FIT.nl

Even voorstellen: Raf

Ik ben Raf 49 jaar. Ik ben 20 jaar geleden gestopt met roken. Toen ben ik in redelijk korte tijd 25 kilogram aangekomen. En in de loop der jaren stiekem steeds weer een kilootje hier en daar.

Nu is voor mij het moment aangebroken om dit serieus op te pakken. Mijn voornaamste doel voor korte termijn is fitter worden. Lange termijn is toch wel minimaal 20kg af te vallen.

Grootste uitdaging hierin is dat ik met wisseldiensten werk (2 vroege / 2 middag / 2 nacht / 4 vrije dagen). De werkzaamheden tijdens het werk zijn ook nog dusdanig dat moment van pauze erg varieert en vaak maar 1x per dienst mogelijk is.

Sporten doe ik niet. De enige vorm van beweging (naast de gemiddeld 10.000 stappen op het werk) is wandelen met de hond.

2 likes

Leuk dat je jezelf voorstelt! Fijn dat je structureel gestopt bent met roken.

Hoe wil je 20 kilogram afvallen? Heb je voor jezelf een plan opgesteld hoe je dit denk te gaan realiseren?

1 like

Hi @Raf

Wat knap dat je gestopt bent! Heb je een idee welke gewoontes je zou kunnen/willen veranderen? En welke zou het makkelijkst zijn?

Ik wil dit bereiken door gezonder te gaan eten en meer bewegen (wandelen, fietsen).
Eerste stap is gezet, dat is mij hier inschrijven.
Een tweede stap is mij bewust worden wat ik eet. Dit doe ik door bij te houden wat ik eet in een app.

Een van de dingen die ik nu al verandert heb is het koekje tussendoor (wat al snel 2, 3, 4 … koekjes werden) vervangen door een stuk fruit en een glas water. Sowieso meer water thuis gaan drinken.

1 like

@Raf gezond om te doen. Wat vaak nog helpt is om je doelen concreet te maken en te koppelen aan een tijdstip. Bijv. 3 dagen per week ga ik na het avondeten een half uur fietsen. Hiermee vorm je sneller een nieuwe gewoonte.