FIT.nl

Geen suikertaks wel btw verhoging op groente en fruit

Ik las vandaag in een artikel van de volkskrant dat de regering verschillende afspraken heeft gemaakt om Nederland gezonder te maken. Er vindt geen suikertaks plaats, maar wel een verhoging van de BTW op groente en fruit. Ook worden light frisdranken goedkoper. De vraag is of dit gaat helpen.

Meer hierover lees je in dit artikel

Het lijkt wat dramatischer te worden voorgeschoteld dan het is, maar het is wel jammer dat er zo weinig gedaan wordt aan al die ongezonde producten. Juist omdat het de consument vaak aan kennis ontbreekt. Maar de grote bedrijven spelen zo’n grote rol in onderzoek en afspraken…

Echt belachelijk. Snap de onrust hierover zeker. Overgewicht is zo langzamerhand een epidemie aan het worden. Net zoals roken wordt de impact zwaar onderschat door de meeste mensen. Voor sigaretten werkt het, mensen roken minder, 5% per 10% verhoging prijs:

Mm vrij stellig stuk. Ook bedoeld denk ik om reactie uit te lokken. :slight_smile:

Wel goed als light-producten goedkoper worden. Jammer dat groente en fruit duurder wordt. Wij merken het ook met ons boek. Die gaat straks ook van 6 naar 9%. :stuck_out_tongue:

Om heel eerlijk te zijn vind ik het een vrij conservatieve/visieloze coalitie. Maar het zal wel lastiger zijn als je echt daadwerkelijk in het torentje zit. Het is altijd makkelijk schreeuwen vanaf de wal…

Mijn inziens gaat de mens gezonder eten, dus denkt met in NL, dan verhogen we de btw op groente en fruit want zo krijgen we meer belastinggeld binnen. Dan verlagen we de btw op light frisdrank, want dat is “gezonder” met alle toevoegingen… ze zouden de belasting op fastfood moeten invoeren…:thinking:

In mijn ogen is een suiker taks ook niet een oplossing, je kan veel beter geld in voorlichting steken en als we dan minder btw willen op gezonde producten, doe dat dan op fruit en niet op frisdrank :thinking:.

Alsof je die extra roze koek laat liggen omdat hij 2 cent duurder is, nee je moet hem laten liggen omdat het niet gezond is om twee roze koeken te eten op een dag :expressionless:.