FIT.nl

Eindelijk voorstellen: te veel sportieve interesses?


#1

Hoi!

Aangezien ik hier sinds een paar weken links en rechts op van alles reageer, leek het me hoog tijd mezelf ook maar eens voor te stellen :wink:

Ik ben - verrassend - Kim, 26 jaar, en zo’n zes jaar geleden ooit voor het eerst de sportschool ingestapt. Begonnen met groepslessen, toen The New Rules of Lifting for Women gekocht, heel fanatiek 6x per week het krachthonk ingedoken, afgehaakt, opnieuw gestart, half werk gedaan (met als excuus een schouderblessure), opnieuw gestart, en nu redelijk mijn draai gevonden :wink: Zowel qua training als voeding.

Ik heb niet echt specifieke fitness doelen (al wil ik wel nog steeds weer fatsoenlijke pull ups kunnen doen en vind ik m’n deadlifts en squats eigenlijk niet sterk genoeg), en wil krachttraining ook nog wel eens deels inruilen voor andere dingen. Dat is een tijd paaldansen geweest, toen een korte cursus kickboksen, een klimcursus; momenteel zijn het trampolinespringen (daar wel een lange lijst aan doelen) en - als het weer eindelijk meewerkt - hopelijk wat meer watersporten…

Wat dat betreft ben ik ook wel benieuwd naar hoe anderen hun krachttrainingen combineren met andere sportieve hobbies. Ik merk dat 3x per week full body, 1x per week een intensieve techniek & circuittrainingsles, 1x per week trampoline, meestal 20-40km fietsen in het weekend, plus de ‘losse dingen’ (kitesurf cursus, een keer wandelen, een keer kanoën) er al met al toch best wel inhakken, zowel qua tijd als lichamelijk :sweat_smile: Keuzes maken (en korte verhalen typen…) is duidelijk niet mijn forte.

Lang verhaal kort? Ik hoop de afgelopen 6 jaar me het een en ander heeft geleerd waar anderen misschien nog wat aan hebben en ben altijd wel benieuwd naar hoe anderen tegen verschillende onderwerpen aankijken!


#2

Wat tof :slight_smile:
Wat maakt het verschil met voorheen?

Sodeju, genoeg sporten gedaan :smiley:

Tof! Je post ook leuke en interessante comments! Mooi om te lezen :slight_smile:

Hoe zien die schema’s er uit? Ben wel benieuwd.


#3

Dat ik nu niet meer zo heel doelgericht bezig ben. Dat klinkt misschien gek, maar dat geeft me de vrijheid om trainingen te doen die ik leuk vind, zonder me al te druk te maken of ze wel optimaal zijn opgebouwd. Natuurlijk wil ik niet geheel nutteloos bezig zijn :wink: Maar hierdoor kan ik wel kiezen voor de oefeningen die ik leuk vind, die goed te doen zijn in mijn gym, en een aantal trainingsdagen dat haalbaar is. Daarmee gaat veel van ‘moeten’ naar ‘willen/mogen’.

Thanks! :grinning:

Mijn eigen schema ongeveer zo:
Dag 1: squats (55kg), jump squats (40kg), glute gerichte hyperextensions, push ups, lat pulls, cable pullovers, reverse cable flies
Dag 2: deadlifts (67,5-70kg), hip thrust (100kg), strict overhead press, cable row, cable fly, cable curl, buikspieren (TRX knee tucks/planks/leg raises)
Dag 3: split squats (40kg), step up met gewicht (24kg), hyperextension, cable kick, dumbbell press, tricep extension, cable lat raises

Squats, deadlifts, overhead presses en dumbbell presses allemaal 5x5. De rest 3x8 en de volgorde van alles Na de eerste 2 oefeningen van de dag hangt een beetje van de drukte in de gym af :wink:

Ik twijfel nog om binnenkort weer eens een ‘echt’ schema te laten maken, maar dan ben ik opeens wel weer gebonden aan wat ‘moet’… twijfelgevalletje dus nog even.

