FIT.nl

Goede manier van eetpatroon aanpassen

Excuses voor de vele vragen… :neutral_face: ik heb al een flink tijdje geleden het personal mealplan gekocht, gewoon, omdat ik het graag wilde. Eerst paar dagen las ik er doorheen, en ging ik m’n eten loggen. Dat ging, ehm, niet bepaald handig. Ik zat op elke calorie te letten en was uren per dag bezig, raakte gestresst. Toen heb ik op advies van anderen het even losgelaten. Maar nu wil ik graag weer beginnen :slight_smile: Ik ben iemand die enorm van duidelijkheid houd, en in die zin van schema’s. Afgelopen dagen heb ik het persoonlijke plan erbij gepakt, dingen eruit gepikt die ik lekker vond, samen bij elkaar opgeteld en nu op een soort schema van 4 dagen uitgekomen. Opzich prima voor dit moment, maar zoals aangegeven in het plan niet bepaald handig voor je hele leven. Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik kom niet veel aan, maar val ook niet veel af. Ik eet veel koolhydraten en vetten was ik wel achter gekomen, vooral ook heel veel brood. Ik weet niet zo goed hoe ik tot een redelijke kennis van voeding en m’n eigen voedingsplan moet komen, zonder dagelijks uren in een schema te proppen :see_no_evil:. Hebben jullie een bepaalde manier hoe jullie je voedingspatroon hebben aangepast, of tips? Alvast heel erg veel dank!

Groetjes,
Deborah

Ik zou adviseren om dit lichtjes op te bouwen. Heel veel calorieën zitten in frisdrank. De switch naar water is al snel gemaakt. Koffie en thee zitten verwaarloosbare calorieën in en kan je gewoon drinken (mits je er geen suiker en melk in doet). Als je wel suiker en melk gewent bent kan je dit ook langzaam afbouwen. Steeds minder suiker en melk gebruiken totdat je gewend bent om je koffie zwart te drinken. Of magere kwark eten in plaats van volle yoghurt.

Ik doe nog een aantal kleine dingetjes zoals: bij het ontbijt thee met verse citroen om de stofwisseling/vetverbranding op gang te krijgen, ontbijten met havermout zodat je lang een voldaan gevoel hebt, op heel veel dingen kaneel (ook goed voor de stofwisseling), veel sambal eten (pittig eten is ook goed voor de stofwisseling) en veel water drinken.

Ik varieer ook eindeloos magere producten, bijvoorbeeld met kwark: kwark met vers fruit en havermout, kwark met choco eiwitpoeder (heerlijk na het sporten), kwark met sambal (lekker als saus bij een kip-tauge-volkorenwrap), kwark met bieslook en geperste knoflook (lekker bij kip- of varkenshaasspiesjes), ijsjes van kwark-amandelmelk-fruit…

Ik heb een jaar geleden het dieet van Fajah Laurens gevolgd. Fajah heeft een weekschema voor voeding opgezet. Ik kon het op een gegeven moment niet meer volhouden aangezien precies voorgeschreven was wat ik wanneer moest eten.

Ik ben momenteel al 50 dagen calorieën en macro’s aan het tellen. Ik gebruik hiervoor de app ‘MyFitnesspal’. Als je dit een langere tijd bijhoudt leer je vanzelf welke producten mager zijn en kan je zelf bepalen wat je wilt eten afhankelijk van waar je zin in hebt (daarmee bedoel ik niet naar de friture gaan) maar eten waar voldoende smaak aan zit en je gelukkig van wordt.

Bijvoorbeeld mijn avondeten gisteren: 150gr varkenshaas (mager en eiwitrijk) met 50gr Marokkaanse couscous (met koolhydraten voor het sporten), 75gr paprika en 250gr broccoli. Daarbij had ik een compote (sausje) van 75gr mango en geraspte gember gemaakt. Totaal maar 540Kcal bijna geen vetten en overheerlijk.

Je kan zo ook experimenteren met lekkere recepten. Ik ben persoonlijk dol op wentelteefjes. Je kan hier ook een gezonde variant op maken met volkorenbrood en amandelmelk in plaats van witbrood en melk.

Ik denk dat het moraal van mijn verhaal is lekker eten maken, met gezonde ingrediënten. Dan is een dieet (lees: gezonde leefstijl) veel makkelijker vol te houden.

Dit is echt de moeilijkste materie waar het meeste over te doen is.

Ik denk wel dat als je er zelf geen energie insteekt de uitkomst ook niet positief uit zal pakken.

Ik ben zelf 4 jaar geleden 28kg afgevallen door calorieën te tellen, porties aan te passen , speciale borden te gebruiken en simpelweg veel meer groente te gaan eten over de hele dag heen!
Ik ontbijt soms met twee grote kommen groentesoep en kan daar een hele ochtend op teren.

