FIT.nl

Ideale aantal herhalingen voor spiermassa


#1

Je leest op internet en waaronder op fit.nl dat je vaak tussen de 6 en de 12 herhalingen moet trainen voor spiermassa. Op welke aantal herhalingen trainen jullie meesta? En zit hier een reden achter of meer trail en error? En ga je ook wel eens op minder dan 6 of meer dan 12 herhalingen trainen?

Jullie antwoorden worden gewaardeerd


#2

Ik train op 8 herhalingen.
Heb ook even 3x5 en 5x5 geprobeerd, maar vond ik niet lekker trainen voor het gevoel.
En in mijn ogen train je te licht voor opbouw als je meer dan 12 herhalingen kan pakken.


#3

Ik denk dat je het woord ideaal moet laten varen, want dat is lastig om te achterhalen. Voor spiermassa zou ik 3/4 van de tijd tussen de 6 en de 12 herhalingen trainen en een kwart tussen de 1 en 5. Ook is het goed om regelmatig te variëren met het aantal herhalingen.

Ik raad je aan om deze artikelen nog even door te nemen:



#4

Mooie richtlijnen.

Wel leuk dat sommige studies ook aangeven dat je met hoge reps: 20 herhalingen ook net zo veel spiermassa kunt opbouwen op de korte termijn. Ik vraag me wel af hoe dit op de lange termijn is, aangezien je in hoge rep ranges minder spierkracht opbouwt. En deze spierkracht zorgt weer voor een hoger trainingsvolume -> wat weer leidt tot meer metabole schade en mechanical tension die beide de drijvende factor zijn voor spiergroei.


#5

goede aanvulling, dat heb ik ook gelezen inderdaad.