FIT.nl

Even voorstellen: Elze

Hoi, ik ben Elze, 26 jaar, en ik ga even vloeken in de kerk: ik heb een hekel aan sport. Door medische redenen ben ik zeer beperkt in welke sporten ik kan beoefenen, en kom vrij vaak toch uit op de sportschool waar ik me dan zeer bekeken voel door iedereen en alles behalve op mn gemak ben. Toch moet ik echt gaan sporten, ik woon nu een half jaar op mezelf, en in dat halfjaar is mij al 2x gevraagd door mn moeder of ik zwanger ben, das niet goed voor mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld. Ik hoop hier wat tips en trucs te krijgen om er toch wat aan te gaan doen.

1 like

Hoi Elze,

hier ben je echt wel welkom hoor.

het is vervelend als je omgeving je het gevoel geeft dat je je niet veilig voelt.

weet niet waar je woont, maar misschien is het mogelijk om naar een andere sport of sportschool te gaan een optie.
kun je het ook met de medewerkers van de sportschool delen dat je je er niet veilig voelt?

ik weet niet of je het wil delen, maar wat zijn je medische beperkingen dan?

als je moeder je weer eens een voor jouw negatief signaal geeft het haar zeggen dat je die reacties niet zo leuk vind, zodat ze weet wat het met jouw doet, en ze daar rekening mee kan houden.

het zij zo even dingen waar ik aan moest denken.

2 likes

Goede punten @MartinvandeBeek

Met je eens! Misschien aangeven inderdaad dat je neit niet fijn vindt als ze dat zegt. En dat je het fijner zou vinden als je ze je motiveert in plaats van naar beneden praat.

Dit horen wij heel vaak van mensen. Je bent niet de enige.

Maar ik zal je een geheimpje verklappen:

99% van de mensen in de sportschool is niet bezig met iemand anders en is helemaal niet bewust van zijn of haar omgeving.

En hier komt het: stel je voor, je bent onzeker over een oefening. Je weet het niet zeker of je iets goed doet? Stap eens op een vreemde in de gym af en vraag of zij jou even kort kunnen helpen met een tip. Bijna iedereen wil elkaar wel even helpen met een tip. Mensen zijn behulpzamer als je verwacht als je ze vraagt. Lijkt niet zo op het eerste gezicht. Je denkt: iedereen is met zichzelf bezig. Maar als je om hulp vraagt, krijg je dat bijna altijd :slight_smile:

Probeer maar eens, zal je verbazen.:blue_heart:

2 likes

@MartinvandeBeek @j.vandermark Het is niet dat ik me onveilig voel in de sportschool, maar ik ben gewoon onzeker over mezelf. Ik heb een groeisyndroom, petersplus. Het houdt in dat mijn spieren te kort zijn, en ik aan 1 oog blind ben. Dus balsporten/rensporten of een combi wordt m al niet.

Ik vergelijk mezelf teveel met anderen, omdat ik juist heel graag ‘gewoon’ had willen zijn, zonder dat syndroom.

Mijn sportschool is verder heel fijn, ze hebben een deal met het lokale zwembad dus je kan zwemmen, fitness, groepslessen, sauna etc.

Wat mijn moeder betreft, er tegenin gaan is gewoon lastig, ik woon net 6 maanden op mezelf, en probeer me langzaam los te maken van haar.

Ik voel me hier in ieder geval al welkom, dankjulliewel:hugs:

4 likes