FIT.nl

Gestopt met roken en aangekomen. Hoe val ik weer af?

Hallo allemaal…

Help…
Mijn lichaam staat stil volgens mij…

Ik zal even mij verhaal doen…
Ik ben in januari gestopt met roken (yeah,eindelijk is het me gelukt) en ben in die periode ook heel erg ziek geweest waardoor ik aan de prednison heb gezeten voor 2 weken en heb echt een aanslag op mijn lichaam gepleegd maar nu mijn probleem…
Ik sport ongeveer 5 a 6 uur in de week (kickboksen,fietsen/mountainbike en wandelen) werk in de horeca dus beweeg op een dag best wel genoeg. Eet (na mijn mening) gezond,probeer er zoveel mogelijk op te letten…
Maar IK VAL NOG GEEN GRAM AF :disappointed_relieved:
mijn fysio had tegen mij ge zegt dat ik echt gespierd ben,maar het zit teveel ingepakt.
Ondanks het stoppen met roken ben ik super goed op het eten gaan letten en niet gaan snoepen om het roken te vervangen maar toch ben ik dik 10 kilo aangekomen.
Dit zit mij behoorlijk in de weg,ik moest al 5 kilo kwijt …:rage:
Grrr…frustrerend is dit.

Hebben jullie goede tips?
Ik ben al een week of 3 bezig met een koolhydraadarm dieet

1 Like

Welkom bij de FIT.nl community @Vera1980! Leuk dat je jezelf voorstelt. :slight_smile:

Goed dat je gestopt bent met roken! Dat is de beste gezondheidsverandering die er is.

Je kunt best meer spiermassa hebben opgebouwd. Dat kan zeker een paar 2-3 kilo in een jaar zijn. De rest is vet en vocht.

Kijk dus niet alleen naar je gewicht, maar ook naar je vetpercentage. Waar zit die op?

Veel mensen die stoppen met roken komen een paar kilo aan, zie ook dit artikel:

Onbewust ga je door het stoppen met roken meer eten. Het is een soort compensatiemechanisme van het lichaam. Je zoekt (onbewust) als het ware naar andere lekkere dingen. Dit resulteert in combinatie met een licht vertraagt metabolisme in gewichtwinst.

Een koolhydraatarm dieet is niet het beste/meest duurzame/gezonde oplossing, zie:

Wat is wel een goed idee?

Op zoek gaan naar de momenten wanneer je meer eten. Er zijn momenten op de dag waar je blijkbaar meer bent gaan eten. Kun je dit in kaart brengen? De beste optie is om dat 1 op 1 met een diëtist te doen.

Een andere optie (die je tegelijk kunt doen met het bovenstaande) is om nauwgezet je voeding bij te houden en calorieën te tellen. Dit kan met onzeFIT Methode-app.

Plus ik raad je aan om eens te kijken naar ons boek de FIT Methode. Dit boek geeft je alle belangrijke informatie over gezond eten, afvallen en fit worden. Dit haalt alle fabels/en vragen voor je weg die je aangeeft.

Als laatste: dit artikel geeft ook nog veel handige tips over afvallen:

Wil je ons laten weten wat je vervolgstappen zijn?

1 Like

Hoi @Vera1980

Goed dat je zo gestopt met roken. Knap! Inderdaad wat Jeroen zegt het belangrijkste leefstijlverandering die je kunt doorvoeren.

Kun je wat met de tips van Jeroen?

0 Likes

Hoi Jeroen en Erik,

Ik ga het zeker allemaal doorlezen en kijken waar ik wat mee kan en wat het beste bij mij past.
De calorieën heb ik al een tijdje bijgehouden en zit op 1300 -1500 kcal per dag. Meestal is dat in de vorm van een smoothie (kwark,havermout,aardbei,en kiwi was de laatste smoothie die ik heb gemaakt) 2 snack a jack met kipfilet en komkommer en de andere met roomvlees, een tosti met kipfilet spinazi en kaas ,wel 2 a 3 koppen koffie op een dag en s’avonds altijd iets met groente. (Vanavond dus bijvoorbeeld broccoli rijst met gehakt,Italiaanse roerbak groente en kipfilet) dus volgens mij niet heel gek toch? Vanavond nog een uur wezen kickboksen…dan zou je toch zeggen dat er wel iets af moet wezen hahaha.
Ik weet wel dat ik te weinig drink.kan soms de hele dag alleen op de 3 koppen koffie qua vocht lopen…dus daar ben ik echt mee bezig om dat op 2 ltr te krijgen per dag.

Zal morgen jullie info even doorlezen…
Voor nu alvast bedankt :+1:t3:

1 Like

Onderschat ook het bijkomen v d prednison niet…das niet 1 2 3 uit je lichaam heeft echt tijd nodig weet ik uit ervaring!

0 Likes

Ja donders…dat is ook troep hoor…
Maar ben nu 3 maanden verder,dus zal er toch langzamerhand wel uit gaan hoop ik…:weary:

0 Likes

@Vera1980 Vera1980 veel gezonde dingen! gebruik je ook medicatie?

1 Like

Ja ik heb een betablokker,maar wel in een hele kleine dosis.normaal krijgt iemand 5 mg maar ik heb 2,5 mg

0 Likes

Hoe kan ik trouwens inloggen op jullie app?

0 Likes

De FIT Methode-app is een betaalde app. Deze kun je hier bestellen:

Na aanschaf krijg je automatisch een uitnodiging en de downloadlink etc.

0 Likes

Ik wil alleen maar zeggen: HOU VOL!!! en hou van jezelf, zoveel dat je nooit meer begint met roken.

0 Likes