FIT.nl

Hoe kom je erachter hoe goed je koolhydraten verteerd?

Hi Fit.nl, ik kwam onderstaand artikel tegen en dacht: klopt dit? Werkt het echt zo? Of is het een fabeltje?

Lees maar eens:

Hoe goed verteer jij koolhydraten?
De crackertes

Of jij koolhydraten goed kunt verteren, onderzoek je met een simpel testje, dat nog geen twee minuten duurt. Alles wat je nodig hebt is een ongezouten cracker en een stopwatch (of telefoon) om de tijd bij te houden. Stop een stuk van de cracker in je mond, zet de stopwatch aan en kauw dan op de cracker. Let vervolgens goed op de smaak van de cracker: wordt deze zoeter? Als je denk iets zoets te proeven, zet dan de stopwatch stil.

Als je binnen 15 seconden de zoetere smaak al proeft, kan jouw lichaam koolhydraten erg goed verteren. Duurt het tussen de 15 en 25 seconden? Dan heeft je lichaam er iets meer moeite mee. Boven de 25 seconden blijkt je lichaam een lage tolerantie te hebben voor koolhydraten, en ben jij waarschijnlijk iemand die hier snel van aankomt.

Amylase enzymen

Hoe zit dat dan? Die verandering in smaak komt door de hoeveelheid amylase enzymen die je hebt in je mond. Deze zorgen er voor dat koolhydraten kunnen opbreken in kleinere suikermoleculen, vandaar dus die zoete smaak. Hoe meer amylase enzymen je hebt, hoe makkelijker je lichaam koolhydraten kan verteren.

Ik ben benieuwd :grin::+1:

1 like

@Theglobalmotivator interessante vraag. Ik heb hier nog niet eerder over gehoord. Staat er ook wetenschappelijke literatuur bij de bron? Dat je om die reden eerder aankomt door koolhydraten lijkt me vreemd.

1 like

Dit vind ik een wankele theorie.

Ik vraag het me heel erg af: 1) of je dit zo kan testen 2) of het een relevante test is. Mijn gok is dat heel veel mensen suikers wel kunnen opnemen m.u.v. verminderde werking bij diabetes type 1,2. @Neekesmit1992 wat denk jij?

Hey Erik,

Ik heb er geen link naar een wetenschappelijk document bij gezien. Ik vind het een vreemd verhaal maargoed, wie weet :rofl:

Pfoe, volgens mij klinkt dit gewoon als bullshit. Er is wel een manier hoe je je glucosetolerantie kan testen (doen ze ook in ziekenhuizen). Je moet dan nuchter je bloedglucose prikken. Dan neem je een (extreem goor) suikerdrankje. Dan meten ze vervolgens een aantal keer na een bepaalde tijd nogmaals je bloedsuiker en bepalen zo of je de suikers goed op kan nemen. Dit lijkt me goed wat betrouwbaarder dan een test gebaseerd op smaakperceptie.

In je mond zit inderdaad het enzym amylase dat zetmeel afbreekt tot disacheriden. Maar dit is slechts een deel van de vertering. Koolhydraten moeten worden afgebroken tot mono-sachariden (enkelvoudige koolhydraten zoals glucose) om te kunnen worden opgenomen. Verder in het verteringsstelsel breekt je lichaam de koolhydraten nog verder af. Daarnaast zijn er dan ook weer hormonen zoals insuline betrokken bij de opname van de suikers. Kortom dat kan je niet testen met een smaak onderzoekje :slight_smile:

2 likes