FIT.nl

GLI: werkt dit nieuwe plan van de overheid?

De helft van de Nederlanders is te zwaar. Sterker, als we niet ingrijpen, zal dit groeien tot tweederde in 2040. De overheid gaat dit probleem aanpakken, maar dit zal bij lange na niet genoeg zijn, is de conclusie van Marten Houkes na grondig onderzoek.

@erikhuizenga en ik waren razend nieuwsgierig en gingen met hem in gesprek. Marten is medisch psycholoog en heeft zich maanden verdiept in de effectiviteit van de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI).

1 like

@Marten legt het goed uit :slight_smile:

1 like

Ik geloof wel in een vet- en suiker tax. Jullie?

@Notenkraker Ik vraag mij dat af of een suikertaks echt goed werkt.

Ik las gisteren ook nog een kritisch artikel over nudging en dat niet alle manipulaties langdurig werken.

Neem als voorbeeld de trap met pianotoetsen om mensen te beĆÆnvloeden vaker de trap te pakken. Waarschijnlijk heb je dat wel eens gezien bij een station. Jesse Frederik stelt in dit artikel dat waarschijnlijk na een paar keer de lol er ook wel af is en mensen als nog weer de roltrap pakken. Ik had daar nog niet zo over nagedacht.

@erikhuizenga

Bedankt voor t compliment :slight_smile:

@Notenkraker @erikhuizenga Uiteindelijk zal er wat meer onderzoek gedaan moeten worden om te zien of het werkt of niet. Daarbij is een belangrijke vraag: wanneer werkt het? Wanneer je gaat kijken naar afname van overgewicht, dan zal het effect waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn, op zijn best. Maar als je gaat kijken naar een algemene afname van hoog calorisch voedsel, wat ook op andere manieren gestimuleerd kan worden (denk aan aanbiedingen op gezond voedsel stimuleren, minder in het zicht plaatsen etc.), dan kan het een klein radertje in het geheel zijn. Wanneer een vermindering in hoog calorisch voedselconsumptie wordt aangehouden als meetmethode voor succes, dan kan het werken, mits goed is ingevoerd. Groot voordeel daarbij is ook dat producenten worden gedwongen om te kijken hoe ze hun producten met minder suiker net zo lekker kunnen maken voor consumenten.

Het voorbeeld wat Erik geeft is niet geheel toepasbaar, aangezien een financiĆ«le nudge (taks) net wat anders werkt dan op gedrag (voetstappen). Het bijkomende voordeel van een (financiĆ«le) nudge is dat het een norm aangeeft: blijkbaar is veel suiker niet goed voor je, dat moeten we zien te voorkomen. Plus de extra belastingen die geĆÆnd worden kunnen geĆÆnvesteerd worden in gezondheidsprogrammaā€™s :slight_smile:

1 like