FIT.nl

Even voorstellen: Sara

Hoi

Ik ben Sara 30 jaar en weeg nu 61,2 kg.
Begin april ben ik begonnen met gezonder te eten waardoor ik nu 3 kg af ben gevallen.
Mijn doel is om nu nog meer vet kwijt te raken en spieren te krijgen maar dat stagneert.
De laatste dagen heb ik ook last van hoofdpijn, misselijkheid en humeur waaruit ik afleid dat ik afkickverschijnselen van suiker heb :sweat_smile:
Ik hoop hier tips te kunnen lezen en mijn vragen kwijt te kunnen.

Groetjes

1 like

Welkom en succes! :slight_smile:

We zijn benieuwd naar je ervaringen van de komende tijd.

Ben 50 en drie maanden geleden met suiker gestopt. At er vreselijk veel van, maar sport ook uren per dag.
Geen afkik verschijnselen en sinds een maand weer meer spieropbouw…
Ben ook minder koolhydraten gaan nuttigen. Het lichaam maakt deze toch wel. Ook een kwestie van aanpassing.

Hi @tendonpower, wat bedoel je met: het lichaam maakt koolhydraten zelf wel?

2 likes

Komt dit niet door een calorietekort of een gebrek aan koolhydraten?

Ga even na of je wel voldoende eet/goede macroverhouding hebt met een voedingsapp of diëtist.

1 like

Goede vraag @Dirk.

gluconeogenesis; het maken can glycogeen uit non glucose bronnen
hoe minder koolhydraten je eet, hoe meer het lichaam zich daarop in gaat stellen
extreme vorm is dan ketose waarbij veel energieprocessen via ketonen verlopen ipv koolhydraten
voor krachttrainingen van 1-1.5 uur is voldoende spierglycogeen aanwezig

Maar nu zeg je volgens mij net iets anders dan in je vorige post. Daarin zeg je dat het lichaam zelf koolhydraten aanmaakt, en nu zeg je dat het lichaam glycogeen uit andere bronnen dan koolhydraat bronnen haalt. Met andere woorden het word niet door het lichaam zelf aangemaakt maar door een andere voedingsbron omgezet in glycogeen. Klopt dit wat ik hier schrijf?

Ik ben hier overigens niet in thuis. Zojuist wel even snel gegoogeld maar dat word me te technisch waar ik zelf geen winst uit kan halen.

Volgens mij bedoelde je dus iets anders? Je lichaam maakt zelf geen koolhydraten aan lijkt me. Het gaat erom dat je bewust kiest voor de verdeling van je macro’s: koolhydraten, vetten en eiwitten.
Minderen met suiker betekent inderdaad minder koolhydraten. Echter, helemaal zonder suiker kan niet, in groenten en fruit zitten ook suikers. Ik neem aan dat je bedoelde dat je geen toegevoegde suikers meer wil eten.

Het lichaam gebruikt tot zo’n 3-4 uur na een (koolhydraatbevattende) maaltijd de van buiten toegevoegde koolhydraten. Vanaf 3 uur begint dan de lever opgeslagen koolhydraten los te laten.
Vanaf 4 uur (niet eten) komt koolhydraatproductie uit vetten (glycerol uit triglyceriden) en uit lactaat (melkzuur cyclus) op gang.
Al dit is natuurlijk individueel verschillend.
Train je veel op verzuring dan worden meer koolhydraten teruggewonnen dan bij zeg een 1rep max training.
De hypermoderne mens, die een hoog vet/eiwit dieet heeft en in ketose is, zal minder koolhydraten nodig hebben en een constantere bloedsuikerspiegel hanteren.

De laatste zin: de hypermoderne mens…etc, waar baseer je dat allemaal op?

Op de ketose dieten van de laatste jaren. Er zijn heel wat behoorlijk gespierde individuen, die minstens 16/8 If doen en een past maal 24 uur maandelijks.
Maar deze mensen eten ook geen troep zoals de meesten van ons helaas nog steeds doen. Ze schakelen weer terug naar “eerlijk” voedsel, waaronder dierlijke verzadigde vetten en minder ontstekingsveroorzakende omega 6 ( de zogenaamde gezonde meervoudig onverzadige vetten).
En uiteraard absoluut geen suikers.
Ik was er ook zeer verbaasd over, maar als je leest wat suikers en ‘snelle’ koolhydraten in je lichaam doen, laat je ze spontaan staan…

Dit is wel redelijk arbitrair. Ik zou dat niet zo stellen.

