FIT.nl

Hoe betrouwbaar zijn analytische weegschalen

Vraagje: Hoe betrouwbaar zijn analytische weegschalen eigenlijk?

Volg een aangepast voedingsschema, dit schema is opgesteld door een deskundige waar ook de Tanita weegschaal staat (kostprijs weegschaal is rond de 2500 €).

Een 1ste analyse en een vergelijking na een maand bij een 2de anakyse vertellen dat ik 2.5 kg afgevallen ben. De weegschaal geeft aan dat ik spiermassa verloren heb. Alhoewel ik steeds voldoende eiwitten binnenkrijg.

Als ik nu naar het uitzicht van mijn lichaam kijk in de spiegel, wel dan zien mijn spieren er toch iet meer getekend uit en is de structuur/vorm gestroomlijnder. Dus ze zijn gewoon beter zichtbaar, waar ik natuurlijk wel blij mee ben.

Dus vroeg me af hoe betrouwbaar zo’n weegschaal is?

De dure tanita weegschalen zijn nog wel redelijk betrouwbaar, al hoe wel deze ook wel afwijken hoor.
Ook als je genoeg eiwit eet kan je spierverliezen, dit is meestal het geval als je te snel, te veel afvalt. Gewicht verlies is vaak een combi van vet, vocht en spier. Waarbij het natuurlijk wel belangrijk is om je eiwitten hoog te houden om te veel spier afbraak te voorkomen. En zwaar genoeg blijven trainen! Prikkel je de spier niet voldoende zal de spier sneller afbreken, omdat hij kort gezegd die spiermassa toch niet nodig heeft. Dus ook in een cutt zwaar blijven trainen, en niet je reps opeens naar 20 gooien oid.

2 likes

Zit altijd een flinke foutmarge in. Maar als je constant meet met dezelfde weegschaal heb je dezelfde relatief onbetrouwbare afwijking. Zo’n apparaat is goed voor trends en niet voor details. :slight_smile:

1 like

@j.vandermark Hoe doe je dan een correcte meting? Gaat mijn coach hier in de fout?

Het beste is een huidplooi meting uitgevoerd door iemand die dat al honderde keren gedaan heeft.

1 like

Ps ik raad je echt aan dagelijks te wegen, omdat een weging 1x per week of 1x per maand niet eerlijk is. De ene dag kan je zo 1 of 2kg meer wegen dan een dag ervoor.
Als je meer zout hebt gegeten houd je meer vocht vast. Als je meer kh hebt gegeten het zelfde verhaal.
Miss heb je de ene dag meer gedronken of gezweet dan de andere dag. En zo kunnen er nog wel een aantal dingen zijn die je gewicht dagelijks flink kunnen beinvloeden.
Je denkt miss, ohh ik val te snel af, of juis niet en wilt dan kcal verhogen of verlagen terwijl je miss perfect op schema loopt. Maar door verkeerd wegen je verkeerde info krijgt!

1 like

@Omerta Vraag me nu af of mijn coach hier niet in de fout gaat, het voedingsschema volg ik perfect op en de afspraken worden perfect nageleefd. En trouwens zo’n Tanita weegschaal heb ik niet dus zou een geheel andere uitkomst of zelfs een vertekend beeld krijgen van mijn vorderingen met een andere weegschaal…

Ga mijn coach eens spreken over een betere meet/weeg methode zoals je al eerder aangaf :wink:

1 like

Ja zelf vind ik deze manier het beste, ik zal hier onder een voorbeeld geven van de manier hoe ik het zelf doe. Dit zijn btw niet mijn wegingen maar puur ter illustratie!

4d775585cae0f288379b3cb145b3a7d8

Zo zie je dat deze persoon 0.37 kg verschilt heeft tussen week 1 en week 2 en dus is afgevallen.
Je kan eens na de andere weegmomenten kijken van deze persoon en zo zie je hoe vertekent het kan zijn als je niet dagelijks weegt.

Ps.het moet ook geen obsessie worden, maar vaak is het wegen en bijhouden een kleine moeite.

3 likes

@SocialPro Goed punt wat @Omerta aanhaalt. Ik heb dat (dagelijks wegen) ook een tijd gedaan (ik weeg me nu 2-3 keer per week). Vooral nadat ik net was afgevallen vond ik dat handig. Voor mij werkte dat als een goede tool om beter inschatten welk gevoel van volheid overeenkomt met op gewicht blijven…

Bij mij scheelde het gewicht soms 1-1.5 kg tussen de dagen in de week. Vooral als ik een keer wat meer at en geen lange cardiosessie deed, dan kon ik dag ernaar een stuk zwaarder zijn. Dit is voornamelijk vocht en glyocgeen.

Als je dan niet naar het weekgemiddelde kijkt kan dat voor een vertekend beeld zorgen. Ik zou dat dagelijks wegen alleen toepassen als je er niet obsessief van wordt. Maar met 2-3 keer per week wegen kan je ook al een goed beeld krijgen.

2 likes