FIT.nl

Hoe beoordelen jullie informatie op geloofwaardigheid/kwaliteit?

Ik vroeg mij af hoe jullie informatie/artikelen/boeken op geloofwaardigheid beoordelen? Er staat namelijk een hoop onzin of halve waarheden op het internet. Vaak verkoopt dit heel goed. Voor ons storend omdat de consument/lezer op een verkeerde manier geïnformeerd wordt.

Goede vraag! Ik stel mezelf en vooral anderen veel vragen.

Denk aan:

• Waarom?
  • Is dat zo?
  • Vragen naar valide bewijs.
  • Doorvragen, en dan met name de nuance. Ik zeg vaak: ligt het niet iets genuanceerder?

Door die laatste vraag te stellen, gaan mensen vaak nadenken en komen ze zelf met meerdere theorieën of mogelijkheden.

Om van een onderzoeksveld of onderwerp een goed beeld te hebben moet je echt jaren studeren en wetenschappelijke literatuur lezen. Iemand die PhD heeft gedaan over een specifiek onderwerp, zie ik vaak wel als een betrouwbare bron. Of een professor/hoogleraar die uitspraken doet over een onderzoeksveld. Maar ook die uitspraken worden soms door een krant uit het verband getrokken.

Overall op het internet: ik neem vooral mensen serieus die nuances aanbrengen bij uitspraken + aangeven als ze speculeren.

Het is in feiten vrij simpel het eerst waar ik naar kijk is; van wie komt het is het een blog of een forum dan neem ik het aan als zijne “bro science” en zoek verder naar meer dan 1 artikel over het onderwerp, neem het pas als waarheid aan als ik 2 artikelen kan vinden welke ook conclusies trekken uit het onderzoek waar ze naar verwijzen, dus niet maar wat loze woorden schrijven omdat iedereen hetzelfde zegt.

En zelfs dan kan je niet met zekerheid zeggen of het klopt totdat je het zelf heb ondervonden.

Ik controleer artikelen altijd op twee manieren; 1) Bronverwijzingen bij claims en 2) de schrijfstijl van het artikel.

De eerste wijze spreekt voor zich lijkt me, maar de tweede verdient wat uitleg. Vaak zie ik te veel ‘bewijzen’/artikelen waar probleem gekoppeld wordt aan oplossing. Kijk maar eens op Pinterest over de werking van bijvoorbeeld Kurkuma, en je zult tegels tegenkomen als; ‘Dit wondergoedje doet wonderen voor je maag/darmen’. Hoe stelliger de claim overkomt, hoe sneller ik neig naar ‘oke groetjes’.

Ik verifieer dingen meestal bij mensen die er een diploma voor hebben. Bij voeding kom ik dan uit op diëtisten. Meeste informatie vind je tegenwoordig online in blogs. Heel leuk, maar 9 van de 10 keer is dit een ervaringsdeskundige. Op zich niets mis mee, maar net zo betrouwbaar als Wikipedia!
Bij boeken en artikelen kun je uiteraard altijd kijken naar de auteur, of diegene opgeleid is (en ook waar!)/

Dubieuze kwaliteit van de wetenschappelijke artikelen die worden geciteerd, de stelligheid van een artikel en spelfouten maken dat ik me soms extra achter de oren krab :slight_smile:

Haha on point! :blue_heart:

Het is trouwens ook lastig om kritisch te zijn buiten je eigen vakgebied.

Als ik een uitspraak moet beoordelen over ‘rechten’ of over ‘natuurwetenschap’ dan kun je me praktisch alles wijs maken. Dan vraag ik inderdaad net zoals @Malinya een bevriende kennis/expert voor verificatie.

Goed punt :slight_smile: Maar ook als ik buiten mijn eigen vakgebied vind ik het belangrijk dat het beschouwend is. Maar ik heb dan geen idee of het verzadigd is qua informatiie