FIT.nl

Hoe vaak moet ik eten op een dag? [Artikel]

Hoe vaak eet jij op een dag? Wat vind je fijn? Wat werkt voor jou goed? :hotdog::eggplant::croissant:

Vaak hoor je dat je metabolisme en vetverbranding trager worden wanneer je minder vaak eet. Is dit een mythe of klopt deze veelgehoorde theorie? Moet je 3 of 6 keer op een dag eten?

Je leest het hier:

1 Like

Ik eet zelf 5 keer per dag. Dus liever niet 3 grote maaltijden met 2 tussendoortjes, maar 5 keer op een dag een lichte maaltijd. Zo blijft mijn bloedsuiker het meest stabiel en voel ik me het meest fit.

2 Likes

Schijnt het niet zo te zijn dat vaker eten kan zorgen voor overbelasting van je schildklier?
En dat drie maaltijden op een dag hierom ook beter is voor je lichaam.

0 Likes

Nope, een gezond persoon kan prima vaker eten.

2 Likes

Na het lezen van het boek ‘De supervetverbrander’ van gezondheidswetenschapper Maaike de Vries ben ik haar tips gaan volgen waaronder 3 grote maaltijden per dag. Ik doe nu bijv mijn fruit bij mijn ontbijt i.p.v. tussendoor en ik maak de porties wat ‘voller’. Zij geeft aan dat het lichaam wel degelijk rust nodig heeft. Met name continu aanmaak van insuline is overbelasting. En nog veel meer wetenschappelijke onderbouwde redenen. Ze gaat in eerste instantie ook nog in op de fysiologie maar benoemt ook zaken zoals de macronutrienten etc. Het is geen afval methode. Maar toch val ik er mee af. Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Het boek is echt een aanrader. Leest makkelijk weg.

0 Likes

Leuk dat je dit deelt. Nog nooit van gehoord. Klinkt veelbelovend en mooi dat het voor jou werkt.

Dat is wel vrij stellig. Dat ligt echt een stuk genuanceerder. Net zoals de titel, beschrijving en de ondertitel. Vind het nogal misleidend op het eerste oog, aangezien afvallen echt heel lastig is en je het niet primair moet zoeken in trucs, maar voornamelijk in gewoonte- en omgevingsverandering. Woorden als metabole truc word ik een beetje kriebelig van.

Maar goed. Misschien oordeel ik te vroeg. Wat denk jij van een boekrecensie @erikhuizenga?

2 Likes

Wat mij verbaast, is dat ik, midden in de overgang, onder begeleiding van een personal trainer en ook diverse dieetvormen verder (kha, gezonde voeding in combi met bewegen (combi krachttraining en cardio) en calorieën tellen etc.) niet afviel maar nu ineens wel door simpel geen tussendoortjes te eten.
Mij helpt het wel maar ik ben altijd benieuwd naar een boekrecensie.

3 Likes

@Rosanne70 Mooi dat deze leefregels je zo helpen :slight_smile:

0 Likes

Dit klinkt best logisch

Je eet geen tussendoortjes meer, waardoor je minder eet dan je nodig hebt :slight_smile:
De vraag: Heb je er een gedraging van gemaakt die je vol kan houden?

1 Like