FIT.nl

Hoe moet ik nu verder?

Beste team FIT

Ik ben Eline en ik ben 18 jaar oud. Sinds januari dit jaar ben ik bezig met afvallen. Ik ben meer dan 10 kilo afgevallen door minder te gaan eten en veel te sporten. Ik loop nu een beetje vast. Ik wil graag wat strakker in mijn vel zitten. Dus dat betekend spiermassa opbouwen. Ik lees hier veel over online maar ik weet niet precies wat ik moet doen. Ik eet nu per dag 1250 calorieën. Soms iets meer als ik gesport heb maar niet altijd. Ook heb ik wel eens cheatdays.

Ik heb online gelezen dat als je spiermassa wilt opbouwen je meer calorieën nodig hebt. Hoe zit dat? En hoe bereken ik dan hoeveel calorieën ik moet eten per dag? Welke oefeningen zullen mij hier het meest bij helpen? Het strakker worden wil ik meer bij mijn buik en bovenbenen. Mijn spiermassa in mijn armen lukt namelijk wel.

Ik sport nu 4-5 keer in de week. 2 keer krachttraining en 1 keer cardio in de sportschool en 2 keer thuis training via https://www.fit.nl bikini challenge.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt,
Eline.

Hoi Eline,

Welkom hier. Je hebt al best een mooie start gemaakt lees ik, knap! Om in te schatten hoe jij met je voeding/energieverbruik zit kan je het beste eerst dit artikel even lezen en de benodigde getalletjes uitrekenen (dan kunnen we je tenminste helpen, we weten nu te weinig van je):

Dit is dusdanig weinig dat je het risico loopt te weinig voedingsstoffen binnen te krijgen (vezels, vitamines, mineralen etc.). Dit wordt ook wel een “crashdieet” genoemd en daar hebben weinig mensen goede ervaringen mee. 1500 kcal wordt ongeveer als “minimum” aangeraden, daaronder mag je richting supplementen gaan denken zoals vezels, vitamines, visolie etc. … maar dat zou niet nodig moeten zijn. Daar kunnen we meer over zeggen als je de eerder genoemde getalletjes hebt uitgerekend :). Als je daar niet uitkomt hebben we enkel je geslacht/leeftijd/gewicht/lengte en activiteitsniveau (dagelijks werk) nodig, dan helpen we je wel op weg.

Korte versie: Spiermassa opbouwen kost energie en bouwstoffen. Die moeten uit je voeding komen, dus je zal (soms veel) meer moeten eten. Zie ook:

Zie het 1e artikel, plus uitproberen en ervaring.

“strakker worden” is nogal vaag… meer vet eraf? Dat is een kwestie van minder blijven eten dan je nodig hebt en een “gewoon” algemeen sportschema volgen. Wil je spiermassa aanzetten dan train je in eerste instantie gewoon alles, tenzij je zwakke of onderontwikkelde plekken hebt oid.

Spiermassa in je armen lukt wel? Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk met de hoeveelheid die jij eet. Is het niet gewoon vet wat eraf gaat zodat je spieren meer opvallen? Dat brengt mij bij de vraag: wil je nog verder afvallen of wil je daadwerkelijk spiermassa erbij?

't Is aan het begin allemaal even puzzelen maar als je eenmaal de weg weet in de basis van training en voeding valt alles op z’n plaats, beloofd! (wie weet ga je het puzzelen zelf nog leuk vinden ook…)

2 likes