FIT.nl

Ervaring met afvallen en bloed doneren?

Ik kreeg weer een oproep om bloed te doneren maar eet op moment minder i.v.m. afvallen.
Is het verstandig om bloed te doneren als je aan het afvallen bent? Normaal wordt ik verzocht om die dag extra veel te eten i.v.m. flauwvallen ect.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Persoonlijk lijkt het me niet verstandig, maar onderbouwen met stukken kan ik het niet!
Dit is voor mij dus gevoelsmatig.

Wel een goede vraag trouwens!

Hoi Nadja,

Helaas geen up-to-date ervaring met afvallen en bloed geven. Toen ik vroeger bloed gaf weet ik wel dat ze adviseerde om daarna niet te gaan sporten omdat je lijf harder moet werken na het geven van bloed. Je eigen veiligheid gaat immers altijd voor…

Ikzelf zou het niet doen (of een dagje buiten je kcal gaan als het bloed doneren voor jou een belangrijk iets is om te doen).

Overigens ben ik plasmadonor, elke maand ga ik hiervoor naar de bloedbank, dit is een stuk minder belastend voor je lichaam omdat ze alleen het plasma willen hebben (dit maak je sneller aan) en je de rode bloedlichaampjes weer terug krijgt. Daarom mag dit ook vaker dan bloed geven (vrouwen geloof ik om de 3 weken, mannen nog iets vaker). Maar je mag natuurlijk minder frequent gaan!

Je zou nog kunnen overwegen om (tijdelijk) over te stappen naar plasma geven als je toch wilt doneren maar langere tijd aan het afvallen bent? Belangrijk is dat je dan voldoende water drinkt van te voren… Plasma geven duurt overigens (afhankelijk van je ader) wel langer, ik zit zo’n 50 minuten in de stoel per keer. Verder mag je bij bloed geven (althans hier wel) binnen een bepaalde periode gewoon binnen lopen om te doneren, er zijn meer stoelen beschikbaar en het duurt minder lang. Plasma geven gaat op afspraak omdat er minder stoelen beschikbaar zijn en langer duurt. Ook kan dit niet op elke locatie van Sanquin…

Hopelijk heb je hier iets aan…
Liefs Nononsense

Voor plasma werd ik afgekeurd omdat mijn bloedvaten te dun/smal zijn. Er is niet genoeg ruimte om de bloedcellen terug te laten lopen na het filteren. Bij Sanquin bij het Maasstad hebben ze genoeg plek voor beide. Zat een aantal keren naast iemand die plasma aan doneren was.

Normaal heeft het lichaam inderdaad 24 uur nodig om het ontbrekende bloedvolume te vervangen. En als je gewond bent hersteld zich alles vrij snel. Ik was inderdaad benieuwd of dit van toepassing is als je minder eet, aangezien ze altijd aanraden om veel te eten voor het doneren en extra te drinken.
Benieuwd of de Fit.nl experten nog extra info hebben.

Hoi Nadja,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad, daar heb je ook nog mee te maken. De naald voor het afnemen van plasma is ook veel dikker en er moet meer ruimte zijn om het terug te geven.

Helaas kan ik je dan niet verder helpen. Maar inderdaad, wellicht hebben de Fit-Experts nog info voorhanden. Ik ben ook benieuwd naar het antwoord!

Liefs Nononsense

Goede vraag! Maar dit valt niet echt binnen onze expertise. Wij zijn heel erg van: schoenmaker blijf bij je leest.

Op internet zijn te veel websites en blogs die over dingen schrijven waar ze eigenlijk geen verstand van hebben.

We geven bewust alleen tips aan de preventieve kant van de gezondheidszorg.

Als je iets zeker wilt weten, vraag je huisarts. Of de verpleegkundigen/mensen waar je bloed doneert.

Top trouwens dat je dit doet! Mooi om te zien dat je anderen wilt helpen. :blue_heart:

3 likes