FIT.nl

Hoeveel water of vocht moet ik drinken per dag?

Schokkend nieuws! Ruim een derde van de Nederlanders haalt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vocht niet. Ondanks dat 96% de richtlijn kent van 1,5 liter per dag, vergeten veel mensen voldoende te drinken.

Een nipte meerderheid (53 procent) is zich hier bewust van en is voornemens meer water te drinken. De belangrijkste reden is voor veel mensen de gezondheid [1,2]. Waarom is het zo belangrijk om 1,5 liter vocht per dag te drinken? En wat heb je als sporter nodig na een flinke work-out?

Je leest het hier:

2 likes

Richtlijnen voor mannen zijn hoger, 2.5L. Amerikaanse zelfs 3.5 liter. Er hangt ook een flinke mythe rondom de hoeveelheid. Is het nou wel of niet zo, 8 glazen per dag. De evidence van toen was flinterdun maar meer vanuit een “logisch…” perspectief.

Interessante paper om uit te vinden wanneer het lichaam gaat ingrijpen om het brein in euvolemische balans te houden: blijkbaar <1.8L per dag. Gemiddeld heb je dus meer nodig.

Dit is vocht, niet perse water. Hoewel water natuurlijk veel beter is dan frisdrank voor de rest van het lichaam. De dorst prikkel lijkt een adequate waarschuwing, je bent dan niet “te laat” of iets dergelijks: https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpregu.00365.2002

2 likes

Zelf heb ik deze richtlijn: 1liter water per 23kg lichaamsgewicht. Helaas heb ik hier geen onderbouwing van.

Maar hoe kom je aan de richtlijn? Dan heb je denk ik toch ergens gelezen dat je per 23kg lichaamsgewicht 1 liter water moet drinken?

Ik vind het wel interessant. Water/vocht drinken is zo zo belangrijk maar mensen onderschatten de effecten van te weinig of juist teveel drinken. Wat ik uit mijn omgeving hoor is dat mensen zich vaak de tijd niet nemen of het vergeten waardoor ze simpelweg veel te weinig drinken.

1 like

Dit heeft een pter mij ooit verteld, hoe hij aan deze info kwam weet ik niet presies. Maar ik vind het een fijne richtlijn.

1 like

Als het voor jou werkt is het alleen maar een plus toch :muscle:. Ik probeer dagelijks aan de 2 liter te komen en dit lukt me meestal wel, tijdens mn trainingen drink ik al 1 a 1.5 liter haha

Zelf drink ik nog meer dan die liter per kg lichaamsgewicht. Ik zit dagelijks zeker tussen de 4 en 5 liter.

1 like

Wow! Dat red ik alleen in de zomer. Maarjah. Beter goed gehydrateerd dan een tekort hebben :muscle:

1 like