Groentes vullen, bevatten veel vezels en weinig calorieën. Goed dus om veel van te eten en om mee te variëren.

Ik heb zeker 4 weken lang heel dwangmatig de app ingevuld.
Ik heb ook veel energie gestoken in het opschonen en veranderen van mijn lades en voorraadkast.
Dit zijn geen zaken die je in één avondje op een rijtje hebt gezet, althans in mijn geval was dat niet zo.

Nu leef ik al 1,5 jaar met een heel constant gewicht van 75-77kg en ben ik tevreden.
Ik weeg mijn porties nog steeds wel af, maar het echte calorieën tellen doe ik niet meer.

Goede vraag!

Een schema moet je zien als voorbeeld, niet letterlijk opvolgen.

Dan kom je in je in de dieetmodus: https://www.fit.nl/afvallen/dieet-lastig

Beter is inderdaad om inzicht te krijgen in

Veel mensen proberen het zelf, sommige lukt het, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Mogelijk is het eens raadzaam om 1 op 1 met 1 van onze coaches aan de slag te gaan. We kunnen je helpen met het opstellen van een persoonlijk plan.

Hoi Debbie,

Goed dat je dit zo aangeeft, het is niet de bedoeling dat je er zo gestrest door raakt. Ik zou inderdaad de schema’s meer gebruiken als voorbeelden. Maar het gaat er vooral om ook om te leren op je gevoel te eten. Mindful eten word dit genoemd.

Wij hebben hier ook een artikel over geschreven, deze lees je hier: https://www.fit.nl/voeding/intuitief-eten

Ik zou het loggen even helemaal loslaten. Vooral als je er ook gestrest door raakt. Probeer de tips van het artikel toe te passen en goed te luisteren naar hoe vol je zit. Er zijn wel een aantal richtlijnen die goed zijn om dagelijks aan te houden: 2-3 consumpties zuivel, 250 gram groente (4-5 opscheplepels, handje noten, 3-4 sneetjes volkorenbrood, 40 gram kaas, 3-4 opscheplepels zilvervliesrijst of pasta. Maar raak hier ook niet te gestrest door. Een keer geen kaas op een dag is geen ramp. Ons lichaam kan veel hebben gelukkig :slight_smile: Maar wel aan te raden om je zoveel mogelijk aan t ehouden.

En probeer vooral in te zoomen op gewoontes die je misschien kunt afleren (misschien snoepen) of magere sauzen gebruiken etc. Hiermee kun je ook prima afvallen zonder de hele tijd obessief met voeding bezig te zijn. Ik zou daar eerst een overzicht van maken, welke gewoontes je kunt veranderen en waar je gezonder kunt eten. Door het stapje voor stapje aan te pakken wat @dheijenen ook zegt kost het minder moeite. Nog een laatste punt is goed om te kijken waardoor je graag een schema wilt? Komt dat omdat je het lastig vindt om met verleidingen om te gaan? Of anders makkelijk te veel eet?

Hoi allemaal, dankjulliewel voor alle uitgebreide reacties. Ik kan er veel mee. Ik heb mede door dit advies eerst een paar kleine doelen opgesteld, dus ik ga nu even inkopen doen om gezonde tussendoortjes te maken, goed broodbeleg, juiste dranken en gezond toetje te eten, en beetje gemiddeld portie avondmaaltijd eten, (ontbijt meestal heel veel, avondeten veel minder). En uiteraard letten op de gemiddelde richtlijnen. Dan ben ik denk ik al wel een tijdje bezig :slight_smile: De artikelen ga ik nog eens goed doorlezen, en ik heb ook afgesproken om het samen met iemand te doen, zodat het wat leuker is :slight_smile: Ik ga denk ik komende weken eens kijken hoe dat gaat, en dan weer verder kijken wat goed/gezond is. Nogmaals bedankt!

En oja, Erik, ik wil vooral m’n lichaam beter in balans hebben. Afvallen ‘mag’ ik niet, dan zit ik onder de BMI. Maar gezond eten vind ik ook niet dat ik doe. Ik sport van mezelf vrij veel, maar voeding blijft bij mij eigenlijk altijd achter. Dus die 2 wilde ik een gaan proberen te combineren :slight_smile:

P.s dit bedenk ik me later. Wellicht een domme vraag, maar ik stel m toch. Technisch gezien, als ik een meer spiermassa en minder vet wil hebben, moet je dus geen wonderen verrichten qua bijzondere dingen eten, je moet de richtlijnen van gezond eten volgen (in dit geval Schijf van Vijf) en sporten om vet om te zetten in spiermassa. Klopt dat een beetje?