FIT.nl

Hoe gaat het met jullie doelen?


#21

HOi Harald,

Fijn da thet weer beter gaat met je longen. Fanatiek schema ook. Mooi dat je ook weer kunt hardlopen


#22

Ha Evelien,
een fijn gevoel dat ik niet de enige ben. Ik heb ook een zwakkere periode nu, zeker met alles wat over is gebleven van de feestdagen en wat zonde is om te laten staan/weg te gooien. Heb me nu opgelegd dat dit nog even de januari dip is maar deze moet 1 februari over zijn. Op de sportschool waar ik zit hebben de instructeurs zich voorgenomen mij extra te stimuleren en zeggen nu 6x per week cardio en 3x per week krachttraining te doen (blijft er ook geen tijd over om extra te eten :wink: ) en hiernaast weer starten met gezond eten (nog niet gelijk naar hoeveelheden kijken en hiermee zijn de eerste extra kilo’s weer aan het verdwijnen en ik voel me er ook prettig bij


#23

Hoi @familie

Goed da tje zo de draad oppakt. Ik zou jee wel aanraden om een leefstijl te kiezen wat je kunt volhouden. Ik weet van mezelf dat ik 6 keer cardio per week niet ga volhouden. En het risico bestaat als je iets kiest wat niet realistisch is dat je over 2 maanden weer een dip krijgt. of misschien wel eerder, omdat je dan misschien het gevoel hebt dat je gefaald hebt.


#24

Hallo Erik,
Sinds een maand train ik niet zo goed aangezien ik ziek ben geweest. COPD heb ik.
Ik hoop en wil dat ik in februari weer de draad kan oppakken. Ik heb wel een paar testjes gedaan om te kijken of ik in kracht achteruit ben gegaan maar dat valt gelukkig erg mee. Hopelijk kom ik deze terugval weer te boven want ik had er juist zo’n lol in.


#25

Ik loop zwaar achter met mijn doel. Ik had vorig jaar pech met een verstuikte enkel. En eind vorig jaar dacht ik toch eindelijk weer (ondanks mijn enkel) energie te hebben om weer te gaan trainen. En deed fanatiek mee aan body pump totdat ik merkte dat ik weer eens last had van mijn onderrug. Oke ik had eigenlijk er al langer last van maar ik probeerde het een beetje te negeren. Maar tijdens body pump werd ik eraan herinnerd. Toen kwamen de feestdagen waar ik echt alles los en vast heb gegeten. En ik hoopte per begin januari weer alles op te pakken, maar ik kreeg toch weer meer pijn in mijn onderrug. Ik ga wel naar de fysiotherapeut. En zij heeft mij oefeningen meegegeven om thuis te doen. Maar ik raak en gefrustreerd door mijn rug en gefrustreerd dat ik tijdens de kerstdagen ben aangekomen. En voor mijn gevoel weer van voor af aan moet beginnen. Ik heb wel sinds kort filmpjes gezien van Intermetted Fasting en wil dat als laatste redmiddel proberen. Want ik moet en zal afvallen!


#26

Heeft iemand trouwens al ervaring met intermetted fasting.? Is er iemand dankzij dat afgevallen?


#27

Zeker! Heb dat een tijdje geprobeerd en er een uitgebreid artikel over geschreven.

De conclusie is: je valt niet sneller af. Het kan wel handig zijn als je niet houdt van (vaak) eten. Maar let wel goed op dat je gezond blijft eten, en geen ongezonde keuzes maakt.

Voor competitieve sporters en duursporters raad ik het ten zeerste af.


#28

Goed dat je gemotiveerd bent @Marcia :raised_hands:

Is er een andere sport waarbij je minder last hebt, en toch een fijn gevoel hebt? Misschien fietsen, wandelen? Andere groepstrainingen?

Heb je ooit de hulp ingeschakeld van een professional zoals een diëtist?