De circuittraining is altijd eerst 20 - 30min deadlift, bench of squat (in alle variaties: front, sumo, normaal, 10hh, 1RPM - verschilt per week). Het circuit dat volgt heeft een crossfit tintje: battle ropes, wall balls, hanging leg raises, military presses, push ups, box jumps, assault bike - ga zo maar door. Soms gewoon rondes van 30/40sec, soms 30sec AMRAP. Vrij gevarieerd.


#4

Cool! Genoeg sporten gedaan iig!

Wat voor systeem gebruik je om de gewichten te verhogen van de grote oefeningen? Voor de progressieve overload :slight_smile:

Dat is een beste hoeveelheid voor de glutes!

Oh en je profiel laat www.allesoversport.nl zien, ben je daaraan verbonden? Had er nog niet eerder van gehoord, is dat een overheidsinitiatief?


#5

Ik probeer elke week omhoog te gaan in reps of gewicht. Zal niet zeggen dat dat ook altijd lukt :wink: Maar dat komt er meestal op neer dat als ik bijv. in week 1 5x5 55kg squat, ik week 2 5x6 55kg doe (of meer, als dat lukt, of bijv. 3x6 en 2x5hh). Week 3 start ik dan met 56kg of 57.5kg (afhankelijk van hoe ik me voel en hoe soepel de week daarvoor ging). Meestal red ik dan de eerste 2 - 3 sets met verhoogd gewicht en pak ik de laatste 2 met het oude gewicht. Dan door tot ik weer 5x5 heb, 5x6, etc. :slight_smile:

Klopt! Ik werk als hoofd-/eindredacteur voor allesoversport en doe ook een stukje inhoud (hoofdzakelijk gedragsverandering, plus het e.e.a. op voeding) en marketing. Het is inderdaad een overheidsinitiatief: het is het kennisplatform van Kenniscentrum Sport, voorheen NISB (Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen). We plaatsen relatief weinig sportspecifiek, maar richten ons (naast het op veel meer vlakken ondersteunen van mensen die in de sport werken) voornamelijk op beweging in het algemeen, de (positieve) effecten van sport/beweging en gedragsverandering :slight_smile:


#6

Leuk schema :slight_smile:

Mooi gevarieerd ook! Wat zou een echt schema anders zijn dan je huidige? Ziet er al aardig uit toch?


#7

Hoi Kim,

Leuk dat je je voorstelt op het forum en je levert ook een mooie bijdrage :slight_smile:

Je combineert inderdaad veel sporten met elkaar. Wanneer merk je zelf dat het wel goed gaat? En wanneer verg je te veel? Leuke en informatie website ook.


#8

Dankje! Ja, dat is misschien ook meer gevoelsmatig. Ik maak al een tijd mijn eigen schema’s en dat gaat in principe prima. Maar er zijn mensen die hier heel veel meer vanaf weten dan ik :wink: Dus vind ik het wel fijn om eens in de zoveel tijd iemand te vragen om een schema op te stellen, mee te kijken, etc. Meestal op het moment dat ik twijfel aan m’n progressie/effectiviteit van m’n trainingen. Volledig geoptimaliseerd voor doelen ten koste van een leuke training hoeft niet, maar het moet nog wel een beetje zin hebben allemaal natuurlijk :yum:


#9

Hoi Erik,

Ik weet dat het teveel wordt als ik slecht herstel of mentaal te onrustig word. Dan word ik ook eerder gestresst van alle trainingen die nog op de planning staan dan dat ik er energie uit haal, en daardoor kan ik me dan weer slechter focussen tijdens het trainen. Dan vind ik zeker bij bijv. squats en deadlifts het risico op een blessure te groot worden en kies ik liever voor een dagje rust, of een training bestaande uit ‘simpele’ oefeningen :slight_smile: Of laat ik bijvoorbeeld een circuit/trampolineles schieten voor gewoon een rustig half uurtje fietsen in de duinen.

Slaap is daar overigens ook wel een cruciale factor in. Ik merk dat ik al weken te weinig slaap en dan moet ik toch minderen en dingen overslaan links en rechts.