FIT.nl

Eenzaamheid (video)

Mooi filmpje van Kurtzgezagt over eenzaamheid. Als ingebouwd mechanisme van lang geleden maar nu soms lastiger dan handig. Zelf ben ik nu net voor een jaar verhuist naar een andere stad, weg van vriendin en eigen huis. Je moet actief weer op zoek naar contact met mensen. Sporten helpt maar de sportschool is niet erg sociaal. Gelukkig zijn er meer ontheemden op de plaatst waar ik werk :slight_smile:

Wat is jullie ervaring hiermee in een steeds meer digitale wereld?

Jeetje die cijfers zijn echt hoog. Ik zou wel eens wat onderzoek willen doen naar dit onderwerp. Ik heb echt het idee dat de individualiserende samenleving + dat we steeds meer op onszelf leven / niet meer met familie echt een grote invloed heeft op het welzijn.

Als ik hier naar mensen in Bali kijk, heb ik het idee dat er minder gevoelens van eenzaamheid zijn, omdat ze veel meer met de familie leven.

Ah interessant!

Ik heb het idee dat het in NL ook best lastig is om nieuwe mensen te leren kennen. Veel mensen zijn ‘druk’. Dit is ook hoe ik mezelf gedroeg/opstelde merk ik.

Hier in Bali moest ik ook weer nieuwe vrienden maken. Vooral als je niet in hostels etc slaapt.

In het begin heb ik dan ook een wat meer eenzaam gevoel. Later ebt dit wel weg. Ik heb me nog nooit in een andere stad gevestigd, maar ben wel benieuwd hoe dat is.

Ik weet dat er soms ook FB-groepen voor zijn.

Wat ik vooral lastig vind, is om like-minded mensen te vinden. Random connecties opbouwen geeft me ook niet echt energie. Hoe zie jij dat @Jasper e.a.?

1 like

Goed dat je dit onderwerp aansnijdt @Jasper Welke stad woon je nu? Ik herken dat. Ik had na de studietijd een tijdje bij mijn ouders gewoond, maar ik merkte dat het lastig was om nieuwe mensen te leren kennen.

1 like

Wat een mooie en duidelijke video.

Hele goeie video! Ik wou hem net delen, toen zag ik dat het filmpje al geplaatst is. Vooral de nadelige effecten 5:15 is vrij schrikbarend! Kijk wat vaker naar elkaar om :blue_heart:

1 like

Enschede. Gelukkig genoeg bezig met studeren en FIT door de week :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik vind het trouwens altijd fijn om door verschillende emoties heen te gaan. Blij, boos, eenzaam, etc.

Dit geeft me het gevoel dat ik leef. Ook van slechte momenten probeer ik te genieten. Het komt altijd wel weer goed, of dingen worden weer positiever. En na verloop van tijd kijk je er heel anders op terug.

3 likes

@Jasper interessante werkplek? Miss kun je hier nog nieuwe mensen ontmoeten: https://www.meetup.com/nl-NL/cities/nl/enschede/

Woon je met anderen in een huis?

@j.vandermark Mooi hoe je dit zo benoemt.

Ik moet altijd goed naar mijzelf kijken als ik te weinig nachtrust hebt gehad. Ik wil dan nog weleens afreageren naar anderen in huis wat uiteraard niet de bedoeling is.

2 likes