FIT.nl

Gewicht/vet massa verlagen met hoeveel kcal

Goede avond mede mens :wink:

Wat mij op valt ook op dit forum is dat er vaak word gezegd ga bijv 5 of 10 of maximaal 20procent onder je onderhoud eten.
Ook dit was mijn advies vaak aan mijn mede mens. Maar wat blijkt nu, althans wat vermoed ik nu na er wat meer erin verdiept te hebben is dat het eigenlijk niet het juiste antwoord is.

ALTHANS VERMOED IK,VERBETER ME ALS IK HET VERKEERD HEB!!

Je kan natuurlijk cutten met bijv 10procent onder je onderhoud, maar is dit wel het meest effectieve om ook spiermassa te behouden.
Stel persoon A weegt 80kg met 18procent vet massa, en zijn onderhoud is 2500kcal.
Als je daar 10procent vanaf telt zou hij dus nog 2250kcal dagelijks mogen eten.
Dan zou deze persoon dus een kcal te kort hebben van 7500kcal. Dat is in gewicht omgerekent ongeveer 974gram wat hij dus per maand verliest.
Persoon A zal dus volgens mijn nieuwe inzichten niet alleen vet verliezen, maar ook vocht en/of spier. Ondanks de persoon zijn eiwitten op bijv 1.8gr per kg lichaamsgewicht heeft.

Na wat meer onderzoek blijft nu dat een mens waarschijnlijk maar maximaal aan 69kcal aan vet kan verliezen per dag. Dit gaat dus puur over je vet massa. Zo word het ook berekent!
Dat wil dus zeggen dat persoon A die wilt gaan cutten met zoveel mogelijk spierbehoud eigenlijk maar maximaal 177gram per dag zou moeten afvallen omdat hij waarschijnlijk puur vet niet meer dan dat kan verliezen.
Dat zou dus betekenen dat er niet een maandelijks te kort hoeft te zijn als helemaal hier boven beschreven van 7500kcal maar van maximaal 4968kcal.

Wie is het hiermee eens, en wie ziet dit totaal anders? En waarom zie je dit anders?

Ik upload nog even een filmpje van een persoon die het allemaal wat beter uitlegt dan ik hier heb gedaan. Persoonlijk vind ik deze man een aanrader om te volgen op youtube/instagram. Hier verschillen de meningen misschien ook over, maar ik sta open voor alle kritiek mits onderbouwd!

2 likes

Leuk onderwerp. En interessante discussie.

Maar hoe komt hij bij zo’n arbitrair getal van 69. En wie heeft dat onderzocht?

Het lijkt me sterk dat je niet meer dan dat kan verliezen. Ga maar eens een week lang niks eten. Dan verlies je een hoop glycogeen maar ook veel vet. En wel een stukje meer dan 69.

1 like

Goede vraag mbt het getal wie dat onderzocht heeft, dat zal ik aan hem na vragen en dan kom ik er zeker op terug.
Ik zal hem vragen uit welke onderzoeken hij deze informatie haalt.
Zelf zag ik dit ook op google voorbij komen maar dan dat je 70kcal per dag max kan afvallen, dus niet de 69kcal zoals hij aan geeft.
Dus jij denkt dat als je meer afvalt dat het dan toch puur en alleen vet massa is, of denk je dat je dan toch ook vocht en spier zal verliezen?
Ik ben geen onderzoeker maar het zal mij niet verbazen dat je idd maar een bepaalde hoeveelheid kcal/vet massa kan verbranden per dag zonder dat je andere dingen gaat verbranden.

Ik ben benieuwd of hier nog meer mensen iets vanaf weten?

Ps deze bron staat op google!

Ik ben er even kort ingedoken.

En in het artikel spreken ze van een dalende afname van spiermassa als je te snel afslankt. De auteur heeft later ook het artikel moeten aanpassen na feedback. Lijkt allemaal niet zo sterk.

Plus het stuk heeft meer nuance dan wordt verteld door de aangegeven bloggers/youtube’ers"

“A limit on the maximum energy transfer rate from the human fat store in hypophagia is deduced from experimental data of underfed subjects maintaining moderate activity levels and is found to have a value of (290+/-25) kJ/kgd.”

en:

The average resting metabolic rate of subjects undergoing hypophagia is shown to decrease linearly as a function of the FFM with a slope of (249+/-25) kJ/kgd. This value disagrees with the results of other observers who have measured metabolic rates of diverse groups. The disagreement is explained in terms of individual metabolic properties as opposed to those of the larger population.

Kortom veel meer nuance dan wat aangegeven wordt.

Wel een interessant idee/theorie om een artikel over te schrijven, wat jij @erikhuizenga ?

Moet me daar echt even in gaan verdiepen voordat we daar echt duidelijke uitspraken over doen.

1 like

Dankjewel voor jou kijk op deze vraag.
Het zal idd vast genuanceerder zijn dan ik aangaf, maar ergens denk ik wel dat er een een kern van waarheid in zit. Alleen moet ik nog presies erachter komen welke kern dat is :laughing:

Lijkt me leuk als hier een artikel over komt op dit forum, dus @erikhuizenga hoe sta jij hier in?

@j.vandermark mocht je er nog meer im verdiept hebben dan lees ik dat graag terug!

2 likes

@Omerta interessante vraag! Ik weet daar zelf ook te weinig vanaf en heb voorlopig weinig tijd om me daar helemaal in te verdiepen.

Het blijkt wel uit studies dat als je snel afvalt meer spierkracht en spiermassa waarschijnlijk zult verliezen. Zoals je ook in dit artikel kunt lezen:

2 likes