Afvallen zit hem met name in kennis over voeding en het aanpassen van je eetgewoontes + het aanleren van andere gewoontes. Bijna niemand lukt het om af te vallen (in hun uppie/zonder goede begeleiding), maar 5-15% lukt het uberhaupt om af te vallen. Daarom raad ik aan om dit echt onder begeleiding te doen. Vooral als je denkt dat een dieet gaat helpen als Intermittent fasting.

Diëten zijn niet de oplossing. Het draait allemaal om het veranderen van je eetgewoontes/herkennen van je gedragspatronen en oplossingen daarvoor zoeken. Dit kost vaak tijd/huiswerk/focus en het is zeer raadzaam om dit niet zelf te willen doen.


#29

Ik weet niet hoe je verzekerd bent qua zorgverzekering.
Bij mij zat de diëtist in het collectieve werkgevers deel van mijn zorgverzekering.


#30

Hey Marcia,

Ik doe ook aan Intermittend Fasting en het is waar wat @j.vandermark zegt: je valt er niet sneller van af. Voor mezelf vind ik het een stok achter de deur mbt voeding. Ik eet zelf pas tegen 12.30 en voel me er goed bij. Het is vooral mentaal een test en zoals bij elk dieet moet je nagaan of je het op lange termijn kan volhouden.

Succes in elk geval!


#31

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb er echt veel aan.

Ik ben van plan om te beginnen met fietsen en het dan langzaam weer op te bouwen met andere oefeningen of groepslessen.

Ik heb ook eraan gedacht om naar een dietist te gaan. Een collega heeft me laatst haar naam en nummer doorgegeven. Want ik zag dat ze was afgevallen. Ik merk inderdaad dat het me echt niet lukt om het in mijn uppie te doen. Ik heb dan toch de neiging om te gaan smokkelen of mezelf te saboteren. Ik hoop dat ik het met een dietiste wel vol zal houden.
Ik had wel hoop in de intermettend Fasting, maar dat kan ook liggen aan al die youtube filmpjes waarin mensen zo geloofwaardig vertellen hoeveel ze zijn afgevallen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en tips. Geeft me weer hoop. En ik zal er zeker mee aan de slag gaan.


#32

Op youtube en internet word vooral een ideaalbeeld voorgeschoteld, dat is de marketingkant en het verdienmodel. De kunst zit hem in het volhouden voor een lange periode.
Oefening baart kunst en het is altijd pieken en dalen. Ups en downs, rechte wegen en bochten etc etc. Als jij je prettiger voelt bij een dietiste dan zou ik dat zeker doen! Als jij daardoor je doelen behaalt waarom niet zelfs :+1: een goede start is het halve werk :grin: ik ben benieuwd naar je progressie :sunglasses::+1:


#33

Ik zou vooral met een diëtiste aan de slag gaan die kijkt naar je eetgedrag, waarom je eet op welk moment.

@Neekesmit1992 kan je hierbij helpen.

Het gaat vaak niet om kennis. De meeste mensen weten wel wat gezond eten is. Het gaat meer om gewoonteverandering, en daarvoor moet je bewust worden van je eigen gedrag + daar (samen) aan werken om je gewoontes te veranderen. Dit kost vaak aardig wat tijd en geld.


#34

Het gaat eigenlijk best goed qua afvallen/bewuster bezig zijn met eten en sporten! Ik ga toch minimaal 2x per week naar de sportschool, en aangezien mijn energie vaak op een laag pitje staat, vind ik dat toch al een prestatie op zich:P
En mijn conditie is nooit echt goed geweest, nooit echt iets aan gedaan, dus ik ben best trots op de kleine overwinningen. Ik kan nu 3 minuten hardlopen, 1 minuut wandelen en dat 4x.
En met de gewichten kan ik steeds een beetje meer. En mijn eerste doel is gisteren behaald; onder de 70 kilo komen!
Ik had ook als doel om minder te stressen, minder mijn werk mee naar huis nemen. Dat gaat de ene dag wat beter dan de andere. Maar ik heb een periode gehad dat ik dan wat sneller naar een wijntje greep en wat lekkers eten als ik me niet goed voelde. Dat doe ik gelukkig een stuk minder; dus dat voelt ook wel goed:)


#35

Nee doelen nog niet gelukt, zwaar overprikkeld door de december maand ook meer gegeten dan normaal.
En toen ik me weer iets beter voelde half januari kreeg ik griep.
Ik ga nu wel weer wandelen en proberen 10.000stappen te zetten. En met trainen wacht ik nog even totdat ik iets meer energie heb.
Voeding pak ik sinds gistere weer streng op.

