FIT.nl

Eiwit/Creatine producten na THT

Waarde leden,

Over het eten van producten over datum is binnen Google genoeg informatie te vinden.

Onlangs heb ik van een vriend welke gestopt was met fitnessen een doos met dichte producten gekregen welke hij ooit inkocht omdat het ooit in de aanbieding was, uiteindelijk zat hij met een voorraad.

Ik heb een fles protein-aanmaaklimonade gekregen (erg leuk, wist geeneens dat zoiets bestond) met 6 gr eiwit/50 kcal per glas van 200 ml.

Ook heb dozen Creatine flesjes (60 ml) waar 5 gr creatine per flesje in zit, geef ik de voorkeur boven poeder vanwege goede smaak en gemak.

De THT (ten minste houdbaar) van de limonade is 12-2018. De THT van de creatine flesjes (waarvan ik nog 150 heb/half jaar voorraad heb) is 12-2019, 2 maanden dus. Ook heb ik proteine repen half jaar over datum welke prima te eten zijn (geeneens witte puntjes op de chocola, terwijl zelfs dan je de chocola kunt eten).

Mijn eerste vraag is of eiwitrijke of creatine producten sneller bederven dan bijvoorbeeld een AA-drink? Volgens Google kan je dichte AA makkelijk 1-2 jaar over datum drinken.

Tweede vraag, van de creatine shotjes welke ik al een week slik heb ik nooit klachten gehad, maar kan het zijn dat de kwaliteit van de creatine afneemt na de THT? Of die van eiwitten?

Iemand enige ervaring hiermee?

Veel dank,

Lawrie

Vaak zijn dit maar aanbevelingen om zich zelf in te dekken mocht iemand ziek worden. Ik vermoed dat je het gewoon kan eten. Zelf ben ik anders, en eet ik het al een dag na de tht datum niet meer, maar dat zit een beetje in het aard van het beestje vermoed ik.

1 like

Ja dat is zeker mogelijk. De kwaliteit van eiwit kan denatureren. Hoe snel dit gebeurt, weet ik niet.

1 like