FIT.nl

Hoe gaat het met jullie doelen?


#41

Hoe denk je het anders te gaan doen? Heb je een plan gemaakt?


#42

@Martinakrap goed dat je dit deelt. Heb je een idee waardoor de vreetbuien komen? Ben je miss te streng doordeweeks? Of wil je te snel afvallen? Of eet je als je niet goed in je vel zit?


#43

@erikhuizenga Hi Erik, dank voor je uitgebreide reactie.

Ten eerste ik moet niks :wink:
Ik wil graag. Soms te graag :slight_smile:

Na mei 2018 ben ik volledig thuis komen te zitten omdat ik arbeidsongeschikt ben geworden door hersenletsel.
Van sep2017 tm mrt 2018 ben ik begeleid door het revalidatie centrum, psycholoog, sport coach, ergotherapeut en revalidatie arts.
Als de conclusie komt, de belastbaarheid is zo laag dat werken naast de dagelijkse verzorging er niet inzit, dan ga je toch denken, wat ga ik doen met mijn leven.

Waar heb ik zelf invloed op, wat wil ik graag nog kunnen doen.
Ik ben nu al blij als ik gewoon mijn huishouden kan doen incl boodschappen en koken etc.
Daarnaast wil ik graag sporten omdat ik het leuk vind, en omdat het mijn weerbaarheid sterker maakt.
Gezonde voeding hoort hierbij voor mij.
En dan af en toe wat sociaals kunnen doen.

Het is dus plannen, want ik kan niet sporten in de ochtend en dan daarna langs een vriendin gaan daar eten en kletsen, dat is teveel op 1dag.

Omdat ik dus eigenlijk “heledagen” “niks” te doen heb, behalve mijn belastbaarheid en energie balans bewaken, om te zorgen dat ik normaal kan functioneren, is sporten/wandelen iets geworden wat ik toch minimaal kan gaan doen op een dag.
Hele dag thuis zitten op de bank, word ik niet vrolijk van.

Tuurlijk zijn er dagen dat ik iets heb gedaan, een etentje ofzo buiten de deur, dat ik de dag erna niet kan gaan sporten omdat ik beroerd wakker word met hoofdpijn. Dat geeft niet vind ik ook niet erg. Zolang ik het een of twee dagen erna weer kan oppakken.

Duurt het langer, zoals in dec of begin januari dan frustreert het me omdat sporten voor mijn gevoel de enige verplichting is die ik mezelf heb gedaan te doen, en me ritme en grip geeft op mijn leven.

Dan voel ik me al niet goed, en dan kan ik ook niet sporten, dan valt mijn planning/doel een beetje in duigen, en daar kan je niet iets aan doen. Voelt niet als falen, want het komt niet door omdat ik me niet heb ingezet ervoor. Maar baal er wel van.

Hoop dat dit ene iets duidelijker beeld is van mijn situatie :slight_smile:

Groetjes Hanneke


#45

@HannekeT wat vervelend, maar goed dat je toch zo doorzet en het er beste van maakt. Dat vind ik heel inspirerend: :slight_smile: Hoe is het proces van je herstel?


#46

Eigenlijk geen herstel nu 2.5 jaar onderweg is dit het waar ik het mee moet doen volgens de dokters.
Er valt nog wel verbetering van kwaliteit van leven te halen door beter op mijn grenzen te letten en goed in balans te blijven. :slight_smile: in okt en nov had ik bijv 6 weken geen hoofdpijn… de mnd dec was te druk…
Nu de draad weer oppakken.
Zin in de lente veel naar buiten en lekker sporten en wandelen.


#47

Ik mag gelukkig weer sporten na mijn zware hersenschudding :grinning:.
Ben bezig met de Nike training app en dat gaat goed, langzaam alles weer opbouwen.
Ik ben gezegend (blij toe) met een aardige basisconditie gelukkig maar mijn spiermassa moet wel weer opgebouwd worden.
Qua gewicht zit ik nu goed als startpunt.


#48

Ik ga vanaf volgende week van 15 reps naar 8-12 reps. Ik neem me de tijd voor mijn doel. Ik heb wel het idee dat ik de goede kant op ben aan het gaan.


