FIT.nl

Hoeveel vlees per week?

Hoi!

Op de gezondheidswebsites op het web lees je overal dat teveel vlees eten ongezond is. Er wordt zelfs geadviseerd niet meer dan 500 gram per week te eten. Mag ik vragen hoe jullie het met jullie gespierde toplichamen :wink: doen? Ik neem aan dat iedereen hier die traint wel op meer dan 500 gram terecht komt maar ik zit zelfs makkelijk op 1400 gram per week met een kipfilet per dag…

Groet!

Andreas

2 Likes

Ik eet ook iedere dag een lekker stukje vlees, ik ben bang als ik dit niet zou doen ik zelfs mijn vrouw zal op eten😆
Ik eet alleen al 100gram kipfilet op mijn brood dagelijks, en dan idd nog veel kip of andere stukken vlees bij het avond eten.
Maar of zoveel vlees gezond is betwijfel ik ook wel, maar als je een boel gezonde dingen doet/eet en je doet soms iets ongezonds blijft het een beetje in evenwicht…

0 Likes

Goede vraag!

Te veel rood vlees vergroot de kans op een aantal welvaartsziekten.

Echter, is deze kans veel groter bij een ongunstige profiel (overgewicht, obesitas).

Als je een actieve levensstijl hebt met een gezond gewicht, kun je met veel meer ‘wegkomen’.

Maar om milieuredenen zou ik het meer doen. De CO2 uitstoot van rood vlees is velen malen groter dan van kip / plantaardige voeding.

Mwah, dat hoeft niet.

In NL heb ik de laatste 1,5 jaar vegetarisch gegeten en ben alsnog 10kg sterker op bench, 20kg sterker op DL en 30 kg op mijn squat gekregen.

Als je gewoon slim je eiwitbronnen neemt dan heb je geen vlees nodig.

Coach @erikhuizenga eet ook vega en is ook sterker geworden de afgelopen maanden.

Factoren die veel belangrijker zijn voor progressie:

• Slaap voldoende
  • Ga aan de slag met een ervaren coach die je helpt met je training en schema
  • Eet overall voldoende eiwitten.
2 Likes

Ha dank voor je reactie!

Ja, dat klinkt overtuigend. Ik zal mij eens wat meer verdiepen in jullie vegetarische recepten. Goed om te weten dat het ook zonder best gaat want jij ziet er gezond uit en bent geen bleke vegetariër dunkt mij als ik jou zo zie… :wink:

Is ook goedkoper volgens mij.

Dank nogmaals voor het advies,

Groet,

Andreas

1 Like

Ok, een beetje meer als je goed en veel traint moet kunnen ja. Ik ga wel meer vegetarisch eten denk ik maar het blikft schipperen op een aangenaam gemiddelde denk ik ja…
Dank voor je reactie

Andreas

2 Likes

Nou nee!
Ik eet al 2 jaar volledig veganistisch dus helemaal geen dierlijke producten en ik moet echt wel veel volume aan groenten eten om aan mijn voedingswaarden te komen en ik krijg voldoende eiwitten binnen.
Ik doe het niet voor het geld, ik investeer in mijzelf en in mijn eigen gezondheid.

Ideen opdoen, misschien heb je iets aan wat gerechten uit mijn topic?

1 Like

hoi @a.akker Goede vraag :slight_smile: Het is inderdaad wat Jeroen zegt. Moet er wel bij zeggen dat ik standaard per dag een halve kg a 750 gram kwark neem, 300 ml melk, 1-2 eieren per dag en 40 gram aan eiwitpoeder --> allemaal wel dierlijke eiwitten.

Uit onderzoek komt naar voren,dat bij de niet vlees-eters 4 op de 1000 bepaalde aandoeningen (zoals kanker) krijgen en bij de wel vlees-eters 6 op de 1000. Staar me niet blind op de cijfers. Maar nieuwswebsites geven getallen zonder context. Dat scoort lekker.

Maar als nog zou ik je wel adviseren om aan de norm te houden van het Voedingscentrum.

1 Like

Hoi Erik, dank voor je uitgebreide antwoord!

Ja ik lees die lijst 750 gram kwark en 40 gram eiwitpoeder plus 300 ml melk…pfoe! Als je denkt aan de hoeveelheid dierlijke eiwitten dan slik ik wel even, haha!

Ik zal me idd op Jeroens patroon richten en een plataardige balans gaan zoeken. Momenteel train ik droog dus no problem maar vooral met bulken voel ik mij zo’n opgeblazen vreetzak, pffff (letterlijk en figuurlijk, haha :wink:

Het wordt recepten hunten. eigenlijk ook wel een mooi vak. Zo wordt sporten ook echt een way of life. Mooi!

Nogmaals dank voor je reply, we gaan koken!

Groet,

Andreas

1 Like

Intreressant, ik zal goed moeten gaan schipperen met de kosten voor groenten, wel echt gezond en het voelt beter dan allemaal dichtkitten met kwark en eiwittenshakes. Het zal een hoop culinair onderzoek worden maar ik heb er zin in.

Ik dacht overigens echt te lezen in bijvoorbeeld glutenpannekoekjes recepten dat je voor een habbekrats aan je eiwitten komt. Ben ik daarin verkeerd? Is het toch echt duurder? Groenten kosten een fortuin ja maar eiwitrijke bonen en gluten en granen, doe jij daar niet aan dan? Bewust?

Groet!

Andreas

1 Like