FIT.nl

Hoeveel calorieën?

Ik heb besloten meer op mijn voeding te letten, omdat ik het belang eerder gewoon erg onderschat heb. Ik weet nu hoe macro’s etc. werken en als ik het goed begrepen heb moet je voor spieropbouw dus meer eten dan je verband? Ik heb een calorieteller app en daar vulde ik mijn dagelijkse activiteiten in
Vandaag:
10 min. Cardio (150cal.)
1u 20 min. Krachttraining (857 cal.)
1u10min. Fietsen (562 cal.)
7u zitten/leren etc. (787 cal.)
1u wandelen (265)
En dan 13u die ik niet zo gauw zou kunnen invullen dus maar bij slapen/rusten heb (997 cal.)
Dit komt neer op 3628 calorieën verbrand op een dag, dus zou ik zeker 3800 calorieën moeten eten. Ik ben best een grote eter, maar het lijkt mij dat er iets fout gaat zeker omdat ik nu pas begin met echt op eten letten.

Ik ben 17 jaar
186cm
76 kg
Vet% ongeveer 11%
Dus mijn vraag: in hoeverre klopt dit of zou dit kunnen kloppen?

1 like

Je kan wat je verbrand niet 1op1 vergelijken.
Met andere woorden, je kan niet alles bij eten wat je verbrand hebt. Er is flinke marge.

Pak bijv de Food app en de sport app Virtuagym.
Er staat dat je bijv 800kcal verbrand hebt,maar hij geeft bijv 500kcal aan dat je kan bij eten.

In die app stel je in het begin in hoeveel uren je slaapt e.d dus die ga je niet nog eens apart mee tellen in je sport app. Hetzelfde als je zit te leren enz. Die activiteiten moet je niet mee tellen. Zou mooi zijn dat je dat allemaal kon meetellen he dan kon ik in het wok restaurant gaan wonen. Zoveel zou ik dan mogen eten.

2 likes

@AF1900CA het handigste is inderdaad om je voeding een tijdje bij te houden in een app. Die rekent het ook al voor je uit. Als je jezelf dan ook regelmatig weegt krijg je 2 terugkoppelingen.

2 likes

@Omerta ik heb even de apps gedownload die jij genoemd heb, die zijn een stuk duidelijker en geeft 3125 calorieën als advies. Nog steeds veel, maar komende weken ga ik eraan werken om een goed schema te vonden en het wel te halen. Bedankt voor de tips!

1 like

Zelf weeg ik 81.5 en zit ook in een lean bulk. Mijn kcal die ik per dag mag zonder sporten is 3050kcal.
En met sporten erbij zoals vandaag mag ik 3440kcal.

Hoi @AF1900CA!

Inderdaad wat @erikhuizenga zegt:

Track je voeding in een voedingsapp zoals bijvoorbeeld mfp. Weeg jezelf regelmatig op een weegschaal en hou dit ook bij.

Na een aantal weken zie je wat de inname van je kcal met je gewicht doet. Val je te veel af, krik je kcal inname dan iets op; kom je te veel aan, verlaag dan je kcal inname.

Hou het vervolgens weer een tijdje (bijvoorbeeld 2 weken) bij en evalueer de cijfers dan nogmaals.

Zo heb ik het ook samen met mijn coach gedaan. Ik weeg nu 81kg en zit in een lean bulk. Op mijn rustdagen eet ik 2600 kcal, op mijn trainingsdagen bijna 3000.

Succes,
Liefs Nononsense :blue_heart:

2 likes

Ben zelf ook nog altijd zoekende naar mijn juiste calorie hoeveelheid. Na veel opzoeken is er maar 1 antwoord naar boven gekomen:
Trail & error. Eet een bepaalde hoeveelheid voor een aantal weken en vergelijk de week gemiddeldes. Val je af, zit je in een tekort. Kom je aan dan zit je in een overschot.

Succes met je “zoektocht” haha.

1 like

@Jeroen01 Inderdaad! Daarnaast is het ook goed om naar je lichaam te luisteren. Als je te weinig energie meer hebt dan val je vaak te snel af (dat merkte ik bijvoorbeeld tijdens het wielrennen en in de gym).