FIT.nl

IF i.c.m. ochtend in sportschool

Beste FIT! forum,
niemand kan mij op de volgende vraag een bevrijdend antwoord geven (niemand in de sportschool of zelf de huisarts niet). Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik sport 5x per week (van ma-vr) en neem het weekend rust. Ik sport van 05:00-6:00/6:30 en neem dus een kop koffie en zelfgemaakte PWO van te voren.

Sporten in de avond is voor mij helaas geen optie en ik vind in de ochtend sporten heerlijk.

Wat is mijn doel? Vetpercentage verlagen.

Ik zit namelijk op 15% en probeer richting de 10% te gaan met een calorie tekort van 100-200 kcal per dag.

Om 12:30 eet ik op werk voor het eerst met mijn collega’s en rond 20:00 eet ik mijn laatste maaltijd.

De laatste maaltijd is skyrr/eiwitpoeder en low carb muesli wat mij in de ochtend icm met koffie genoeg kracht geeft om mijn complete schema af te maken.

Nu komt mij mijn vraag:

Continu zit ik met de volgende tweestrijd om 07:00 na de krachttraining:

  1. Ik ga het zwaar krijgen tot 12:30 niks te eten maar het is het waard vanwege alle wetenschappelijke voordelen van IF én op die manier daalt wellicht nóg sneller je vetpercentage én heb je meer calorieën in je tijdsvak van 8 uur (lukt mij mentaal dit altijd vol te houden)

  2. Je moet eten na je krachttraining een paar binnen jouw krachttraining van 07:00 anders mis je bepaalde gains en verlies je nog meer spiermassa tijdens de periode van onder je onderhoud eten.
    Wat is wijsheid… Enerzijds vind ik mezelf kwellen om geen eiwitten binnen te krijgen na de trainen echt acceptabel als het voor een goed doel is, maar is dit wel een goed doel? Of kan ik beter de ‘fasting periode’ even afbreken om na de training wat eiwitten binnen te krijgen via een shake.

Wellicht weet iemand hier het antwoord!

1 like

Ik raad je aan wel te eten na het sporten. Eiwitten heb je nodig om te herstellen, vooral in een kcal te kort.
Als je koffie met melk of suiker drinkt verbreek je zwz al het vasten.

1 like

Goede vraag :slight_smile:

Dit is micromanagement. Regel 1: Zorg ervoor dat je structureel voldoende eiwitten over de gehele dag krijgt. Regel 2: eet je eiwitten rondom je trainingsmomenten.

Dat is nog helemaal niet bekend. Intermittent fasting wordt te veel als hype neergezet. Wetenschappelijke consensus is nog niet duidelijk.

Ik zou je primaire focussen op een dieet wat je vol kunt houden. Jezelf niet te veel regels opleggen. Komt ook weer een beetje terug op deze column.

2 likes

@lawrie goede vraag. Ik en Jeroen hebben twee weken geleden nog een hoogleraar geïnterviewd die al 20 jaar onderzoek doet naar dit onderwerp. Hij zei ook dat het helemaal niet duidelijk is of IF beter werkt. Wat wel werkt is een calorietekort wat je vol kunt houden. Ik zou daarom je eetmomenten anders inrichten. Neem bijvoorbeeld na je workout een eiwitshake met havermout en melk en nog een banaan. Dat vult ook al prima tot 12.30. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

2 likes