’ aanbieden.

Goedkoop is duurkoop gaat ook in deze industrie op.

Bijvoorbeeld: wij werken alleen met ervaren coaches die jaren hebben gestudeerd. En dan is het gewoon onmogelijk om voor 30-70 euro per maand iemand goed te helpen. Dan kun je nooit een ‘coachende’ rol aannemen, wat vaak wel nodig is.

Een paar tips kan wel voor die prijs, maar dat noem je geen coaching, maar advies. Als je iemand echt wilt helpen met gedragsverandering. Dan moet je al snel 150-200+ euro per maand vragen om echt een verschil te maken :slightly_smiling_face: Vooral bij mensen die vaker een terugval hebben gehad en moeite hebben met afvallen.

Wij bieden nu coaching aan tegen vrijwel kostprijs voor 99 euro per maand omdat we het zien als een mooie extra, als je er zelf niet uitkomt met het boek (wat heel logisch is, aangezien aan je leefstijl werken heel lastig is).

Daarbij kijken we naar de achterliggende motieven en vragen we door waarom iemand bepaalde keuzes maakt en brengen we de leefstijl zoveel mogelijk in kaart. Vaak kost het ook meerdere maanden om het verschil te maken. En soms lukt het ook helemaal niet om bepaalde doelen te bereiken. Dat kan komen door onrealistische doelen, of doordat iemand toch een andere iets minder fysieke en mentale aanleg heeft of doordat de prioriteiten toch ergens anders liggen. Dan moeten we eerlijk zijn en aangeven dat het doel niet haalbaar is. En de helft al super mooi is.

Genieten van het proces. Dit is uiteindelijk net zo mooi als de eindstreep.

Wauw een hele marathon! Respect! Al vast heel veel succes gewenst met de voorbereiding :slight_smile: Mocht je sportvoedingtechnisch nog tips nodig hebben, kan je altijd op het forum terecht!

Ja, het is een stuk lopen maar we zijn goed aan het oefenen.
Ik wil ongeveer 82 kilo (187cm) wegen als ik aan de marathon ga beginnen. ik weeg nu 85 kilo dus dat is 1 kilo per maand. Ik probeer met de voeding app(food) een negative calorieën balance te houden.

Ik kreeg ook steeds het idee dat de coach niet de voldoende kennis in huis had om mij te begeleiden.
Het idee achter het Persoonlijk body plan is een goed idee alleen de begeleiding en de app PBP is gewoon niet voldoende.

Hoi kim.
Het idee van PBP is prima alleen de uitvoering en de app is niet voldoende.
Het probleem zat ook in de begeleiding van PBP. Vaak kreeg ik de vraag gaat het goed ging. Of eet meer voeding. Ik verwacht van een coach dit mij wekelijks advies over voeding en sport prestaties.
Voorbeeld te geven is: ik zie dat je afgelopen week niet veel eiwitten binnen gekregen hebt.
Probeer eens een paar dagen een boterham met kip extra te eten. Of bij fitness opdracht 2 zal ik een extra setje doen I.P.V. meer gewicht. Conclusie “lost in PBP space”.
“Moet er wel bij zeggen dat ik in de afgelopen jaar 7 a 8 kilo ben kwijt gekraakt door de PBP. (Had dit te maken voor mij dat ik nog meer aan het sporten was of dat ik regelmatiger ging eten.)”.
Tijdens PBP was ik vaak moe of geen kracht. Ik deed vier keer kracht training en 2 keer in de week hardlopen waarvan 1 training meer dan 15 kilometer was.(dit wordt in het boek FIT ook wel overtraind genoemd)
Ik heb nu na de vierdaagse 3 weken rust genomen, Deze week wordt het weer trainen.

Dat ga ik zeker doen. Qua voeding ben ik nog “lost in space”.

Hoi @joadeboa,

Dank voor je uitleg :slight_smile: Ik kan helemaal begrijpen dat dat voor jou niet werkt en herken het ook zeker van PBP. Ze werken met een aanpak die blijkbaar voor heel veel mensen wel werkt, maar lang niet voor iedereen. Zeker voor mensen die om welke reden dan ook meer begeleiding willen of nodig hebben zoals @j.vandermark ook beschrijft, is het niet toereikend. En daarbij verschilt de kwaliteit, aanpak en doortastendheid denk ik natuurlijk enorm van coach tot coach. Jammer, maar dat soort dingen weet je nu eenmaal altijd pas als je ze hebt geprobeerd.

Wel fijn dat je toch resultaat hebt gezien. Al is dat het natuurlijk niet waard om overtraind te raken. Klinkt alsof je nu weer lekker met een frisse (betere?) start aan de slag gaat :slight_smile: Ik ben benieuwd hoe het je gaat verlopen - succes!

Hi Joa,

Weet je nu beter waar je naar op zoek bent? Je geeft aan dat je lost was in PBP space. Heb je ook een idee waardoor dat kwam. Wat voor kennis had je graag willen opdoen? Wat had je graag willen leren? Kreeg je alleen dingen voorgekauwd of ook uitleg en oefeningen over hoe je zelf in de toekomst bepaalde keuzes kan maken. Zodat je het ook beter begrijpt waar je mee bezig bent.

Ik stapt in PBP in om mijn leven style te veranderen en eindelijk door krijgen waar het bij mij fout gaat.
Voor de PBP sporten ik veel maar zonder resultaat.
Bij PBP wordt alles voor gekauwd je kan niks aanpassen. Verder krijg je elke dag een gedragsles maar dat is basis info of erg zweverig.
Qua uitleg of coaching is er nauwelijks bij de PBP.
zo kreeg vaak op de sportschool op mijn donder dat ik de opdracht verkeerd uitvoerde.

Het probleem zit ook bij de PBP in gebrek aan kwalitatief personeel.
Het zijn volgens mij mensen die alleen uit hun sportervaring advies geven.

Maar goed ben ook tussen door naar de diëtiste geweest omdat ik met mijn eten niet echt uitkwam.
heb het eten nu redelijk op oorden.
Nu nog fitness opdrachten. Ik begreep uit het boek FIT dat de fitness opdrachten goed zwaar moeten worden uitgevoerd om spiermassa te creëren.
Nu training ik met 4 sets van 12. Volgende maand ga ik naar 5 set van 9.

Fijn dat je nu wel het eten beter op oorden hebt. Het klopt inderdaad dat je de oefeningen zwaar genoeg moet uitvoeren om spiermassa op te bouwen. Maar het is ook belangrijk om niet 'altijd’te zwaar te trainen. Dit vergroot de kans op blessures.

Ik raad je aan om dit artikel door te lezen: https://www.fit.nl/krachttraining/progressive-overload-uitleg
Sluit goed aan wat ook in de FIT methode staat.

Ik heb afgelopen week ook het boek “STERK & GESPIERD” gekocht goede aanvulling op het boek fit methode.

Ah tof om te horen!

Vond je het een groot verschil met het FIT Methode boek. Wat heb je daaruit geleerd?

Zijn er dingen die je anders bent gaan toepassen?

Hoe gaan de voorbereidingen tot nu toe? :smiley: Het is al bijna zover he?

Wat is het verschil tussen het boek Sterk en gespierd / De fit methode?