FIT.nl

Hoe houd ik langer de "pomp" in mijn spieren?


#1

Het is een bekend gegeven dat de “pomp” redelijk snel afneemt na het trainen van bepaalde spieren. Nu is het bij mij ook vaak zo dat ik niet alleen de “pomp” snel verlies maar ook überhaupt het gevoel dat ik getraind heb. wanneer ik bv. borst, schouders, triceps getraind heb, en tijdens mijn training echt het gevoel heb dat ik leeg ben en alles gegeven heb, is het vaak zo dat ik 10-15 min na mijn training het niet eens meer het idee heb dat ik getraind heb en zou ik bij wijze van zo opnieuw kunnen beginnen. Wel is het zo dat ik de dagen nadien voel dat ik getraind heb in de vorm van spierpijn en tijdens training ook dat ik lekker bezig geweest ben, maar een kwartiertje later is dat dus meestal weer weg. Is het dan toch een verkeerde manier van trainen of is dit vrij normaal en moet ik hier verder niet op letten?


#2

Spierpomp is leuk voor erbij, maar is geen vereiste voor spiergroei!
Daar heb je eigenlijk maar 3 manieren voor die goed werken.

  1. Muscle damage
  2. Mechanical Tension
  3. Metabolic Stress

Op wat voor rpe train je?
Kun je na je training dezelfde training nog een keer opnieuw doen met het zelfde gewicht reps en sets?
Spierpijn is niet nodig voor spiergroei, en kan zelfs tegen werken in je volume verdeeld over een week!


#3

Zoals @Omerta beschrijft zou ik het hele principe van spierpomp links laten liggen. Dat is echt geen relevante voorspeller van spiergroei.

Spiergroei ontwikkel je door goed en verstandig te trainen. Goed te slapen en voldoende te eten.

Misschien is het handig dat je eerst het e-book Sterk & gespierd doorneemt.

Of dit gratis artikel over volume, progressive overload en de basisprincipes van spiergroei.


#4

Hierboven staan al mooie antwoorden, maar ik wil toch een kleine toevoeging toebrengen.
Spierpomp is namelijk wel degelijk belangrijk bij spiergroei, maar niet de eerste hoofdzaak.
Spierpomp zorgt voor bloedtoevoer/zuurstof waardoor verhoging igf 1 en door de intramusculaire druk wordt proteine synthese verhoogd.
Daarnaast kan het aan verschillende oorzaken liggen waarom je na de training het idee hebt niet getraind te hebben. Ik zou inderdaad even de artikelen hier boven doornemen.


#5

Goede nuance! :slight_smile: thanks @BJansma