#49

Ik ben nog niet naar een diëtist geweest. Ik heb wel een soort van meegedaan aan die challenge/afval programma van jullie. En heb aardig wat uitgeprint. Ik zeg bewust een soort van omdat ik me helaas er meer niet aan hield dan wel. Nu wil ik wel me eraan houden, want het is zonde van alles wat ik heb uitgeprint. Ik ben nu ook langzaam aan weer begonnen met bewegen. Ik heb wel nog steeds last van mijn onderrug en probeer me wel nog goed te houden aan de oefeningen van mijn fysiotherapeut. Maar ik baal er wel van dat ik nog steeds er last van heb. Ik heb namelijk thuis zo een crosstrainer. Maar kan er niet al te lang op staan, want dan heb ik pijn aan mijn onderrug. En hoe langer ik erop sta hoe meer pijn ik dan krijg. Ik geef niet op want ik wil hoe dan ook van mijn pijn af. En ik wil en moet afvallen. Ik denk ook eerlijk gezegd dat mijn overgewicht ook deels de boosdoener is van die pijn in mijn onderrug. Ik hoop in iedergeval dat ik voor de zomervakantie een aantal kilo’s ben afgevallen en pijnvrij zal zijn.


#50

Ah goed dat je weer gemotiveerd bent!

Ik zou dit wel doen als ik jou was. :slight_smile:

Het is echt verstandig om met een coach aan de slag te gaan die je kan helpen met je knelpunten.

Ik zou het niet zoeken in bewegen, maar eerst kijken naar je voedinginname. Een diëtist kan je 1 op 1 helpen met advies.

Bewegen is een onderdeel. Maar voeding is de basis voor gewichtsverlies.

Goed dat je onder begeleiding staat van een fysio. Welke oefeningen gaf hij je mee?


#51

Hoi Marcia,

Bedankt voor je bericht. Mooi dat je er zo bezig ging. Heb je een idee waar jouw de knelpunten liggen? Is dat door te druk zijn? Of te veel dingen aan je hoofd? Vervelend van je onderrug. Het zou mooi zijn als je over je over een aantal maanden minder last hebt van je onderrug.


#52

Ik heb een nieuw doel en bak er nog niks van!


#53

Wat is je doel? :smiley:


#54

Frontlever beheersen.


#55

Op dit moment komt mijn Impedantiemeting uit op:
BF: 19.9%
Bmi: 25.8
Kg: 75.3
Musclemass: 34.2kg
Body fat mass: 15kg

Toch weer progressie geboekt tov januari:
0.5% bf eraf -》was 20.5%
0.4kg spiermassa ingeleverd (helaas!)
1.4kg totaal afgevallen

Doel: ri de 15% bodyfat voor 2020.


#56

@Theglobalmotivator mooi dat je weer vooruitgang hebt geboekt. Ik zou ook niet teveel blindstaren op de cijfers. Wat merk je qua energie?


#57

Qua energie merk ik niet veel verschil, als ik terugkijk naar hoe ik begonnen ben voel ik me nu eecht veeeeel fitter en energieker. Gisteren een shirt aangetrokken wat ik 1.5jaar geleden voor het laatst aantrok en toen zat het echt strak :scream: en nu zat het gewoon lekker relaxed en zelfs wat losser :laughing: dat zijn de momenten waar ik energie uit haal!


#58

Wat leuk om te horen! :slight_smile: Lekker zo doorgaan!

Wat heeft in jouw ogen het grootste verschil gemaakt? Wat doe je anders dan voorheen?


#59

Ik ben echt op mijn eten gaan letten. Eerst deed ik het alleen maar nu mijn vrouw meedoet voel ik me toch sterker, zij is wel de stok achter mijn deur en ik die van haar.

Ik twijfel alleen heel erg als er gevraagd word wat mijn doel is qua fitness. Ik wil richting de 15% maar wat dan? Ik hou van obstakelraces en fitness en hardlopen. Dus ik ben aan het bekijken wat ik dan kan doen… ik heb jullie boek al en ga het zeker gebruiken als tool :grin::+1:


#60

Ik zit goed op schema…
Gisteren voor het eerst mijn trekkers tentje opgezet en man wat een woning…:joy:
Gisteren tevens mijn fiets beladen met mijn reis uitzetting en een kilometer of 15 ermee gefietst.

Daarna naar de gym gegaan voor een lekkere training.


#61

Ja, dat is waar het is 80% voeding en 20% beweging dat ervoor zorgt om af te vallen. Ik ga echt een keer naar een dietiste. ik focus me nu ook vooral op beweging omdat ik nog steeds stress ervaar en merk dat bewegen ervoor zorgt dat ik het stress gevoel een beetje eruit train en zweet. En daarnaast helpt het me ook om niet de neiging te hebben om snel te grijpen naar chips, snoep enz. En ik moet sowieso oefeningen doen voor mijn rug. Het zijn oa buikspieroefeningen, mijn rug hol en bol maken, spiderman (ik weet niet of het echt zo heet), oefeningen voor het verstevigen van mijn benen en billen. Plus ik ben een hoge bloeddruk patient (is nu wel dankzij medicatie stabiel) en ik heb als advies meegekregen om elke dag minstens 30 minuten te bewegen. Ik wil namelijk niet ook nog hart - en vaatziekten erbij krijgen.