FIT.nl

Handstand leren: wie is daarmee bezig?


#1

Zijn er meer mensen bezig met het leren van de handstand? :slight_smile:

Ik heb er echt 2 jaar over gedaan en dan is hij nog niet 100% perfect. Nu de volgende stap naar handstand walks.

Coach @Nick heeft een paar jaar geleden (nog in het Fitness-tips.nl tijdperk) een filmpje geschoten met een stap voor stap uitleg:

Wel aanrader als je dit leuk vindt!


#2

Ik kan het alleen tegen de muur :sweat_smile: Half jaar over gedaan om dat weer te kunnen :roll_eyes:


#3

Ik ben er volop mee bezig, ben ondertussen al 8 weken bezig. Je merkt meteen dat het veel training en geduld eist. Elke training maak ik hele kleine stapjes naar de free handstand :smile: maar probeer vooral te genieten van het process


#4

@j.vandermark heb de handstand net nog geoefend. Op tijd van 3 weken kan ik al redelijk los staan. Ik gebruik de muur nog als backup mocht ik te ver doorschieten en voorover ter aarde storten :joy: . De progressie is super motiverend en daardoor wil ik steeds beter worden. Dit is wel 1 van de dingen wat ik echt goed wil leren en de motivatie zal mij ook van pas komen bij andere dingen.


#5

Goeie! Een goede handstand kost minimaal een jaar, als je helemaal geen (turn)ervaring hebt.


#6

Ik merk wel dat ik flexibeler word. Was ik in het begin nog een stugge boomstronk, nu verander ik langzaam in een plank. Ik hoop nog een buigzamer twijgje te worden dus wie weet :joy: het belangrijkste is het blijven oefenen en proberen!


#7

Hallo,
Ik ben ook volop bezig met het leren van een freehandstand.
Welke oefening gebruik je juist? Of zijn er goede oefeningen dat je me kan delen?
Bedankt


#8

Hey! Ik doe gewoon echt de handstandjes oefenen tegen de muur. Daarnaast doe ik ook flink stretchen. :grin::+1:
ik heb niet echt oefeningen die ik doe. ik ben meer van het blijven proberen en het vallen en opstaan principeā€¦ heeft voor mij altijd gewerkt


#9

Naar wat voor soort oefeningen ben je op zoek?


#10

Hallo,

Vooral balance oefeingen, ik ben begonnen metde echte basis oefeningen. Zoals kickforce stand, hoofdstand, elleboog handstad, ā€¦
nu ik deze onder de knie heb ben ik bezig met mijn kick up ( tegen de muur ), en het balanceren. Hierbij doe ik een gewone handstand tegen de muur en breng ik mijn beide voete ervan en probeer ik zo lang mogelijk te balancerenā€¦ maar hier zit ik nog maar in de beginfase :smile:

Welke handstand doen jullie juist?
Recht of erder een bananen handstand?
Ik heb het boek gelezen van Logan Christopher Secrets of handbalancing.
En hierin legt hij uit dat je het beste kan beginnen met een bananen hanstand omdat deze eenvoudiger is om te leren. En zodra je deze kan verder oefent naar een rechte handstand.


#11

Vanuit de banaan naar steeds rechter :slight_smile:

Ik heb vooral moeite met een beperkte schoudermobiliteit, sinds kinds af aan mis ik een spier in mijn rug waardoor ik een beperkte mobiliteit heb. Vooral hier aan werken en in de tussentijd steeds meer werken aan een rechte vorm.

Wat mij vooral helpt is me omringen met mensen die hun kennis over willen brengen, zowel betaald als onbetaald.

Plus jezelf filmen en kijken waar nog quick wins liggen.

Als je het leuk vindt, post eens een filmpje van jezelf. Ik vind het leuk om mee te denken.


#12

Hallo Jeroen,

Bedankt voor antwoord, ik film mezelf ook regelmatig en dit helpt wel.
super tof dat je me wilt helpen via video :smile:, een van de dagen post ik hier eens een filmpje van mij. Zodat je er eens naar kan kijken.
Bedankt


#13

het begint goed te lukken :grin:


#14

Leren vallen vanuit een handstand is ook een oefening op zich.

Mijn inspirator, een collega des tijds gaf mij de tip een doel te hebben met sporten of trainen.
Ik woog 100kg was 7kg afgevallen in 6 maanden tijd en zag het fitnessen niet meer zitten.
Hij gaf mij toen de opdracht ā€œProbeer op je handen te leren lopenā€ en ik ben nu 2,5 jaar verder en kan 3 tot 4 stappen zetten op mijn handen.
Wat heb ik hiermee bereikt?
Door dit doel en het blijven oefenen en trainen heb ik een sterker core gekregen.
Ook is mijn balans en stabiliteit velen malen beter.
Vanuit dit doel heb ik mijn eigen doelen zelf verder gelegd en ook Calisthenics ontdekt waar ik tot nu toe nog steeds mijn volledige focus en aandacht in kwijt kan.


#15

Wow! Dat is echt gaaf om te zien!!
Ik ben al blij dat ik ff los kan staan haha maar dat komt ook wel goed.

Op dit moment zit ik met lage rugklachten ff in de problemen. Ik heb problemen met de s gewrichten waar de spieren doorlopen (mijn fysio geeft dat aan, weet ook ff de benaming niet meer) en dan moet ik veeeeel rekken


#16

Ik heb ook problemen in mijn onder rug. Wervel 3,4 en 5.
Ik heb 1,5 jaar geleden een dubbele lacrossebal gekocht en gebruik deze dagelijks om mijn wervelkolom soepel mee te krijgen.
Vanwege een zittend beroep zit het weefsel bij mij verkleefd waardoor ik beperkt word in bewegen.
Ik heb sinds ik deze bal gebruik geen last meer en ben flexibeler dan ooit te voren.