FIT.nl

Een gezond lichaam start met een gezonde geest

Wat doen jullie om de geest gezond te houden?

• Ik poets bijvoorbeeld elke ochtend mijn tanden met links en s avonds met rechts.
  • Ook heb ik afgelopen veel shit opgeruimd.
    Zo kan ik niet meer rood staan en heb ik veel spullen weggedaan die ik al meer dan 8 jaar niet aangeraakt had.
  • Ik lees veel boeken en deed dit voorheen niet.
2 likes

haha master! :slight_smile:

Wat lees je?

-> Ik ben weer gestart met gitaar spelen, dat daagt me uit + ik doe wat kleine programmeer dingen, dat vind ik leuk/uitdagend om te doen, eens wat anders.

2 likes

@wouterduijndam

Haha hoe ben je bij dat tandenpoetsen gekomen? En wat voor boeken lees je? Handig van dat niet rood kunnen staan.

@wouterduijndam

Ik probeer beter te slapen, daar ligt mijn grootste uitdaging. Met name doorslapen vind ik nogal eens lastig. Ik word vaak midden in de nacht wakker om te plassen, maar doorslapen gaat dan vaak moeilijk. Vanacht ging het wel beter :slight_smile:

Boeken lezen, deed ik vroeger heel veel en nu bijna niet meer. Zou ik eigenlijk ook wel weer vaker willen doen, tips voor boeken zijn zeker welkom :slight_smile:

Wat ik ook heel leuk vind om te doen is puzzelen. Een kruiswoordpuzzel of een sudoku bijvoorbeeld. Maar wel van middelmatige moeilijkheid: als het te makkelijk is is het saai, er moet wel wat uitdaging in zitten. Maar als het echt te moeilijk is dan geef ik op een gegeven moment op en baal ik dat ik het niet kon oplossen haha.

Ik hoor en lees ook steeds meer over het belang van goede slaap. Voor mij is dit momenteel ook een uitdaging, maar dan vooral wat inslapen betreft. Soms lig ik nog te malen, maar zelfs als ik nergens aan denk en heel moe ben kan ik nog steeds lang wakker liggen.

3 likes

Ik heb slaap standaard in mijn agenda gezet en maak bijna geen afspraken in de avond. Zeker doordeweeks niet. Drinken daar stop ik zeker een uur voordat ik naar bed ga mee.
Mijn mobiel laat ik altijd beneden liggen en schermen als computer en telefoon mijd ik zeker twee uur voordat ik ga slapen. Televisie dan weer niet en die schijnt ook slecht te zijn. Het blauwe licht wat ervan komt schijnt onze hersenen het impuls te geven om wakker te blijven of te worden. De melatonine aanmaak word er door verstoord.

Momenteel lees ik:

• De fitmethode
  • Think and Grow rich van Napoleon Hill vertaald door Micheal Pilarczyk.
    Dit boek gaat alleen maar over dat je je doel voor ogen moet blijven houden en dat je je in moet beelden dat je er al bent of er voorbij bent.
    Echt een boek over mindset , doorzettingsvermogen en ondanks dat hij uit 1937 komt nog steeds actueel.

Het tandenpoetsen trucje kwam ik tegen in een Ted Talks van een professor Neuroloog.

2 likes

Ik doe mindfullness om de geest gezond te houden.

En wat doe je dan precies ,want mindfulness is heel breed.

@wouterduijndam goede punten, maar bij mij kan tv kijken (ik heb dan geen tv, maar een laptop met een blauw licht filter) ook ontspannend werken. Een actie film of serie waarbij je niet nadenkt.
En als ik te graag goed wil slapen werkt ook niet. Heb jij dat ook?

Heb je dat vaak of af en toe?

Schietspelletjes (Tannenberg, Eerste Wereldoorlog shooter). heerlijk afreageren.

Ja! Ik heb ook nog eens het nadeel dat mijn achterburen een hondenkennel in de tuin hebben waar ik al 5 jaar tegen vecht. Het tij lijkt nu te keren, er zijn honden weg en het geblaf in de nacht neemt af. Onbewust ga je al rekening houden met de blaffende honden waardoor je ook al onrustiger slaapt.

Dat zou ik ook weer eens op moeten pakken! De semi akoestische bas is mijn laatste aanwinst.

My wall of Guitars by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

2 likes

Mediteren voordat ik ga slapen. En als ik merk aan mijn lichaam dat ik het nodig heb dan doe ik het ook tussendoor. Door de mindfullness ben ik meer bewuster van mijzelf geworden

1 like

@wouterduijndam dat is inderdaad niet heel fijn.

Maar mediteren zou inderdaad kunnen helpen. Ik deed dat wel geregeld toen ik nog in een studentenhuis woonde en vroeg wilde slapen, maar er een feestje was. Op een gegeven moment irriteerde ik mij minder.

In Bali deed ik dat ook (in het begin), om beter te kunnen werken. Later was dat niet meer nodig, omdat ik meer gewend raakte aan het lawaai van de scooter en motoren.

Het wisselt een beetje, de laatste tijd wat vaker. In ieder geval voor mijn gevoel, ik ga niet meer naar de tijd kijken want dat werkt alleen maar averechts dan duurt het alleen maar langer.

Hm misschien zou dit mij ook kunnen helpen. Wat doe je dan als ik vragen mag, een soort body scan? Ademhalingsoefeningen?

3 likes

Ik doe merendeels bodyscan. Ik leg me dan op bed met oortjes in. Ademhalingoefeningen doe ik vaker overdag.

2 likes

Grappig, afwisselend poetsenā€¦mijn rechterarm zou alle kanten op zwabberen (ben links).

Ik ben weer begonnen met lezen. Heerlijk. Ik lees graag thrillers. Ben nu in een boek van Karin Slaughter bezig. Af en toe lekker dansen en meezingen op muziek. Ik zou graag mediteren maar kan het geduld er niet voor opbrengen.

1 like