FIT.nl

Erg moe na trainen, hoe kan ik sneller herstellen?


#1

Hoi allemaal! Ik heb een vraag over moeheid na het trainen. Ik doe vooral groepslessen op de sportschool (bodyattack, bodypump, hiit enz. dus vooral cardio en spieruithoudingsvermogen. In het verleden ook wel krachttraining gedaan. Het maakt niet zoveel uit wat ik doe maar na het sporten ben ik vaak ontzettend moe. Het is net iets erger als ik veel cardio heb gedaan. Als ik in de avond train is dat geen probleem, dan hoef ik daarna toch niets en slaap ik lekker. Maar als ik overdag train heb ik er dus de rest van de dag last van. Echt een heel moe hoofd, moeite met concentreren en snel geïrriteerd. Ik vermijd sporten overdag dus en dat vind ik jammer! Zijn er mensen die dit herkennen en geeft iemand misschien tips hoe ik die moeheid kan verminderen?


#2

Hi @tazzy79

Goede vraag!

Een aantal vragen voor jou:

  • slaap je voldoende, word je uitgerust wakker 's ochtends?
  • eet je voldoende na de training?
  • eet je voldoende voor de training
  • doe je een cooling down na je training?

Heb je zelf een idee waarom je dit gevoel hebt overdag? Is er een aanleiding volgen jou?


#3

Hoi Tazzy,

Ik herken dit heel goed! Ik heb gister spinning gedaan en daarna 2 uur verlamd op de bank gezeten. en ja de rest van de dag enorm moe. Ik heb dan ook een verkoudheid op mijn luchtwegen dus dat maakte het misschien erger. Maar ik herken het heel goed en ik heb ook geen idee wat je hieraan moet doen.

Ik eet goed voor en na het sporten, slaap de uren die ik moet slapen. Dus Spinning ga ik niet meer in de ochten doen want lig voor dood op de bank. haha.

Groeten,
Willeke


#4

Hoi Tazzy,

Het is goed om de vragen van Jeroen aan je zelf te stellen. Hoe zit dat qua vermoeidheid als je bijvoorbeeld rustig een rondje bent gaan joggen? Of rustig traint?

Hoe zit het met je krachtverloop? Gaat dat vooruit of achteruit?

groeten,

Erik


#5

Slapen is niet mijn sterkste kant, ik slaap qua uren wel genoeg (gemiddeld rond de 8u per nacht volgens mn fitbit) maar dat zou regelmatiger moeten en ik heb altijd weinig diepe slaap. En misschien heb ik nog wel meer slaap nodig natuurlijk.
Ik eet best wel veel voor een vrouw haha! Denk niet dat het daar aan ligt. Ik heb wel snel honger en lage bloedsuikerspiegel. Ik denk dat ik een snelle verbranding heb. Ik eet havermout met sojamelk en fruit, brood, groente, crackers en koekjes overdag en in de avond gewoon avondeten en soms wat sojayoghurt tussendoor. Ik ben vegetariër trouwens.
Coming down doe ik altijd wel na de training.


#6

Als ik rustiger sport heb ik er minder last van merk ik. Paardrijden gaat prima bijvoorbeeld, bodypump wordt al lastiger en na cardio voel ik me even goed en dan stort ik in :frowning:
Qua kracht ben ik wel stabiel


#7

Ah goeie, word je uitgerust wakker?

Heb je dit vast laten stellen door je huisarts of diëtist?

Krijg je alle voedingstoffen binnen? Neem anders eens contact op met een diëtist voor 1 op 1 advies/scan.


#8

hoi Tazzy,

Goede vragen van Jeroen. Ten aanvulling daarop, wat bedoel je precies met instorten. Uit eigen ervaring weet ik bijvoorbeeld dat als ik overdag heel zwaar train daarna ook in een chill modus kom. Dat is wat anders als instorten natuurlijk.


#9

Dan ben ik heel erg moe, alsof ik een nacht doorgehaald heb zeg maar. Toen ik nog hardliep op zaterdagochtend ging ik in de middag nog weleens slapen zo moe was ik. Nu heb ik kinderen dus dat kan helaas niet meer :smiley: