FIT.nl

Gezondheid laag vetpercentage

In onderstaand artikel is de onderstaande tabel opgenomen. Voor een man van 34 jaar of jonger wordt een vetpercentage lager dan 5% afgeraden. Tussen de 6 en 10% heeft deze persoon een laag vetpercentage, maar wat betekend precies ‘laag’?

Mijn oorspronkelijke doel was een vetpercentage van 11%. Na drie maanden cutten zit ik volgens een huidplooimeting rond de 10,5%. Ik heb echter nog niet het gewenste resultaat (in de spiegel). Ik ben momenteel bezig met een diet break van een paar (6) weken om alle hormonen en stofwisseling weer op niveau te krijgen.

Mijn nieuwe doel is 8,5%, maar wat betekend dit voor mijn gezondheid? is het gezonder om een ‘midden’ vetpercentage te hebben of kan ik voor een lange termijn zonder enige gezondheidsklachten op 8,5% zitten?

Uiteraard hou ik ook rekening met mijn spierpercentage/gewicht zodat ik geen ondergewicht krijg.

afbeelding

1 Like

@Dheijnen knap wat je al hebt bereikt. Naar mijn weten hoeft dat geen gezondheidsrisico’s op te leveren. Voor de zekerheid zou ik dat altijd navragen bij je huisarts.

0 Likes

8,5 is prima. Kijk even waar je fijn bij voelt.

Voel je niet echt energie. Ga dan iets hoger zitten.

Vitaliteit is in mijn ogen belangrijker dan uiterlijke schijn.

De getallen hierboven zijn geen strikte richtlijnen, maar geven je een indicatie. Mensen willen altijd cijfers en kaders. Daarom bieden we ze dat, maar ga er niet letterlijk op af.

2 Likes