FIT.nl

Hoe snel is het centraal zenuwstelsel vermoeid?

Dit vond ik wel een interresant artikel om te plaatsen aangezien hier vaak anders over word gedacht.

Hoe snel is het centraal zenuwstelsel vermoeid en bestaat dit überhaupt wel?

Wanneer is het een grotere (aanslag) op je centraal zenuwstelsel? Bij zware compound oefeningen of eerder bij veel herhalingen met isolatie oefeningen?

Heeft centraal zenuwstelsel vermoeidheid meer rust nodig dan spier vermoeidheid.

De andere op deze interessante vragen zijn hier in duidelijk uitgelegd.

@j.vandermark had je dit artikel al eens gelezen?

1 like

Nope! Zeker interessant onderwerp. Ik zal het eens doornemen.

1 like

Benieuwd of je het er mee eens bent.

1 like

Leuke toevoeging dit!

Ja zitten veel goede punten in. Richard stipt zeker interessante dingen aan.

Voor zover ik het zo snel kan lezen vind ik het wat zwart-wit neergezet. Ik denk dat het onderwerp nog wel wat meer nuance verdient.

1 like

Misschien inderdaad wat zwart wit,maar toch klinkt het ook wel weer logies.

Interessant artikel.

Is er naast CNS vermoeidheid en lokale vermoeidheid (van spieren) nog een andere vorm van vermoeidheid?
Als ik 10 km ren en ik ben moe. Wat voor vermoeidheid treedt dan op?

1 like

Interessante vragen. Je mentale vermoeidheid, maar die hangt samen met CNS en perifere vermoeidheid. Je kunt je geest niet los zien van je lichaam.

1 like

Yes.

Ik ben na een zware training vaak mentaal vermoeid. Iemand met een burn-out is ook mentaal vermoeid.

Zijn deze 2 soorten mentale vermoeidheid met elkaar te vergelijken? Zou zeggen dat de 2e toch heel anders is…

1 like

Ik denk dat die vermoeidheid het zelfde is alleen dat je bij een burnout nog dieper en veel verder bent gegaan dan na een zware training. Ik denk als je iedere dag jezelf over belast met trainen dat je dan ook wel in een burn-out kan komen maar ik ben niet onderlegd om dat zeker te weten. Dit zijn puur vermoedens die ik nu uit.

De vermoeidheid na trainen, al ervaar je die ook mentaal, is in mijn beleving niet te vergelijken met wat je ervaart bij burn-out. Vermoeidheid een symptoom bij een burn-out, maar geen synoniem. Flinke vermoeidheid lijkt me gezond na het sporten, terwijl een burn-out per definitie dat niet is.

Dus je denkt niet dat je kan (opbranden) door veel te lang en veel te veel te trainen dat je daar door dus in een burn-out kan geraken. Ik heb het gelukkig nooit ervaren hoe het is en voeld maar als je continu met een te grote druk en stress op je lichaam loopt of dat nu komt door sporten of werken of wat dan ook dat je dan ook in een burn-out kan komen. Maar ik zeg het nogmaals even erbij ik weet het niet, ik speculeer/vermoed nu alleen maar iets.

Ja vast wel, maar denk dat je ook dan uiteindelijk ook een mentaal probleem hebt…

@Sirking1 ja dat denk ik ook. Daar zit een verschil tussen.

1 like