Dit is ook heel speculatief en niet volledig in lijn met de wetenschappelijke consensus. Het gaat allemaal om context.

Waar ik het wel mee eens ben: dat je gespierd kunt worden met IF.

Suikers zijn prima. Het gaat allemaal om context.

Je bedoelt: toegevoegde suikers? Helemaal geen suikers is onmogelijk en onzinnig

Voor jonge mensen als jullie zullen suikers nog geen nadelige effecten hebben. Als je echter gedurende vele jaren alsmaar kleine door suiker ontstane ontstekingen ophoopt, gaat zich dat ooit wreken.
Bloedvaten worden langzaam aangetast; ‘de wetenschap’ (doctoren krijgen gemiddeld maar 29 uur les in voeding + respectievelijke effecten) schuift dat vaak op cholesterol, dat alleen maar verpakt in een LDL naar de plaats des onheils gaat.
-Suikers zorgen voor AGE’s in de bloedbaan, vetten en eiwitten die gaan klonteren, derhalve ook het ontraden van de combinatie snelle koolhydraten met vetten of eiwitten (de zoete protein shake…)
-Afname functie van witte bloedcellen (immuunsysteem)
-Andere oxidative verschijnselen in de bloedbaan
Ik woon in Nepal, waar zo’n 30 % van de mensen ver beneden de 50, allerlei aandoeningen hebben wegens consumptie van te veel snelle koolhydraten (witte rijst en suiker)
Overigens welke onderzoeken in de levensmiddelen-industrie denk je dat bedrijven als Unillever sponsoren…dat is dan ‘de wetenschap’.

Over LDL verzadigde vetten en suikers:

Over IF en genetica

Dit is een hoogst discutabele theorie.

IF en genetica is vooral bij dieronderzoek gevonden.

Onderzoek bij mensen is (nog) te weinig onder bekend. Zou ik daarom nog niet zo naar voren brengen.

Check ook deze podcast: https://www.fit.nl/interview/andries-kalsbeek

Hij geeft een mooie repliek over dit onderwerp.

Dan met betrekking tot verzadigde vetten.

Dat lijkt inderdaad een risicofactor indirect voor hart- en vaatziekten. Zie ook de achtergrond documenten van de Gezondheidsraad. Die zijn veel sterker dan die eenmalige bronnen die je nu aanroept.

En dan met betrekking tot suiker, die hypothese is geen consensus over. Dat is beetje cherry picking van de literatuur. Ook hier geldt wat veel belangrijker is en onderschat wordt: energiebalans is leidend. Te veel inzoomen op details leidt tot misinformatie, confusion & slechter resultaat van het individu die wil afvallen/gezonder worden.

Wel leuke discussie: maar er mist in je aanvoering van bronnen een algehele genuanceerde blik/het in context plaatsen van bewijsvoering. Dit is erg belangrijk om de kans op misinformatie te voorkomen.

Mag zo zijn, maar je zult het met me eens zijn dat de meesten willen afvallen en dan kan het zeker geen kwaad suiker en het aanverwante hongergevoel te stoppen toch?
Ook iets van discipline…

Weet niets vd Nederlandse gezondheidsraad. De American Heart Association bijvoorbeeld is hopeloos verwikkeld in de medische wereld, die aan bepaalde medicijnen miljarden verdiend.
Politiek en economisch belang staan vaak boven de gezondheid van de mens.
Ik zeg dit uit eigen ervaring met gasten (typische ‘Obama Amerikanen’),werkzaam in zo’n sector, in mijn hotel hier in Nepal.

Idd een interessante discussie.

Ik denk dat gevoel hier ook een rol in speelt; als je er 100% zeker van bent dat je snel honger krijgt/een dip krijgt/ je slecht gaat voelen als je suikers eet (al dan niet toegevoegd), denk ik dat de kans groter is dat dit daadwerkelijk gebeurt (voor jou gevoel tenminste) dan als je erin gaat zonder deze verwachting.

Hoewel ik hier totaal geen wetenschappelijk bewijs oid van heb, vond ik het best een leuke theorie. Dit placebo-effect kan ook deels verklaren waarom de een prima bakken suiker kan eten (bij wijze van) terwijl de ander na 1 snoepje al inzakt.

Nogmaals heb niks om dit te ondersteunen haha gewoon een gedachtegang.