Wat ik zelf merk is dat ik er veel mee bezig ben, voeding en trainen, in mijnhoofd dan. Had het er met een vriendin over, dat ik me niet meer kan herinneren dat ik niet met voeding bezig was. Al jaren, gezond willen eten, afvallen, cheatmeals, soms vind ik het wel vervelend dat ik er zoveel overna denk, wat ga ik eten, wat ga ik inkopen etc. Mijn moeder vind het niet normaal😒

En nu vind ik het zonde… hele tijd ermee bezig en geen resultaat door ongezonde voedingskeuzes. Dus vanaf nu… als ik er toch zo mee bezig ben moet ik het maar goed doen zodat ik resultaat ga zien, want anders is het allemaal voor niks.

Ik wil 5kilo aan vet kwijt raken, voornamelijk rond de middel. Ik moet me gewoon houden aan gezonde voeding en als ik eenmaal op dat punt ben, dan kan ik heus wel weer een taartje of koek en snoep nemen. Want nu kom ik niet aan. Maar ik moet dus echt minderen om die 5kilo kwijt te raken.

Ok nu ga ik wandelen🙋🏽


#36

@Fitmummy

Mooi dat het steeds beter gaat :slight_smile:


#37

@Marcia Een goede coach en diëtiste kan inderdaad heel waardevol zijn.


#38

@HannekeT Balen van de griep. Heb je het ook een idee waarom je er zo mee bezig bent. Waarom moet je minderen en afvallen van jezelf?

Ik denk dat het woord moeten hier ook aan ten grondslag kan liggen. Hoezo moet het? Ik zou er zelf ook gestresst van worden als ik zou moeten sporten. Ik moest vroeger ook van me zelf mijn studie halen. Dat ging op een gegeven moment gepaard met een faalangst en veel stress. Uiteindelijk via een psycholoog geleerd om op een gezonde manier aan mijn doelen te werken. Dat heeft mij toen veel geholpen, waardoor ik meer ontspannen aan mijn doel kan werken. De studie op een gegeven moment weer goed op kunnen pakken.

Ik heb natuurlijk niet zo’n inzicht in jouw situatie. Maar ik denk dat dwanggedachtes gevoed kunnen worden door overtuigingen als ik moet het halen, of ik mag niet falen. Of ik mag niks lekkers meer eten de komende tijd.

IK zou je ook niet richten op een streefgewicht, maar op een streefgedrag. Gedrag dat je kunt volhouden. Bij iedereen is dat anders :slight_smile: Maar iets lekkers kan daar wel tussen passen.

In dit artikel ga ik daar dieper op in:

Hoe denk je hier zelf over?


#39

Mijn doelen in te verliezen kilo’s en vetpercentage gaan eigenlijk best aardig. Subdoel 1 kilo per maand is met drie maanden perfect op 3 kilo. Vetpercentage is in die maanden gezakt van 37,5 % naar 34,9 %. Ik kom er wel!
Mijn doel om naar de sportschool te gaan is ergens vorig jaar blijven steken! Een tip: koop nooit een huis vlak voor de kerst. Dat helpt niet :wink:

Voorlopig even focussen op gezond blijven eten en daarna komt er weer tijd voor sport!


#40

De 1e maand niet super goed gegaan ik heb steeds in het weekend eetbuien en doe teveel bankhangen. Ben deze maand 2x wezen sporten meer niet. Baal zo van me zelf soms denk ik dat ik te weinig eet.

Op naar de 2e maand binnenkort