FIT.nl

Hi! Aangenaam, Tim hier!

Hi, Tim hier.

Al een flinke tijd rond de 95kg met teveel bodyfat. Met name rond de borst en buik. Bij vlagen ben ik zeer fanatiek, maar ik merk, na bepaalde periodes dat ik ineens weer terug val in oude patronen, met name in de gym.

Vader van 3, waarbij de laatste pas geboren is. Nu begint er ritme te komen, waardoor er ook weer ruimte ontstaat om fitness op te pakken. Echter om de vetmassa te laten slinken zal een eetschema een must zijn.

Ik ben benieuwd hoe men dat doet, met een gezin met 3 kids. Ik wil graag, maar geld en hoeveelheid tijd zijn schaars :wink:

Cheers en ik kijk uit naar de tips en trucs die hier te leren zijn.

Tim

Hoi Tim,

Wat mij heeft geholpen vanuit een zelfde situatie, is het exact bijhouden van je (negatieve) energiebalans via MyFitnesspal, nadat je je caloriebehoefte in rust hebt bepaald. Die tip zul je hier vaker tegenkomen. Met een gezin zal dit net wat complexer zijn, omdat je toch ook hoeveelheden zult afwegen etc. Toch denk ik dat als je eenmaal dat ritme te pakken hebt, het niet eens zoveel verschil maakt. Met betrekking tot geld zie ik eigenlijk geen problemen, volgens mij ben ik minder geld gaan uitgeven aan eten, want minder eten dan eerst :-). Daarnaast uiteraard ook kijken naar wat je eet, voldoende eiwitten en goede balans in koolhydraten en vetten.

En waar ik veel aan heb gehad: de FIT methode, reclame daarvoor maken mag vast wel op dit forum…

gr
Dick

Leuk dat je je verhaal deelt :slight_smile: Ik hoop dat je je doel bereikt + meer balans vindt. Even wat korte tips:

Wat @vinkd zegt: misschien goed om eens je voeding bij te houden, zodat je een beeld hebt wanneer je afvalt of aankomt, en hoeveel je zou moeten om af te vallen. Even wat werk, maar als je resultaat wilt, zul je wel wat huiswerk moeten doen.

Ik zou me niet te veel focussen op een voedingsschema. Dat kan handig zijn als voorbeeld, maar meer dan dat ook niet. Ik zou je huidige voedingspatroon aanpassen door middel van kleine stapjes. Dus bijvoorbeeld 1 ongezonde snack per week minder. Of 1x minder opscheppen.

Weet je voor jezelf waarom je terugvalt in je oude patroon? En hoe je dit kunt voorkomen? Misschien goed om van te voren een als-dan-plan op te stellen :slight_smile:

Thanks beiden!

Ik heb ergens het idee dat ik wellicht te weinig eet… App ga ik proberen!

Een gemiddelde doordeweekse dag:
07:00 Halve liter water
10:00 Banaan en appel + eiwitshake
12:00 2 bruine boterhammen met kipfilet (eventueel met komkommer)
16:00 handje noten
17:30 1 bord avondeten (enkele keer per maand patat oid)
20:00 Micellar eiwitshake.

Waar zit mijn winst?

Te weinig sowieso niet :slight_smile:

Anders was je wel afgevallen/was je vetpercentage gedaald.

Ik denk dat het handig is om je voeding inderdaad even bij te houden voor een week. Probeer eens 20% onder je energiebalans te gaan zitten.

Je voedingspatroon ziet er wel gezond uit :slight_smile: Mooie basis.

Paar simpele tips: eet minimaal 250 gram groente per dag, + 3 stuks fruit & ik zou je aanraden wle te ontbijten.

Een bakje kwark met muesli en fruit is een goed begin van de dag :slight_smile:

Allright, ga ik daar me starten… Zojuist toch het Mealplan aangeschaft voor wat tips en gevarieerde recepten! Calorie-inname moet dus omlaag! :slight_smile:

Welkom Tim! Allereerst nog gefeliciteerd met de komst van de kleine. Ik heb zelf geen ervaring met een gezin met 3 kinderen, maar begeleid wel veel die tegen soortgelijke problemen aanlopen. Krap in budget en tijd. Mijn tip is vooral maak het jezelf niet te moeilijk en blijf blij jezelf. Ga niet je hele patroon compleet omgooien maar maak kleine aanpassingen. Heb je suiker in de koffie, stop ermee. Gebruik je 48+ kaas, kies voor een magere variant. Neem je elke dag een dikke koek bij de koffie, vervang dit voor een biscuitje. etc, etc. Als je meer wilt bewegen kan je natuurlijk vaker eens de fiets proberen te pakken of te wandelen, maar voor sommige is dit onhandig en tijdrovend. Kijk eens naar momenten waar je wel meer kan bewegen. Desnoods wat squat oefeningen tijdens het tandenpoetsen :wink:

Succes!

Alle genoemde, minder goede dingen, doe ik sowieso al niet :wink:

Fietsen zou 1 a 2 keer per week meer kunnen. Ik streef ernaar om dagelijks minimaal een kwartier met een kettlebell te gaan zwaaien. Dat moet te doen zijn. Minimaal 2 keer per week naar de sportschool is ook te doen, maar dit heb ik voorheen fanatieker gedaan, zonder het gewenste resultaat. Volgens mij zit het echt in voeding, maargoed, ik ben geen professional.

Ik ben nu aan het bijhouden wat ik eet en drink en gisteren was dit mijn resultaat:
Ontbijt: 4 eieren (alleen eiwit), koffie en een mini krentenbol, 176 Cal
Lunch: 2 bruine boterhammen met dik belegde kipfilet en een stuk komkommer, 178 Cal
Diner: Rijst met kabeljauwburger en brocolli + franse kwark met kiwi, 576 Cal
Tussendoor: Appel, Eiwitshake, plak belegen kaas 30+ en een handje pinda’s, 413 Cal
Water: 2,5/3 L

Uiteindelijk heb ik dan, volgens MyFitnessPal nog 857 Cal ver om te nuttige, om op de gewenste 2200 uit te komen!? Waar kan ik dan winst boeken want voor mijn gevoel eet ik op zo’n dag voldoende, maar toch blijf ik hangen…

Kijk eens naar de gehele week? :slight_smile:

Eet je de gehele week onder je energiebehoefte of schiet je ergens in het weekend helemaal uit?

• weet je zeker dat je alles noteert? Vaak zie je dat mensen onderrapporteren / dingen vergeten te loggen / te weinig loggen.

Will do! Thanks!

Top! Laat je het ons weten?

allright… nu een goede anderhalve week alles genoteerd en het is inderdaad zo dat er in het weekend een stuk meer binnen komt dan uit gaat en ook anders dan door de weeks. Echter, ook hier nog een kleine hoeveelheid calorieën over…

Moet ik meer op macro’s specificeren of simpelweg mijn 2200 Cal naar beneden schroeven?

Het gaat met name om je totale inname. Die is leidend voor gewichtsverlies. Het globaal behouden van je macroverdeling is wel belangrijk.