FIT.nl

Hoe houd jij motivatie?

Ik ben wel benieuwd. Hoe houdt jij motivatie om te sporten / gezond te eten, etc.

Wat is jouw drijfveer/methode om een gezonde leefstijl na te streven?

1 Like

Ik val regelmatig terug naar oude en slechte gewoontes. Dus ik lees graag even mee.

Overigens gaat het inmiddels al weer wekenlang prima. Ik maak vanzelf weer de stap om te gaan sporten en beter te eten en drinken wanneer ik merk dat mijn lichaam achteruit gaat.

Wanneer je jezelf niet prettig voelt in je eigen lichaam geeft dat motivatie om er iets aan te doen.
Ik ben niet te zwaar. En ik hoef vanwege gezondheidsredenen niet per se te sporten. Dus dat maakt het ook weer wat lastiger om het vol te houden.

1 Like

Bij mij is het redelijk onderdeel van mijn gewoontes en identiteit geworden. Maar dat heeft me ook wel 1 of 2 jaar gekost denk ik. Mijn bureau ziet er 's ochtends zo uit :stuck_out_tongue:

Belangrijkste is denk ik dat je echt doelen stelt, en mensen om je heen hebt die je stimuleren. En vooral een plan hebt als je terugvalt. Bijna iedereen kent en krijgt zo periode. Of je het nou wilt of niet.

1 Like

Wat is jouw motivatie precies? :slight_smile: Fitheid verbeteren?

0 Likes

Ik wil graag fitter worden inderdaad.

Ik ben een periode lekker fit geweest. Conditioneel sterk en fysiek goed getraind.
Dat was een periode waarin ik mezelf heel erg goed voelde. Daar wil ik graag naar terug.

1 Like

Voor mij is het die cliché uitspraak: “Herinner je waarom je ooit begonnen ben”.

Het is namelijk best wel een inspanning om je levensstijl te veranderen en als je daarvoor gekozen heb, dan heb je daar meestal wel een goede reden voor gehad. En die reden bewust herinneren, dat helpt voor mij heel goed.

0 Likes

Makes you feel good! Je mist het als je niet traint

1 Like

@j.vandermark

Ik ben hier echt veel mee bezig, motivatie. Mijn vriendin volgt op het moment ook het jaarprogramma van “365 dagen succesvol” . Toch wel een aanrader om iig het boek te lezen. Daar haal ik veel uit.

Gemotiveerd blijven
Motivatie voor sporten maar ook mijn carrière etc haal ik uit het opschrijven en visualiseren van mijn dromen en doelstellingen. Dus opschrijven wat ik wil bereiken, en visionboard maken. Met van allerlei plaatjes die mij helpen gemotiveerd te blijven. Ze laten mij mijn goals zien.

Tips
Vertel zoveel mogelijk mensen je goals. Kans bestaat dat ze er regelmatig naar vragen, op die manier word jij er ook weer aan herinnert. En een rare misschien… schrijf met een whiteboard marker op je spiegel in je badkamer jouw doelen. Elke keer als je opstaat en naar bed gaat lees je ze dan. Workshop for me! :smile:

Let me know
Mocht je een mening hebben over mijn stukje die gedeeld kan worden, of wil je in discussie, of heb je zelf tips, of… wil je meer van mij weten over mijn persoonlijke ervaringen… LET ME KNOW! :blush::+1:t3::mailbox_with_mail:

0 Likes

Heel saai misschien, maar mijn motivatie qua sport is toch wel gewoon een combinatie van gewoonte (sporten op vaste momenten), doen wat ik leuk vind (ook al is het misschien minder effectief, ik heb immers geen specifieke doelen; en het dus ook soms prima vinden om een week niets te doen als ik er écht geen zin in heb, want de zin komt vanzelf terug) en onthouden dat het altijd goed voelt om het te doen (op ‘heb ik wel zin?’-twijfel momenten).

Motivatie voor voeding is eigenlijk niet heel anders :sweat_smile: Ook hier: niet te streng zijn, maar wel streng genoeg en jezelf goed leren kennen: wat is het verschil tussen ‘geen zin’ en écht geen zin/rust nodig hebben? Wanneer ben je toe aan verandering (qua workout, routine, doelen, …).

1 Like

Mijn motivatie om te sporten is dat ik mij er fitter/beter door voel :slight_smile: En gezellig met vrienden. Ook vind ik het leuk om vooruitgang te boeken/fit te blijven en me te focussen op goede uitvoering.

0 Likes

Ik hoop dat ik snel kan zeggen dat sporten een gewoonte is geworden. Dat betekend denk ik toch wel dat je heel goed bezig bent.

2 Likes

Ik houd motivatie door te denken aan waarom ik begonnen ben. Op het moment een foto van de vakantiebestemming dit jaar op de koelkast geplakt, dat denk ik gewoon “Hoe wil ik over dat strand heen lopen?” inbeelden Jep, zo dus!! :smile: :wink:

1 Like

@FKFitness,

Dat soortmotivatie werkt bij mij dus ook het beste💪

1 Like

De S.M.A.R.T Methode toepassen.
Deze opschrijven op een plek waarmee je er elke dag mee wordt geconfronteerd.

Wat ook kan helpen:
Een doel per week/maand/kwartaal/jaar bedenken (welke allemaal met elkaar te maken kan hebben).

Goed, ik kan wijs “lullen” ik verzaak ook zo vaak hier in :wink:

1 Like

Haha ja dat is een goede :slight_smile:

Ik pak ook regelmatig mijn doelen erbij van 2019. Wel goed om die op te delen/uit te schrijven.

Denk dat (bijna) iedereen te hoge doelen stelt. Jij ook @KKC? :smiley:

0 Likes

Het ‘probleem’ zijn de doelen niet.
Het probleem zit 'm er in dat mensen vaak de tijd/moeite niet nemen om eens per week te kijken naar wat er nodig is om hun grote doel in kleinere doel te maken en door de kleinere doelen te behalen het grotere doel bereiken.

Bijv:
Ik wil mee doen met een bankdruk wedstrijd, SMART
Specifiek: wat, wie, hoe,
Meetbaar: hoevaak, wanneer, hoeveel.
A: hoe ga ik er voor zorgen dat het haalbaar (acceptabel) is?
Realistisch: als ik het op -x- manier doe, dan is het haalbaar. (IK vind A en R eigenlijk op hetzelfde neervallen)
T: hoe lang heb ik, hoevaak train ik en hoevaak ga ik trainen.

Ohja, maak van “moeten” - Doen of Ga ik doen.

Goed, ik ben ook minder nauw met deze methode. Al is het ideal om te gebruiken.

1 Like