FIT.nl

Hoe groot kan de stofwisseling tussen 2 personen verschillen?

Op examine vind je een interessant artikel waar het concept metabolisme wordt verhelderd. Voor degenen die een beetje thuis zijn in de statistiek.

Most people (68%) stay within just 8% of the average RMR, and the vast majority (96%) within 16%. In other words, 96% of people stay within 200–300 kcal of the average RMR.

Hier vind je het artikel: https://examine.com/nutrition/is-my-slow-metabolism-stalling-my-weight-loss/

Super, interessant topic/artikel! Tof dat je die deelt. Ook super platform dat Examine. :blue_heart:

Zou binnenkort een Nederlandse versie van schrijven :slight_smile:

shit, daar gaat m’n excuus :upside_down_face:

Het niet succesvol veranderen van je gewoontes is wat bij betreft 80-90% de oorzaak van een terugval/niet succesvol afvallen.

Dit betekent veel focus, huiswerk en voorbereiding.

Afvallen is niet makkelijk. Het afschuiven op externe dingen zoals aanleg, een verkeerd dieet, etc. is niet de oplossing. Werken aan je leefstijl en eetgedrag is een investering die je jezelf moet maken.

Hoe je dit doet, leren we je onder andere in de FIT Methode of met online coaching van @erikhuizenga of @Neekesmit1992.

Er wordt steeds meer gesproken dat overgewicht wel sneller voorkomt bij mensen die hier genetisch gevoelig voor zijn, maar uiteindelijk is het de omgeving en het gedrag wat overgewicht veroorzaakt.

Kortom mensen met aanleg hebben een groter risico om te zwaar te worden, maar het gedrag bepaalt uiteindelijk of dit ook gebeurt. Ziektes daarbuiten gelaten uiteraard.

Wat vind je van het begrip ‘mentale aanleg’? Zou je daarvan durven/kunnen spreken?

Het overgewicht/obesitas probleem is zo complex, zoveel factoren die het beïnvloeden. Denk je dat we over 20 jaar een effectievere aanpak hebben? Wat denk jij @erikhuizenga ?

Omgeving en opvoeding spelen een grote rol. Ik denk dat gedragsverandering veel meer centraal gaan staan en dit mensen beter gaat helpen. Maar daarnaast is het ook een collectieve verantwoordelijkheid. DE maatschappij moet anders worden ingericht en een minder geen stigma op overgewicht.

Hallo allen,

Hebben jullie deze al gezien?
(Ik weet niet in hoeverre dit werkelijk op onderzoek is gebaseerd maar ik vindt het een erg interessant onderwerp.)

Klinkt interessant, maar kun je een korte samenvatting geven voordat ik het kijk? :smiley:

Interessant, wat zijn de hoofdlijnen? :slight_smile: