FIT.nl

Hoelang duurt het voordat iets een gewoonte wordt?

Vaak hoor ik van klanten én collega coaches of zelfs psychologen dat je in 21 dagen een nieuwe gewoonte kunt aanleren. Dit klinkt te mooi om waar te zijn. Daarom vroeg ik me af: hoelang duurt het voordat een intentie tot gedragsverandering écht een nieuwe gewoonte is geworden?

1 like

Nou, ik heb het artikel gelezen en ben het wel eens dat dit zo’n 2 maanden kan duren voordat het een gewoonte is. Echter, bij mij ging afvallen heel erg makkelijk daar ik mezelf gezworen heb dat ik geen snoep ed meer zou eten. Na een week wist ik niet beter meer en nu nog, 1,5 jaar later doe ik niets anders meer dan gezond en vegetaris eten. Resultaat is dat ik ongeveer 13 kilo ben afgevallen, ik weeg nu 81 kilo en aan dat gewicht blijf ik netjes voldoen.
Maar met stoppen met roken, via de methode Allen Carr is dat makkelijk, daar heb ik nog wel moeite mee, soms heb ik toch nog last van sommige associaties en dat na zeker 2 jaar.
Dus wat verslaving betreft duurt het bij mij toch wel wat langer. Niet dat ik dan gaat roken, ik heb wel mijn gedrag wat dat verandert en blijf dat ook doen, maar toch zit er iets in mijn hersens wat toch iets doet verlangen naar nicotine. Gek eigenlijk.

2 likes

@FritsMarcel knap wat je hebt bereikt! En fijn dat het je zo weinig moeite heeft gekost. Merk je bij roken dat het makkelijker gaat?

Het volhouden met het niet roken zal je wel bedoelen (beetje flauw van mij), maar die trek steekt af en toe toch nog de kop op, zal dat wel blijven houden denk ik. Nou ja, dat neem ik maar voor lief, het leven is niet altijd zo makkelijk en maakbaar.

2 likes

precies dit! Wel mooi dat je dit inziet. Nu veel anderen nog. :smiley:

2 likes

Ik ben 10 jaar geleden in 1x geatopt met roken, van de een op de andere dag niks meer. De trek is er na 10 jaar nog met momenten. Het heeft ook met je mindset te maken denk ik.

3 likes

Ik heb ook nog steeds dat gevoel na een aantal jaren. Dat blijft gewoon in het systeem ofzo.

1 like